Væske i mellomøret

Mammahjertet

Elsker forumet
Hvordan sjekkes dette?
Må barnet nå en viss alder før de sjekker?

Har lyst å få jenta mi sjekket, da hun den siste tiden har tatt seg litt til ørene og itillegg ligger hun litt etter på språket, hun er 19mnd og har vel mals fem ord hun bruker som vi forstår. Men hun bruker maange ord, er veldig ofte man hører at hun faltisk sier noe(ikke bare babling) men det er umulig å tyde hva hun prøver å si. Vet jo at de ikke bekymrer seg for språket før de er fylt to, men jeg tenker at hvis det faktisk skyldes noe, og hun ikke bare er litt sen, så vil jeg jo gjøre noe med det.

Tror dere det kan være væske i mellomøret? Har ikke merket noe til at hun har nedsatt hørsel, hun hører og forstår hva vi sier, men av og til overser hun totalt at vi snakker til henne :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Sånn er min gutt. Han har nå fått logoped som hjelper han m språket. Samt de i bgh har 20 min hver dag alene m han. De begynte å "mase" om dårlig språk fra han begynte i bgh når han va 14 mnd. Han ble sjekket hos ørelege da han va 2 år. Ingen feil m hørselen. Nå er han 3 år og 10 mnd og får mer og mer tydelig språk.

Var det samme hos oss. Men hun kompanserte på en eller annen måte slik at vi rettog slett ikke merket det. Hun ble operert i des 12, satt inn dren. Vi merket forskjell med en gang, men nå er hun veldig vàr på høy lyd. Det ene drenet er på vei ut, ser det inni øregangen:)
Jeg ville bestilt time hos fastlegen, så får du ev henvisning videre.

på tableten

Fastlegen kan henvise til øre-nese-hals på sykehuset . Er mange små som får dren innlagt .

ville tatt kontakt med lege for å undersøke det.

jeg hadde vann i mellomøret og var nesten døv men leste på lepper så tok lang tid før noen forsto det

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Takk for svar :-)
Så de er villige til å sjekke det før hun er fylt to? Er jo hovedsaklig på grunn av språket at jeg har mistanker. Men hører det gjør hun, for hun reagerer når vi snakker til henne uten at hun ser det.

sjekk det nå ja. registrer det. min hadde ørebetennelse og væske i øret fram til han var to år. har ikke alle lydene inne, fonologiske vansker ol. sendt inn mld til ppt nå, håper på logoped. han er 4,5 år.

Første gang guttungen var hos ØNH var han ikke ett år en gang pga en veldig langvarig ørebetennelse og sprekt trommehinne. Etter minst en ørebetennelse i mnd sideb han var 6 1/2 mnd fikk han operasjon 2 år og 2 mnd gammel og endelig går skravla i ett:)

Da skal jeg bestille legetime! Også håper jeg de tar oss på alvår pg henviser oss :) det skader jo ikke å få sjekket det, selv om det ikke er noe!

Første gang guttungen var hos ØNH var han ikke ett år en gang pga en veldig langvarig ørebetennelse og sprekt trommehinne. Etter minst en ørebetennelse i mnd sideb han var 6 1/2 mnd fikk han operasjon 2 år og 2 mnd gammel og endelig går skravla i ett:)

så heldig du var. vår hadde kronisk vondt i øret. var innom 2-3 spesialister, men alle mente det var for lite til å få operasjon =(
når han bikket 2 år så begynnte det å gå over, og vi kunne sove igjen. han sliter mye med språket, grunnet dette.

Da skal jeg bestille legetime! Også håper jeg de tar oss på alvår pg henviser oss :) det skader jo ikke å få sjekket det, selv om det ikke er noe!

veldig bra. bare krev å bli henvist. nå, og oppfølgingstime for å se om det evt bedrer seg.

Hvordan sjekkes dette?
Må barnet nå en viss alder før de sjekker?

Har lyst å få jenta mi sjekket, da hun den siste tiden har tatt seg litt til ørene og itillegg ligger hun litt etter på språket, hun er 19mnd og har vel mals fem ord hun bruker som vi forstår. Men hun bruker maange ord, er veldig ofte man hører at hun faltisk sier noe(ikke bare babling) men det er umulig å tyde hva hun prøver å si. Vet jo at de ikke bekymrer seg for språket før de er fylt to, men jeg tenker at hvis det faktisk skyldes noe, og hun ikke bare er litt sen, så vil jeg jo gjøre noe med det.

Tror dere det kan være væske i mellomøret? Har ikke merket noe til at hun har nedsatt hørsel, hun hører og forstår hva vi sier, men av og til overser hun totalt at vi snakker til henne :p

Du kom meg vist i forkjøpet, for du beskriver akkurat sånn som dattera våres er. Men hu er 22mnd snart.

Men da blir det lege time bestilt her også.

Back
Topp