vaksine mot rotavirus?

Albolina

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hadde første time på helsestasjon i dag, og ble fortalt at hvis vi ønsket ville baby få vaksine mot rotavirus ved neste time ved 6 ukers alder. Dette er jo en ganske ny vaksine, som tilbud til barn født etter 1/9. Jeg er egentlig skeptisk til "nye" vaksiner etter svineinfluensavaksine-styret, og vet ikke hva jeg vil ang rotavirus.. Hva skal dere andre?

Dette er ein nøye utprøvd vaksine som andre land har brukt i mange år. :) ingenting å bekymre seg for!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har 6ukers kontroll den 16 med guttungen.. Vi regner med at den ikke blir tatt.. Ellers skal ungen følge vaksinasjonsprogrammet.

Er vel mest det at vi ser ikke behovet på akkurat den. Er visst og en del som får diare som bivirkning..

Jeg lurer på det samme. Gutten er bare 3 uker nå, så vi skal til kontrol etter nytt år. Vurderer denne vaksinen

Siden det er ei vaksine som er godt testa og mykje brukt i fleire land så tok vi den. Lillegutt var litt slapp dagen etter men ellers har vi ikkje merka noke spesielt :)

Har tenkt ho skal få den. Litt diaré etterpå er jo evt forbigående i forhold til å få det i flere omganger seinere...

Han skal få den. Jeg syns kanskje ikke den er kjempenødvendig, men ser ingen grunn til å ikke ta den heller.

Her skal vi på 6 ukers kontroll etter nyttår..
Har ikke helt bedtemt oss enda om han skal få den, må si jeg er ganske skeptisk..:)

Hun fikk den igår og det gikk veldig fint. Litt irritabel og magevondt på ettermiddagen, men det gikk veldig fort over.

Glemte å skrive at vi velger at ungen ikke skal få den fordi vi ser ikke den som en nødvendig vaksine.. Skjønner at rotaviruset kan gi plager ja,og er dødelig i andre verdensdeler, men ikke her..

For meg blir det litt som om man skulle gitt ungen vaksine mot f.eks standard omgangssjuke,vannkopper eller gitt alle i landet influensavaksine,bare så man slapp å bli syk. Også tenker jeg... Hva med de som ble født før 1 September iår.. Jentungen min på 23 mnd har ikke.. Andre babyer født tidligere i år har heller ikke..

Men har ikke noe imot andre tar den på deres barn. Det er jo fritt fram til å velge selv,og folk har forskjellige syn på ting.

Sniker fra desember. Vi kommer nok til å ta den ja. Sjøl om rota-virus i veldig liten grad er dødelig i norge, vet jeg om mange små som har fått det, og blitt innlagt på sykehus med dehydrering og leie tilstander. Det kan være en stor belastning for en liten kropp!! Og ettersom vaksinen er godt utprøvd og har få eller ingen bivirkninger, takker jeg gladelig ja:-) Har to større barn som ikke har fått vaksine, og er ikke bekymret for dem. Men tenker at dette er et gode som babyen skal få:-)

Glemte å skrive at vi velger at ungen ikke skal få den fordi vi ser ikke den som en nødvendig vaksine.. Skjønner at rotaviruset kan gi plager ja,og er dødelig i andre verdensdeler, men ikke her..

For meg blir det litt som om man skulle gitt ungen vaksine mot f.eks standard omgangssjuke,vannkopper eller gitt alle i landet influensavaksine,bare så man slapp å bli syk. Også tenker jeg... Hva med de som ble født før 1 September iår.. Jentungen min på 23 mnd har ikke.. Andre babyer født tidligere i år har heller ikke..

Men har ikke noe imot andre tar den på deres barn. Det er jo fritt fram til å velge selv,og folk har forskjellige syn på ting.
Tenker som deg. Kommer nok ikke til å gi.

Det er sånn jeg tenker og! Samtidig så har vi jo eldre barn i skolealder, så er jo redd de vil dra med seg "litt av hvert" hjem til lillebror.. Men han er jo godt beskyttet når jeg fullammer, noe jeg håper jeg kan gjøre lenge.. Er ikke lett å vite hva jeg skal gjøre!

Vi tok vaksinen i dag, den har ingen negative konsekvenser for henne. Er jo veldig få eller ingen som dør av kusma hvert år, likevel vaksinerer vi barna mot den. Selv om mitt barn kanskje takler sykdommen fint er det andre som blir veldig dårlig. Om jeg kan bidra slik at færre får den så er det verdt det:) er vel denne sykdommen flest små barn er innlagt med på norske sykehus. Kan bare se for meg hvor grusomt det må Være å se på at de minste er så dårlige.

Sniker i fra september ;)
Jenta vår fikk vaksinen.
Det var ingen tvil om annet.

Storebror hadde rotavirus som liten, noe som var helt grusomt.
Ikke for å skremme noen, men alle barn er forskjellige og noen kan få dette hardt. Det gjorde sønnen min. Han ble alvorlig syk av det som begynte som en vanlig omgangssyke. Fikk ikke i han noe. Alt kom ut igjen begge veier både mat og drikke. Ble innlagt på sykehuset og var skikkelig syk. Tok mange uker før han var helt frisk igjen. En hard opplevelse for hele familien.
Så anbefaler å ta den.

Signerer denne! :)

Back
Topp