Vaksinasjon av mor under svangerskapet

Lil-17

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Skal du vaksinere deg mot influensa eller andre typer smitte/sykdommer som ikke er bra nå når du er gravid?
Hvorfor/ hvorfor ikke?

Sist svangerskap var under svineinfluensa-epedemien, så da ble jeg vaksinert.
Lurer på å vaksineres mot influensa..er aldri syk, aldri hatt influensa, kun vanlig forkjølelse.

Nei, det hadde jeg ikke tenkt. Fordi jeg ikke har tenkt på det [emoji1]

Jeg tar influensavaksine, hovedsakelig fordi jeg jobber med syke barn som ofte har nedsatt immunforsvar, og kommer nok til å ta imot vaksine nå også siden man er litt mer utsatt for å bli syk når man er gravid[emoji4]

Jeg tar influensavaksine, hovedsakelig fordi jeg jobber med syke barn som ofte har nedsatt immunforsvar, og kommer nok til å ta imot vaksine nå også siden man er litt mer utsatt for å bli syk når man er gravid[emoji4]
Har den noen bivirkninger?

Har den noen bivirkninger?
Fant denne oversikten[emoji4] Gravide skal ha ikke-levende vaksine og det er få bivirkninger av den [emoji4] I de siste 4 årene har jeg tatt vaksine og eneste bivirkning har vært litt ømhet rundt stikkstedet. Alvorlige allergiske reaksjoner er svært uvanlig, men man skal alltid observeres 20-30 min etter vaksine er satt for å være sikker på at det ikke oppstår reaksjoner[emoji4]
bbd12c32c77d36cdefd48ea72af764dd.jpg

Hm.. det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Når i svangerskapet er det i så fall vanlig å ta vaksine? Jeg er normalt sett aldri syk, uten om småforkjølelse, jobber bare med voksne på kontor, har ingen barn hjemme- så er kanskje ikke nødvendig?

Vet ikke om jeg skal ta, men jeg pleier å få det meste av forkjølelser/influensa så tror jeg heller imot å ta den hvis legen anbefaler det. Har ikke tatt tidligere.

Nei, den tanken har ikke slått meg...

Ja er kanskje lurt. Men ikke tenkt så mye på det! Hadde svineinfluensa, altså den sesonginfluensaen i 2015. Så kan tydeligvis få det og er jo mer i en risikogruppe nå så!

Ja, jeg skal ta den som sist sv.skap. Veldig deilig å gå fri fra influensa mens andre svimet rundt meg. Så er jo barnet beskyttet også de første seks mnd ca etter det blir født også.

Jeg hadde influensa nå i vår og det var helt krise, ble så dårlig at jeg aldri har opplevd lignende før. Jeg var ikke dødssyk altså, men det var en ubehagelig affære. Så jeg kommer til å ta influensavaksinen fremover:rolleyes:

Jeg skal ta influensavaksine. De eneste gangene jeg har hatt skikkelig influensa var når jeg gikk gravid. Jeg får ALT når jeg er gravid. Virkelig alt..... kan få omgangssyken opptil flere ganger i svangerskapet også jeg.... men når jeg ikke er gravid så får jeg ikke noe :wideyed:

Jeg må ta det, og ikke bare når jeg er gravid men ellers også pga lungesykdommen min. Har aldri hatt noe bivirkninger av den :)

Jeg lurer på å ta influensavaksine. Til dels pga at jeg har blitt oftere syk etter jeg ble gravid, og siden jeg jobber med barn og unge som er mye syk i høst- og vintersesongen

Er det noen som vet når det anbefales å ta denne vaksinen?[emoji4]

Back
Topp