Vaksine mot vannkopper

Hjerteknøtt

Forelsket i forumet
Hei, fine forummennesker! Jeg står ovenfor et dilemma hvor jeg lurer på hva dere ville gjort.

Jeg har en på 15måneder, og er såvidt i gang med å prøve på neste nå, siden jeg kjenner meg veldig klar for det og vil helst ha de så tette som mulig (fikk ikke tilbake tr før han var 13mnd). Men så har jeg blitt tipset om at jeg bør ta vaksinen mot vannkopper, siden jeg ikke har hatt det som liten og da kan bli smittet som voksen. Og gutten vår begynner i barnehagen til høsten...

Greia er at om jeg tar vaksinen nå så må jeg vente i 1-3 måneder med å prøve å bli gravid igjen. Og selv om jeg ser at jeg kanskje bør ta den for sikkerhets skyld så sliter jeg med tanken på å vente med prøving. Vi brukte 13pp på å klaffe med første, så er redd for å kaste bort tid :S

Hva ville DU gjort?

Jeg ville nok tatt vaksinen og ventet til det var trygt å prøve. Vannkopper forekommer jevnlig, smitter lett, og kan være farlig for fosteret. Men, samtidig skjønner jeg deg veldig godt med tanke på at du ikke vil hoppe over noen pper. Lykke til med valget ditt og med prøvingen!

Jeg oppdaget da jeg var gravid med førstemann at jeg aldri hadde hatt vannkopper. Tok blodprøve for å bekrefte det. Vi hadde også et ønske om to tette, men hadde ikke hatt samvittighet til å blitt gravid og potensielt blitt smittet, når jeg visste det jeg visste.

Jeg måtte også vente til jeg sluttet å amme, før jeg kunne ta vaksinen. Så skulle vaksinen bestilles, og det tok mye lengre tid enn forventet. Den kunne nemlig ikke leveres, så måtte få en annen type vannkoppvaksine. Vaksinen er i to doser, og det må gå minimum seks uker mellom dosene. Så må en unngå å bli gravid i tre måneder etter siste dose. Det var lange uker, men jeg er så glad for at vi ventet.

Tenk hvor redd du blir som nygravid om det er vannkoppesmitte i lokalmiljøet.
Skjønner du et utålmodig, men ville heller tatt vaksinen og ventet enn å tatt risikoen.

Vaksinen beskytter ikke like effektivt som gjennomgått infeksjon, men er bedre enn ingenting.

Helse først, alltid!

Wow er det også noe å tenke på ja[emoji50]... er 5 uker på veg og har ikke hatt vannkopper..... enda en bekymring

Åh men jeg ammer jo fortsatt [emoji53] Nå ble jeg veldig usikker! Har aldri tenkt tanken på vannkopper før en venninne av meg ble smittet nå mens hun var gravid. Jeg skal ta den blodprøven tror jeg! Ringer legen etterpå! Så kan jeg bestemme meg etter det!

Om jeg må slutte å amme i tillegg til å vente med baby så tror jeg at jeg tar sjansen altså... Og heller bare får være ekstra forsiktig om det skulle dukke opp virus i barnehagen til høsten... men har ringt legekontoret nå, og venter på svar om deres tanker :-) Skal ta blodprøven i alle fall

Jeg oppdaget da jeg var gravid med førstemann at jeg aldri hadde hatt vannkopper. Tok blodprøve for å bekrefte det. Vi hadde også et ønske om to tette, men hadde ikke hatt samvittighet til å blitt gravid og potensielt blitt smittet, når jeg visste det jeg visste.

Jeg måtte også vente til jeg sluttet å amme, før jeg kunne ta vaksinen. Så skulle vaksinen bestilles, og det tok mye lengre tid enn forventet. Den kunne nemlig ikke leveres, så måtte få en annen type vannkoppvaksine. Vaksinen er i to doser, og det må gå minimum seks uker mellom dosene. Så må en unngå å bli gravid i tre måneder etter siste dose. Det var lange uker, men jeg er så glad for at vi ventet.

Hvorfor måtte du vente til du var ferdig å amme?

Jeg ville tatt vaksinen. Vannkopper når du er gravid er ikke veldig bra, samtidig som at det gir antistoffer til den nye lille så lenge du ammer og inntil han/hun kan ta vaksinen selv.
Vaksine mot vannkopper er ikke egentlig anbefalt. Det å gjennomgå sykdommen gir bedre beskyttelse enn denne vaksinen.
Derimot er vaksinen bedre alternativ om man ikke har gjennomgått sykdommen før puberteten

Jeg hadde tatt blodprøven først og deretter vaksinen om du mangler antistoffer. Forhåpentligvis har du hatt sykdommen uten at du vet det. Da slipper du bekymre deg :)

Fikk desverre erfaring med vannkopper som voksen - absolutt ikke å anbefale! Kunne ikke sett for meg å skulle vært gravid da! Var veldig syk, og innlagt på sykehus mesteparten av tiden.

Men forstår godt at det føles lenge å vente!

Back
Topp