Vaginal fødsel etter KS.

FayNani

Forelsket i forumet
Hei,

Jeg hadde et akutt KS i 2008 og fikk beskjed i forrige uke om at jeg ikke kunne føde i vann pga. dette. Det er helt greit det, men hun sa det var fordi de ville gjerne ha kontroll over KS'et i tilfelle komplikasjoner. Da lurer jeg på, hva salgs komplikasjoner kan komme ved at jeg føder vaginalt denne gangen i forhold til keisersnittet? Er det fare for å revne opp eller noe sånt?...

Hilsen skremt.

Hei på deg!

Gratulerer med nytt svangerskap :-)
Etter et keisersnitt, som jo er en operasjon i livmoren, er det vanlig å ha litt mer overvåking underveis i påfølgende fødsler. Derfor må man også føde på en spesialavdeling med kompetanse på nettopp det.

Vanligvis føder langt de fleste kvinner helt normalt selv om de tidligere er forløst med keisersnitt. Du skriver ikke noe om, hvor langt du var kommet i fødselsforløpet når keisersnittet ble gjort. Men hvis mormunnen hadde begynt å utvide seg, så er sansynligheten for at det går en god del raskere denne gangen ganske stor :-)

Siden du spør så direkte, så er det man er obs på når en kvinne skal føde vaginalt etter et keisesnitt, at livmoren "tåler" riarbeidet. Det er en utrolig sjelden komplikasjon, men en sjelden, sjelden, sjelden gang forekommer det man kalder uterus-ruptur. Det er en alvorlig hendelse og derfor må man ha litt mer kontroll - også under pressriene. Derfor kan du ikke føde i vann.

Masse lykke til videre med en vaginal fødsel denne gangen da.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp