Vaginalt eller keisersnitt?

bergfrue

Forumet er livet
VIP
Hvis du hadde...
- født en gang tidligere, vaginalt
- med pressrier i nesten 3 timer før klipping og sugekopp ble iverksatt
- endte opp med perinalruptur grad 3 (revnet fra skjede til endetarm samt ytre lukkemuskel revet av)
- har blitt operert på nytt etter fødsel da det ikke gror riktig nedentil
- vevet og huden er så tynn og skjør etter fødsel at det aldri vil gro "pent" igjen (nå er det et lite "hull" eller grop i mellomkjøttet som aldri vil gro sammen)

... 
Hvis du da ble gravid igjen etter dette - noe du kommer til å bli - ville du valgt keisersnitt eller prøve å føde vaginalt igjen? Sjansen ved vaginalt er at det blir enda verre nedentil enn det allerede er, og sjansen er stor for hastesnitt. 

KS!!! Og jeg har bare et barn som blei tatt med ks, kan ikke forestille meg hvordan du har hatt det!! Huff!

Er veldig usikker, vil så gjerne føde vaginalt men samtidig skal jeg leve med dette resten av livet.. Så jeg har jo fått gleden av vaginal fødsel tidligere og skal føle meg heldig med det.. Blir nok lenge til jeg blir gravid igjen, men tenker stadig på det:)

Keisersnitt, uten tvil!

Definitivt keisersnitt.

takk for svar.. Heller nok mot  å være enig med dere.. ;)

keisersnitt, definitivt..syns du er tøff som i det hele tatt tenker på å føde vaginalt etter en sånn opplevelse

Hehe, takk.. Er mest fordi jeg synes det i ettertid er en fantastisk opplevelse, og jeg vet jeg går glipp av en del ting hvis jeg velger ks. Men - må nok velge det som er best for min kropp gitt... Sjela får komme i 2.rekke ;-)

**AM** skrev:
Jeg hadde helt klart valgt KS i en slik situasjon!

signerer.

Mazter skrev:

Rosamunde skrev:
Keisersnitt, helt uten tvil!

Og det mener jeg selv om jeg selv ikke ønsker KS, men i en sånn situasjon ville jeg helt klart ombestemt meg på det!

Jeg også har helt angst for keisersnitt, men selv jeg hadde bukket under her!

Personlig ville jeg valgt å føde vaginalt. Derimot ville jeg rådet andre i den situasjonen til å høre med den som gjorde den reoperasjonen etter fødsel. Dersom vedkommende sterkt fraråder vaginal fødsel er det nok lurest å høre på det. 

Hvorfor tror du at du har stor risiko for hastesnitt? Tror det kan være mest fornuftig å snakke med en gynekolog før du bestemmer deg for det ene eller andre. 

Jeg har vært i omtrent den situasjonen, og fikk innvilget KS. Det var en DRØM!

MariSafari skrev:
Hvis du hadde...
- født en gang tidligere, vaginalt
- med pressrier i nesten 3 timer før klipping og sugekopp ble iverksatt
- endte opp med perinalruptur grad 3 (revnet fra skjede til endetarm samt ytre lukkemuskel revet av)
- har blitt operert på nytt etter fødsel da det ikke gror riktig nedentil
- vevet og huden er så tynn og skjør etter fødsel at det aldri vil gro "pent" igjen (nå er det et lite "hull" eller grop i mellomkjøttet som aldri vil gro sammen)

... 
Hvis du da ble gravid igjen etter dette - noe du kommer til å bli - ville du valgt keisersnitt eller prøve å føde vaginalt igjen? Sjansen ved vaginalt er at det blir enda verre nedentil enn det allerede er, og sjansen er stor for hastesnitt. 

Omtrent så jeg kunne skrevet dette selv! Jeg har i tillegg problemer med lukkemuskelens funksjon, og klarer ikke holde på all luft. Jeg ble også operert igjen, men det var for å fikse på lukkemuskelen som ikke fungerte i det hele tatt. Så nå har jeg bare halve omkretsen av endetarmen igjen siden reoperasjonen måtte fjerne arrvev for at lukkemuskelen skulle fungere igjen. Jeg er også stram i arrvevet og mellomkjøttet er blitt veldig kort. Altså, avstanden mellom skjedeåpning og endetarmsåpning er blitt mye kortere. Jeg fikk iallefall beskjed fra gastrokirurg om at jeg aldri kunne føde vaginalt igjen, så jeg satser på at ingen kan tvinge meg til vaginal fødsel neste gang. Men jeg skal forsikre meg om det først. Jeg spurte jordmødrene her inne om dette, og de mente man kunne be fastlege henvise til fødestedet i forkant av graviditet for å snakke om disse tingene. Jeg vil iallefall ha ks, selv om det heller ikke er noen dans på roser. Men værre enn det jeg hadde det etter forrige fødsel kan det umulig bli med ks.... Lykke til!

Jeg syns ks uansett jeg.... Generell basis.

jeg har i utgangspunktet litt angst for keisersnitt, men i dette tilfellet ville jeg nok valgt det.

Back
Topp