Vaginalt fødsel etter keisersnitt, erfaringer?

Dutchy

Glad i forumet
Hei jenter,

Etter 2 vaginale fødsler fekk eg en haste keisersnitt i fjor. Arret har plaget meg lenge og det tok lang tid før eg kunne ha på meg jeans igjen.

Nå venter vi på nytt og er veldig spent på fødselen. Har lese en del over dette, at i utgangspunkt at eg skal prøve å føde vaginalt men at det er en stor sjans at det blir en keisersnitt alikevel. Etter i fjor orka eg ikkje å ha en ny traumatisk opplevelse men vil egentlig ikkje ha en planlagt keisersnitt heller... :/

Har dokke erfaringer med dette?

Har ingen erfaring med keisersnitt, og kjenner jeg er veldig glad for det. Ønsker meg helt klart vaginal fødsel denne gangen også. Vet ikke helt hvordan det er når du har hatt keisersnitt før, de må vel hvertfall forsikre seg om at livmoren tåler påkjenningen av å gå i fødsel. Dette kan du sikkert få kjempegod informasjon om på helsestasjonen etterhvert :)

Fikk hastesnitt med storebror etter 20 timer med aktiv fødsel, der han satt bom fast. Jeg ønsker keisersnitt denne gangen, da det rett og slett var grusomt å ikke vite hvordan det skulle ende oppi alt kaoset. Så det er iaf min plan og mitt ønske.

Eg har lese en del da, over en ''prøvefødsel'' og lav terskel til KS, ekstra overvåking etc. Min siste fødsel (den KS altså) var såpass traumatisk at den eneste eg ønsker meg en er like fin vaginalt fødsel som eg hadde med mine første 2. Men eg kan ikkje får garanti på det. Så følelse min seier eg må gi beskjed om at eg ønsker en planlagt KS istedenfor å gå i vanlig fødsel og være livredd for å arret sprekker eller andre komplikasjoner. Spent på hvordan legene kjem til å svare på det.

Jeg endte opp med hastekeisersnitt og full narkose. Var ingen god opplevelse :(
Jeg vil veldig gjerne oppleve vaginalt fødsel. Men tenker at jeg får ha en dialog med sykehuset slik at det evt bare går over til keisersnitt om det er tegn på samme problem som sist :)

Jeg endte opp med hastekeisersnitt og full narkose. Var ingen god opplevelse :(
Jeg vil veldig gjerne oppleve vaginalt fødsel. Men tenker at jeg får ha en dialog med sykehuset slik at det evt bare går over til keisersnitt om det er tegn på samme problem som sist :)
Hva var årsaken til keisersnitt da?

Eg har lese en del da, over en ''prøvefødsel'' og lav terskel til KS, ekstra overvåking etc. Min siste fødsel (den KS altså) var såpass traumatisk at den eneste eg ønsker meg en er like fin vaginalt fødsel som eg hadde med mine første 2. Men eg kan ikkje får garanti på det. Så følelse min seier eg må gi beskjed om at eg ønsker en planlagt KS istedenfor å gå i vanlig fødsel og være livredd for å arret sprekker eller andre komplikasjoner. Spent på hvordan legene kjem til å svare på det.
Jeg ber også om planlagt ks denne gangen. Forrige fødsel var vanskelig og lang og endte dramatisk med akutt ks, jeg sliter ennå med ettervirkninger psykisk. Får fortsatt tett oppfølging og behandling. De vil nok ikke nekte deg det med din historie..

Dytter den opp igjen eg :)

Etter vi såg på fødeavdelingen i går kveld er en endå meir overbevist at eg nekter å føde vaginalt og ta risiko for endå en traumatisk opplevelse.. Ønsker bare å vite hvordan min sjans er at eg får ny keisersnitt.. (Og egentlig vil eg jo ikkje ha en ny keisersnitt, følelse mine går helt bananas av og til)

Synst du skal ta dette opp med jordmoren du får på kontrollene. Der blir du helt sikker hørt og får god veiledning. Masse lykke til :)

Synst du skal ta dette opp med jordmoren du får på kontrollene. Der blir du helt sikker hørt og får god veiledning. Masse lykke til :)

Mhm, det er bare så mykje usikkerhet om alt. Hvis morkakeprøve viser et friskt barn håper eg at eg få lov å føde her på sjukehuset, men stoler ikkje såpass mykje meir på en del jordmodre der etter i fjor. Så nevnte legen på KK i Bergen at han skulle gjerne ser meg å føde der igjen. Er det jordmora her i bygda som har noko å seie om det? Aner ikkje! Fekk nettop melding fra ho, ho ringer meg på onsdag :)

Mhm, det er bare så mykje usikkerhet om alt. Hvis morkakeprøve viser et friskt barn håper eg at eg få lov å føde her på sjukehuset, men stoler ikkje såpass mykje meir på en del jordmodre der etter i fjor. Så nevnte legen på KK i Bergen at han skulle gjerne ser meg å føde der igjen. Er det jordmora her i bygda som har noko å seie om det? Aner ikkje! Fekk nettop melding fra ho, ho ringer meg på onsdag :)

Håper du får de svarene du ønsker og en jordmor som kan følge deg tett opp! :)

Lurer litt på det samme. Hadde hastekeisersnitt med første pga patologisk CTG (mistanke om hjertesvikt). Så jeg gruer meg veldig til usikkerheten rundt fødsel...

Lurer litt på det samme. Hadde hastekeisersnitt med første pga patologisk CTG (mistanke om hjertesvikt). Så jeg gruer meg veldig til usikkerheten rundt fødsel...
Hvor lenge siden er det siden ks? Dei seier at hvis det hat gått over 1 år at det går bra. Har noen i familien som har hatt 3 vanlige fødsler etter 1 ks. Min svigermor derimot hadde en katastrofe snitt da arret begynte å rive. Men ho ble gravid 3 mnd etter keisersnitt..

Hvor lenge siden er det siden ks? Dei seier at hvis det hat gått over 1 år at det går bra. Har noen i familien som har hatt 3 vanlige fødsler etter 1 ks. Min svigermor derimot hadde en katastrofe snitt da arret begynte å rive. Men ho ble gravid 3 mnd etter keisersnitt..

Det har gått over 2,5 år når nestemann blir født =)

Min største drøm er å få oppleve en vaginal fødsel, på normalt vis. Jeg har kun et KS bak meg, og føler meg litt snytt for spenningen og gleden ved en vaginal fødsel. Så om vi skal ha en til etterhvert, så håper jeg også på å slippe KS på nytt ❤ Men jeg har restriksjoner på å vente 2 år fra fødsel før jeg blir gravid, slik at da vil jeg tro arret har lukket seg tilstrekkelig?

Min største drøm er å få oppleve en vaginal fødsel, på normalt vis. Jeg har kun et KS bak meg, og føler meg litt snytt for spenningen og gleden ved en vaginal fødsel. Så om vi skal ha en til etterhvert, så håper jeg også på å slippe KS på nytt ❤ Men jeg har restriksjoner på å vente 2 år fra fødsel før jeg blir gravid, slik at da vil jeg tro arret har lukket seg tilstrekkelig?
Vi fekk beskjed å vente 1 år før eg ble gravid igjen, når eg skal føde er det 1 år og 9 mnd siden keisersnitt. ''Alle'' seie at det kjem til å gå bra... Bare at eg har en super dårlig eksempel i familien...

Så ja, en skal tru at det er helt trygt etter 2 år.. :)

Vi fekk beskjed å vente 1 år før eg ble gravid igjen, når eg skal føde er det 1 år og 9 mnd siden keisersnitt. ''Alle'' seie at det kjem til å gå bra... Bare at eg har en super dårlig eksempel i familien...

Så ja, en skal tru at det er helt trygt etter 2 år.. :)
Det er ikke så lett å bare tenke positivt, når man har et dårlig eksempel å sammenlikne med, det forstår jeg godt. Men har du snakket med sykehuset om det?

Ja, med tanke på at jeg skal vente minst to år, så blir det jo nesten 3 år mellom fødslene uansett :-) Vil heller ikke ha fler keisersnitt, så krysser fingrene for vaginal neste gang :-)

Ikkje endå, jordmor sa og det var litt tidlig. Eg skal ha morkakeprøve om 3-4 veker. Hvis resultatet blir negativt må vi avbryte svangerskapet, så det er ikkje før da at det er aktuelt å spørre om..

Jeg har fått beskjed fra gynekolog og endokrinolog at jeg må ha keisersnitt ved neste fødsel (grunnet rygg-og halebensskader etter fødsel). Kjenner at det skremmer meg litt, for jeg hadde en veldig god opplevelse av fødselen (vaginal). Men, så lenge jeg får den lille og etterlengtede uten nye skader så får det ikke spille noen rolle hvilken "metode" som skal benyttes:)

Back
Topp