Jeg er i samme situasjon som deg og har grublet mye frem og tilbake på spørsmålene om amming, vaksiner og nytt forsøk. Etter å ha lest en del på nett endte jeg opp med å ta første vaksinedose mens jeg fortsatt ammet. Denne artikkelen var med på å overbevise meg:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01680-x Danmark har inntil nylig frarådet ammende og gravide å vaksinere seg, som eneste land jeg kjenner til, men har nå endret anbefalingen.
Når det gjelder amming og IVF stemmer det at norske klinikker sier at man skal ha sluttet før forsøk, men inntrykket mitt er at det varierer hvor lenge før de vil man skal slutte. Jeg er tilknyttet OUS og de sa ingenting til meg om at jeg må slutte flere måneder før, kun at jeg må slutte. Så er spørsmålet hvorfor man skal slutte. Det er to hovedspørsmål: kan medisinene påvirke barnet negativt, og kan det redusere sjansene til å lykkes med IVF. Her er svarene ikke entydige. Det finnes en (internasjonal) FB-gruppe om amming og IVF med mye informasjon om du er interessert. Der frarådes å kombinere amming og IVF for barn under 1 år, men etter det er det mange eksempler på suksesshistorier og informasjon som tilsier at det er trygt. Jeg har lest flere eksempler her inne på at Trygg mammamedisin har vurdert IVF-medisiner til ikke å være skadelige for barnet, men de vil vel neppe gå imot klinikkenes retningslinjer.
For egen del har besluttet å avslutte gradvis i tide til søskenforsøk, først og fremst for å slippe å lure på om jeg kunne gjort noe annerledes dersom det skulle mislykkes, og fordi barnet mitt nå er såpass stort at det føles ok. Men jeg synes det har vært en vanskelig vurdering ettersom ammingen har fungert så godt hos oss og jeg ikke har noen garanti for å lykkes med søsken. Lykke til med dine beslutninger!