Vaksine mot omgangssyke

Bruker44an

Første møte med forumet
Hej:) Jeg har en datter,hun er to år gammel og er gravid med nummer to nå.Jeg har sett at det finnes en sånne vaksine mot rota-virus for spedbarn som må gjøres før barnet er 6 måneder gammel.Jeg hadde en del problemer med dattera mi når hun hadde omgangssyke og vil ikke at det skal skje igjen med neste.Hva synes dere om?Er det anbefalt?

Hej:) Jeg har en datter,hun er to år gammel og er gravid med nummer to nå.Jeg har sett at det finnes en sånne vaksine mot rota-virus for spedbarn som må gjøres før barnet er 6 måneder gammel.Jeg hadde en del problemer med dattera mi når hun hadde omgangssyke og vil ikke at det skal skje igjen med neste.Hva synes dere om?Er det anbefalt?
Hei!
Rotaviruset er i mange tilfeller årska til diare hos barn. Det er de misnte barna som er mest utsatt for uttørking i forbindelse med diare og oppkast. Viruset smitter via avføring. God håndhygiene og desinfeksjon av stelleplass og fjerning av søl og rester etter avføring forebygger smitte. Hyppige og små mengder med drikke kan forhindre uttørking, og små barn anbefales å ammes så hyppig som mulig. Det finnes vaksine mot rotavirus. Denne vaksinen er ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet, men kan bestilles via fastlegen dersom det er ønskelig. Vaksinen bør gis før seks-månedersalder. Vaksinen gir god beskyttelse. Hilsen Elin

Back
Topp