Vaksine i svangerskap

Karoline_

Flørter med forumet
I dag når eg var hos legen nevnte hun at det va kommet nye retningslinjer i forhold til vaksinering i svangerskap.
At det va anbefalt å ta kikhoste,polio og difteri vaksinen hver 10 år. Siden jeg ikke har fått påfyll av denne så anbefalte hu den nå i svangerskapet,kan og ta den etter på..

Noen andre så har fått tilbud denne vaksinen?
Kjenner jeg er litt skeptisk til slike vaksiner i svangerskapet,men gjør jo det som er anbefalt..
 
Selv skal eg ta påfyll av mine vaksiner. Men eg venter til etter fødsel. Har ikke snakket med lege om det med jm mente det hva lurt å ta de etter på uten at hun hadde noe grunnlagt på hvorfor.
 
Det har jeg ikke fått tilbud om. Jeg tror det er lurt å ha disse vaksinene, men hvis du ikke har dem nå hadde jeg ventet til etter at barnet er født. Men hvis du skal reise til et land der disse sykdomene er mer vanlig hadde jeg tatt dem før jeg reise uansett.
 
Det var en av disse vaksinene som jeg tydeligvis trenger påfyll på, husker ikke hvilken men er i gråsonen på fare på den.
Fikk beskjed av jordmor at gravide ikke får vaksiner, og at jeg derfor burde ta kontakt med helsestasjon etter at ungen er født for å få denne.

Er mulig at de her i kommunen ikke er oppdatert på disse 'nye retningslinjene', men tenker for min del at jeg kan vente
 
Blir så usikker når du sitte hos legen og hubseie at ds e anbefalt,vil jo gjera da så e best..viss hun ringer så får jeg si at eg venter til etter termin
 
Herlighet, det er faktisk ikke lenge siden jeg spurte en helsesøster om hvordan det var med revaksinerting av voksne. Det var i forbinnelse med vaksinasjonsprogrammet til de minste ungene jeg spurte, så det er ikke lenge siden. Da fikk jeg til svar at det var ikke behov med mindre man skulle ut å reise. Klar ting har endret seg litt siden da, mtp meslingsmitte osv, men nå ble jeg litt paff. Jeg vet at 2 av 3 vaksiner du nevner tok jeg sist i 1986. Den ene er av litt nyere dato, 1999, men likevell. Det er jo et halvt liv siden:laughing021 *følte seg gammel*. Tror jeg må etterspørre revaksinering på neste jordmorkontroll og ta diskusjonen. Revaksinering er viktig! Alt for mange kan ikke bli vaksinert og er avhengig av vår flokk-imunitet.
 
Jeg fikk streng beskjed av lege om å vente til etter svangerskapet, siden man er usikker på effekten slike vaksiner har på forsteret
 
Herlighet, det er faktisk ikke lenge siden jeg spurte en helsesøster om hvordan det var med revaksinerting av voksne. Det var i forbinnelse med vaksinasjonsprogrammet til de minste ungene jeg spurte, så det er ikke lenge siden. Da fikk jeg til svar at det var ikke behov med mindre man skulle ut å reise. Klar ting har endret seg litt siden da, mtp meslingsmitte osv, men nå ble jeg litt paff. Jeg vet at 2 av 3 vaksiner du nevner tok jeg sist i 1986. Den ene er av litt nyere dato, 1999, men likevell. Det er jo et halvt liv siden:laughing021 *følte seg gammel*. Tror jeg må etterspørre revaksinering på neste jordmorkontroll og ta diskusjonen. Revaksinering er viktig! Alt for mange kan ikke bli vaksinert og er avhengig av vår flokk-imunitet.

Man skal ikke revaksinere seg mot meslinger (såfremt man har hatt to doser i barnevaksinasjonsprogrammet), den skal vare livet ut. Men derimot vaksina mot stivkrampe, polio, difteri og kikhoste bør tas hvert 10. år, og denne vaksina kan man strengt tatt ta mens man er gravid, den er godt undersøkt for bruk i graviditet og er trygg. Men så er det jo ikke så fryktelig lenge til fødsel, så om du helst vil vente så skjønner jeg jo det. Om de mener du helst bør ta den så er det i hvertfall ingen grunn til å være redd for at den kan skade babyen!
 
I dag når eg var hos legen nevnte hun at det va kommet nye retningslinjer i forhold til vaksinering i svangerskap.
At det va anbefalt å ta kikhoste,polio og difteri vaksinen hver 10 år. Siden jeg ikke har fått påfyll av denne så anbefalte hu den nå i svangerskapet,kan og ta den etter på..

Noen andre så har fått tilbud denne vaksinen?
Kjenner jeg er litt skeptisk til slike vaksiner i svangerskapet,men gjør jo det som er anbefalt..

Sniker fra Juli.
Jeg tok påfyll av denne vaksinen da jeg gikk gravid med nr 1 i 2016. Ble anbefalt av jordmor å ta den. Vet dog ikke om det har kommet nye retningslinjer på dette nå.
 
Back
Topp