Vaksine Covid

Sheannet

Blir kjent med forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Heisann alle dere ✨

Fant ut Lørdag at jeg var gravid uplanlagt ,tok en test 3 dager før forventet mens da jeg merket at kroppen var i ulaget, kvalm, ømme bryst, og ALT i huset luktet, sporte tilogmed mannen hvor mye parfyme han hadde på seg egentlig , må flire.

«Problemet» er at jeg tok første dose Covidvaksine i forrige uke da jeg ikke viste jeg var gravid, og er nå veldig bekymret for dette. Har funne ut jeg er 4+2 idag.

Prøvd å lest det jeg klarer på nettet, og det er ikke anbefalt med vaksine i første trimester.

Noen tanker, tips, råd? Hva kan være bivirkningene? Er redd noe skal gå voldsomt galt, noe så stort som kromosomer eller noe så lite som småting ‍♀️

takk for svar! Hilsen bekymret frøken

Slik jeg har fått det forklart kommer anbefalingen av at vaksinen kan gi en kraftig immunrespons, som man frykter at kan føre til at slimhinnen støtes ut (sa). Dette er en av teoriene knyttet til blødningsforstyrrelser. Det er ikke grunnlag for å tro at det kan gi fosterskader, da mRNA-vaksine er svært ustabil og brytes ned lokalt før den blir tatt opp i blodbanen. Vaksinen anbefales i første trimester for risikogruppen. Så jeg ville ikke bekymret meg for fosterskader, men ventet til andre trimester før du tar dose to:)

Jeg tok også vaksinen en uke før positiv test.. bekymrer meg jeg også..

Jeg tok også vaksinen en uke før positiv test.. bekymrer meg jeg også..

Hei, så leit å høre at vi er « i samme båt» :( Krysser fingrene for at deg går bra med oss begge! Kanskje vi kan bruke denne tråden å oppdattere hverandre litt om fakta og erfaringer, huff… Er mye engstelig

Slik jeg har fått det forklart kommer anbefalingen av at vaksinen kan gi en kraftig immunrespons, som man frykter at kan føre til at slimhinnen støtes ut (sa). Dette er en av teoriene knyttet til blødningsforstyrrelser. Det er ikke grunnlag for å tro at det kan gi fosterskader, da mRNA-vaksine er svært ustabil og brytes ned lokalt før den blir tatt opp i blodbanen. Vaksinen anbefales i første trimester for risikogruppen. Så jeg ville ikke bekymret meg for fosterskader, men ventet til andre trimester før du tar dose to:)

Hei Bella og takk for utfyllende svar! :) Alt hjelper litt på, kunnskap er makt! Har du hørt noe om hvor lenge etter man tar vaksinen risikoen for SA på grunnlag av vaksinen vedvarer? (Tenker ikke på den generelle sa-statstikken)

Hei Bella og takk for utfyllende svar! :) Alt hjelper litt på, kunnskap er makt! Har du hørt noe om hvor lenge etter man tar vaksinen risikoen for SA på grunnlag av vaksinen vedvarer? (Tenker ikke på den generelle sa-statstikken)

det er det absolutt :) det er muligens knyttet til en kraftig immunrespons fra vaksinen, men jeg har ikke hørt noen snakke om tall.. hvis jeg skal resonnere tenker jeg at immunresponsen pågår frem til vaksinen regnes som virksom/oppnådd effekt, og det er vel tre uker etter første dose og en uke etter andre. Men disse tallene har jeg ikke belegg for! Det er bare det som virker logisk for meg, gitt at det tar så lang tid før vaksinen har effekt (og immunresponsen dermed er over).
Det må også nevnes at det ikke er slått fast at dette er en «bivirkning»/følge av vaksinen, men en mulig teoretisk forklaring på det mange opplever!

Hei, så leit å høre at vi er « i samme båt» :( Krysser fingrene for at deg går bra med oss begge! Kanskje vi kan bruke denne tråden å oppdattere hverandre litt om fakta og erfaringer, huff… Er mye engstelig
Det kan vi så absolutt ❤️❤️ Skal snakke med legen min om dette, kan oppdatere deg på hva hun sier om det❤️

Heisann alle dere ✨

Fant ut Lørdag at jeg var gravid uplanlagt ,tok en test 3 dager før forventet mens da jeg merket at kroppen var i ulaget, kvalm, ømme bryst, og ALT i huset luktet, sporte tilogmed mannen hvor mye parfyme han hadde på seg egentlig , må flire.

«Problemet» er at jeg tok første dose Covidvaksine i forrige uke da jeg ikke viste jeg var gravid, og er nå veldig bekymret for dette. Har funne ut jeg er 4+2 idag.

Prøvd å lest det jeg klarer på nettet, og det er ikke anbefalt med vaksine i første trimester.

Noen tanker, tips, råd? Hva kan være bivirkningene? Er redd noe skal gå voldsomt galt, noe så stort som kromosomer eller noe så lite som småting ‍♀️

takk for svar! Hilsen bekymret frøken
Jeg tok også en uke før positiv test. Tenker dette går helt fint. ❤️ Og prøver å tenke på det positive med antistoffer og at jeg slipper å bekymre meg så utrolig mye for smitte som gravid.

Som hun skriver så er dette en teori og ikke fakta. Hvor den teorien kommer fra står det heller ikke. Det står ingen plass dokumenter om økt sa risiko ved vaksine i 1.trimester ved vaksinering.

Hei dere!

Gratulerer med graviditet! Skjønner bekymringen. Jeg har snakket med to leger, og det er ikek fare for skade på foster av vaksinen.

Men jeg vil gjerne fortelle dere om at jeg hadde en sa ca fem uker etter jeg tok første vaksine, i sommer. De sier det ikke er bevist noen sammenheng, og jeg vet ikke, men jeg føler det sånn for min del. Jeg tok vaksinen rett før jeg egentlig skulle hatt el. Pleier alltid være helt etter kalenderen, men syklusen min ble annerledes - el kom sent. Og så hadde jeg en sa ca en uke etter positiv graviditetstest. Det var tidlig, og det er jo absolutt ikke uvanlig med en sa. Men det var jo litt kjipt. Og jeg føler det hadde en sammenheng.

Prøv å ikke bekymre dere. Det skjer tydeligvis ikke med mange, og det er heller ikke sikkert det var grunnen med meg. Det er jo ikke bevist noen sammenheng, sies det. Men jeg ville svare det her. Om det skjer med dere og, er det viktig å melde det inn så andre får informasjonen.

Dette kommer jo antakeligvis til å gå bra:) Lykke til, dere! Og grattis!

Last edited:
Som hun skriver så er dette en teori og ikke fakta. Hvor den teorien kommer fra står det heller ikke. Det står ingen plass dokumenter om økt sa risiko ved vaksine i 1.trimester ved vaksinering.

teorien kommer fra en gynekolog og en fastlege jeg har snakket med, og som jeg understreker i begge innleggene er dette teorier enkelte leger har som mulig årsaksforklaring på endrede blødningsmønster mange opplever. understreker til å med at det ikke er påvist sammenheng :)

Back
Topp