Vaksine RS virus

Lillemy23

Andre møte med forumet
Har dere tenkt å ta vaksine mot RS virus? Jeg syns den er kostbar, men vil selvfølgelig gjøre det om det er nødvendig for å beskytte barnet mitt. Men ettersom vi får baby i begynnelsen av sommeren er det forhåpentligvis ikke like mye sykdom i omløp. Men jeg blir ikke enig med meg selv :nailbiting:

Jeg har tenkt til å ta den :happy: Synes det er fint at den kan beskytte store deler av høsten.
Også har jeg to barn i barnehage, som jo gjør smitterisiko litt høyere.

Jeg skal ta vaksinen pga har barn i bhg. :)
Tror ikke jeg hadde tatt den om jeg ikke hadde barn fra før.

Vi har barnehage barn og må trolig ta denne. Vi får også barnet om høsten og skal reise til svigers i desember. Har også fått beskjed om ąt vi må ta influensavaksinen i tillegg. Koster en del me tror ikke vi ta risken… vi mistet akkurat morfar grunnet rsv da det utviklet seg til alvorlig lungebetennelse.

Jeg kommer ikke til å ta den. Har barnehagebarn som er på siste året i bhg og 3. klassing. Barna er svært sjelden syke.

Jeg skal ta den! Etter at både jeg og 2-åringen ble veldig syke av RS-virus for noen uker siden, og jeg bare så vidt unngikk sykehusinnleggelse så skal jeg ta den og gjøre alt jeg kan for å beskytte lille i magen mot å få det. For selv om jeg føder utenfor den typiske RS-virus sesongen så vet jeg om folk som har fått det på sommeren også.

Det er en artikkel som viser til at vaksinerte mødre beskytter barnet sitt langt lengre enn antatt. Sannsynligheten for sykehus innleggelse og alvorlig forløp av rs reduseres mye i årene fremover til det ufødte barnet viste forskningen til. Så ja, vaksine skal tas! Har en sønn som hsr hatt rs x 2 og det har bare vært søvnløshet og inn og ut av legevakt/akuttmottak for barn begge gangene. Forstøver og kortison.. Mest skremmende shiten jeg har vært bort i.. Så JA til vaksine!

Noen som allerede har tatt den?
Jordmor sa fra uke 30 til meg, mens fastlegen min sa så raskt som mulig.. Er 27+0 idag.
Fødte 5,5 uker før termin sist, så tørr ihvertfall ikke vente til etter uke 30

Jordmor sa fra uke 30 til meg, mens fastlegen min sa så raskt som mulig.. Er 27+0 idag.
Det er anbefalt å vente så lenge som mulig hvis man kan det, da helst etter uke 30, men det er mellom uke 24-36 man burde ta den. Hvis du har tatt kikhoste så bør det gå 2 uker mellom. Hvis du er redd for å føde tidligere denne gangen også, så er det ingenting i veien å ta den nå :love2

Og, som @Majo93 skriver, så beskytter den også lenger enn antatt ifølge ny forskning.

Jeg er førstegangs fødende og har tenkt å ta den. Den er dyr men tenker at det er bedre å betale og beskytte babyen enn at noe skal gå galt.

Sniker.
Uke 30+ er anbefalt, for best mulig effekt, men KAN settes fra 24 uker..

Må settes minst 2 uker før fødsel før full effekt til mor og barn mtp antistoffer, så selv om du skulle føde 5 uker før igjen, vil uke 30 være tilstrekkelig. Hvis du tenker du blir å føde veldig prematurt, så kan du jo selvsagt vurdere å ta med en gang..

Jeg tenker jeg skal ta den i uke 30-32 :)

Sniker.
Uke 30+ er anbefalt, for best mulig effekt, men KAN settes fra 24 uker..

Må settes minst 2 uker før fødsel før full effekt til mor og barn mtp antistoffer, så selv om du skulle føde 5 uker før igjen, vil uke 30 være tilstrekkelig. Hvis du tenker du blir å føde veldig prematurt, så kan du jo selvsagt vurdere å ta med en gang..
Får ha is i magen å vente til 30 fullførte uker da kanskje. Ingenting som tilsier at jeg skal føde tidligere denne gangen, men har hørt flere historier der man ofte føder enda tidigere om man har født prematurt før. :arghh: Allerede begynt å stresse over det..

Får ha is i magen å vente til 30 fullførte uker da kanskje. Ingenting som tilsier at jeg skal føde tidligere denne gangen, men har hørt flere historier der man ofte føder enda tidigere om man har født prematurt før. :arghh: Allerede begynt å stresse over det..
Jeg fødte uke 35 med første, uten at det var noe spesiell grunn til det..

De neste svangerskapene gikk jeg bare lengre og lengre.
38 uker med nr2, nesten 41 uker med nr3.
Nr4 ble født uke 39 da, og er i uke 39 med nr5.

(skal nevnes at nr2 og utover har fått trigget rier med litt mekanisk hjelp da, så selv om det ikke ble igangsettelse på noen av dem, så har de ikke startet 100% uten hjelp. Kan hende jeg hadde gått lengre med alle, og, liksom... Men det til tross for 5 uker for tidlig med første.).

Så ja, om du ikke har noe grunn til å føde prematurt, så kan det godt slå andre veien. At du går og venter på fødsel fra uke 32 eller noe, og innen du er kommet til 37 uker føler du at du er på massiv overtid.
Da blir man utrolig lei av å gå gravid på slutten, gitt :bag: :bag:

Jeg fødte uke 35 med første, uten at det var noe spesiell grunn til det..

De neste svangerskapene gikk jeg bare lengre og lengre.
38 uker med nr2, nesten 41 uker med nr3.
Nr4 ble født uke 39 da, og er i uke 39 med nr5.

(skal nevnes at nr2 og utover har fått trigget rier med litt mekanisk hjelp da, så selv om det ikke ble igangsettelse på noen av dem, så har de ikke startet 100% uten hjelp. Kan hende jeg hadde gått lengre med alle, og, liksom... Men det til tross for 5 uker for tidlig med første.).

Så ja, om du ikke har noe grunn til å føde prematurt, så kan det godt slå andre veien. At du går og venter på fødsel fra uke 32 eller noe, og innen du er kommet til 37 uker føler du at du er på massiv overtid.
Da blir man utrolig lei av å gå gravid på slutten, gitt :bag: :bag:
Jeg er konisert, det er den eneste «åpenbare» årsaken. + at han han var bittelitt dysmatur. Denne gangen ligger gutten foreløpig over gjennomsnittet i vekst. Så jeg håper å få gå til termin denne gangen. Men blir et langt svangerskap om jeg må på overtid ja.:knegg: Kan jeg spørre om det er samme far på barna dine? Har hørt at også det kan spille inn :bag:

Jeg får den gratis her i England, det er nytt siden sist svangerskap, så jeg sa ja takk til det. Skal ta den i begynnelsen av april, da er jeg 28+6. Anbefales å ta den i uke 28 her.

Hva koster den i Norge?

Back
Topp