Vaksine mot rota-virus

Mamma'11og'14

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Helsesøster var på hjemmebesøk for en uke siden. Da fortalte hun at alle barn født fom september i år får tilbud om vaksine mot rota-viruset. Jeg er veldig for vaksinasjon, men jeg føler at jeg ikke vet nok om rota-viruset og vaksinen mot det. De øvrige vaksinene er jo godt utprøvd, og denne er helt ny i barnevaksinasjonsprogrammet. Hva tenker dere?
 
Vi kommer til å vaksinere. Ble litt skeptisk selv mtp at den er ny mn det er kun i Norge. Dette er en vaksine som er godt utprøvd i andre land og er ikke ny sånn så typisk vaksina mot fugleinfluensa var. Kjenner folk som har hatt denne sykdommen og vil virkelig ikke jenta mi skal få den så her skal hun få dråpene :)
 
hva er rota-virus?
 
Vi kommer til å vaksinere. Ble litt skeptisk selv mtp at den er ny mn det er kun i Norge. Dette er en vaksine som er godt utprøvd i andre land og er ikke ny sånn så typisk vaksina mot fugleinfluensa var. Kjenner folk som har hatt denne sykdommen og vil virkelig ikke jenta mi skal få den så her skal hun få dråpene :)
Godt å høre. HS hadde ikke noe skriftlig informasjon som jeg kunne få ennå, så jeg har bare det lille som hun sa muntlig å gå ut fra :)
 
Rota-virus er et virus som gir diare og magafar. Men for svake barn kan det i værste fall føre til dødsfall. Det er det viruset som fører til flest(?) innleggelser av små barn pga dehydrering,
stemmer det, syns jeg hadde hørt det før..
 
Er litt i tvil.. skal- skal ikke?
Er både for og i mot.
Min eldste hadde dette som liten. Ble innlagt og var veldig syk. Det var en forferdelig opplevelse. Han var mye syk de tre første åra. Men samtidig er han blitt mere imun mot sykdom etter det.
 
Liker ikke vaksiner.. er som å velge mellom 2 onder...
 
Har ikke bestemt meg, litt skeptisk til vaksiner.. Har ikke satt meg inn i det så mye heller enda, da :)
 
skjønner ikke at dere er skeptiske til vaksiner, de er jo årsaken til at masse farlige sykdommer er så godt som utryddet, hvertfall i vår del av verden. Så klart ikke alle som er like farlige, men er utrolig glad for at vi får så god hjelp og beskyttelse :)
 
skjønner ikke at dere er skeptiske til vaksiner, de er jo årsaken til at masse farlige sykdommer er så godt som utryddet, hvertfall i vår del av verden. Så klart ikke alle som er like farlige, men er utrolig glad for at vi får så god hjelp og beskyttelse :)
Helt enig, MEN det har også vært mye tull med nye vaksiner. F.eks den derre influensaen i 2009, den tok jeg vaksine mot (hadde en baby lillsesøster, så måtte), og den har jo vist seg å gi narkolepsi osv som bivirkninger.
 
Men det viruset er jo ikke så farlig egentlig, og vi bor i Norge (heldige oss) :) på en annen side er den vaksinen nøye uttestet og sikker, så tror vi går for den :)
 
Helt enig, MEN det har også vært mye tull med nye vaksiner. F.eks den derre influensaen i 2009, den tok jeg vaksine mot (hadde en baby lillsesøster, så måtte), og den har jo vist seg å gi narkolepsi osv som bivirkninger.

Stemmer. 60 tilfeller er påvist el noe sånn. Så derfor skeptisk til nye vaksiner, mn som sagt denne er ikke ny bare i Norge :)
 
Stemmer. 60 tilfeller er påvist el noe sånn. Så derfor skeptisk til nye vaksiner, mn som sagt denne er ikke ny bare i Norge :)
Jeg er også skeptisk til nye vaksiner og valgte derfor å ikke ta vaksine mot svineinfluensa selv. Men de godt utprøvde vaksinene har jeg ingen betenkeligheter med å ta selv, eller gi til mine barn. Derfor var det så fint å lese at rotavaksinen ikke er ny, kun ny i barnevaksinasjonsprogrammet :)
 
Tok den på gutten min i 2011. Måtte da betale for den selv! Han har knapt vært syk i det hele tatt, og vil absolutt ta den denne gangen også! Men betyr dette at vi slipper å betale for den nå? Kostet ca 1000 kr sist!
 
Tok den på gutten min i 2011. Måtte da betale for den selv! Han har knapt vært syk i det hele tatt, og vil absolutt ta den denne gangen også! Men betyr dette at vi slipper å betale for den nå? Kostet ca 1000 kr sist!
Den er med i vaksineprogrammet så den er gratis ja :)
 
Back
Topp