Vaksine kikhoste

Venternr3_2025

Betatt av forumet
Gravide blir tilbudt vaksine for kikhoste i svangerskapet slik at barnet har beskyttelse før de får egen vaksine ved 3 mnd alder.
Jeg har vært flink med å følge opp vaksinasjonsprogrammet og fikk vaksinen mot bl.a. kikhoste i 2021. Vikarlegen på første svangerskapskontroll mente at da trengte jeg ikke oppfriskning av vaksinen i svangerskapet. Er det noen andre i samme situasjon som har fått info fra lege om det ene eller det andre?
 
Gravide blir tilbudt vaksine for kikhoste i svangerskapet slik at barnet har beskyttelse før de får egen vaksine ved 3 mnd alder.
Jeg har vært flink med å følge opp vaksinasjonsprogrammet og fikk vaksinen mot bl.a. kikhoste i 2021. Vikarlegen på første svangerskapskontroll mente at da trengte jeg ikke oppfriskning av vaksinen i svangerskapet. Er det noen andre i samme situasjon som har fått info fra lege om det ene eller det andre?

Jeg har ikke snakket med legen om det enda. Leser at man bør ta oppfriskningsdose hvert 10. år, men at gravide kan få tilbud om den i uke 24. Det er vel for å beskytte barnet? Jeg trodde alle gravide ble anbefalt å ta den for å beskytte babyen, siden de får vaksine selv først når de er 3 mnd. Ville hørt med jordmor, de er jo i daglig kontakt med gravide og har sikkert vært borti denne problemstillingen før :happy:

(Kilde, se under vaksinering: https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/kikhoste?page=6)
 
Jeg fant faktisk et informasjonsark der der står svart på hvitt at man må ta vaksinen under svangerskapet, uansett når man tok forrige vaksine. Så da fant jeg svar på mitt eget spørsmål der, alle bør ta vaksinen i svangerskapet. :D
 
Jeg fant faktisk et informasjonsark der der står svart på hvitt at man må ta vaksinen under svangerskapet, uansett når man tok forrige vaksine. Så da fant jeg svar på mitt eget spørsmål der, alle bør ta vaksinen i svangerskapet. :D
Takk for at du deler! :Heartred Trodde selv at det ikke var nødvendig i svangerskapet da jeg tok oppfriskning i 2019.
 
Back
Topp