Vært til legen - PRØVER?

JenteTrondheim

Flørter med forumet
Ja nå har jeg kommet hjem fra legen. Ingen kjønnsykdommer, sopp eller noe på gyn undersøkelsen. Fin og frisk med stabil syklus og EL. Hadde med meg papir fra sædanalysen med antatt egnet for ICSI.

Legen ville henvise meg til St. Olavs med en gang - men hun visste ikke hvilke prøver eller prosessen idet - så hun skulle ringe meg senere i dag ( etter hun har prata med de på klinikken ) Noen her som vet hvilke prøver jeg må ta før jeg kommer til St.Olavs?
Samboer har fryseforsøk lagret der fra 4 år tilbake - kan vi få avslag på søknaden pga det? Det er fra x-dama. De kastes automatisk om 1 år.

Å må jeg fylle ut søknadskjema selv, eller gjør legen dette?

Pliis svar meg :))) <3

Henvisning til fertilitetsklinikk skal alltid gå via gynekolog, så fastlegen din må først henvise deg dit. Litt kronglete, men sånn er det. Prøverørs er jo en veldig spesialisert behandling så derfor skal man henvises fra spesialist.
Men DU skal ikke fylle ut noe som helst slags skjema, det er det legen som gjør [:)]

Hva slags prøver som evt skal taes av deg varierer litt fra klinikk til klinikk, selv var jeg på Riksen så jeg vet ikke hva St. Olavs opererer med, men som et minimum skal det vel taes blodprøver av deg på syklusdag 3 og syklusdag 21, dette for å bestemme hva slags doser du skal ha på medisiner. Mulig de også vil ha innvendig UL av deg for å se på eggstokkene dine før oppstart med medisiner, men her er jeg usikker på hva slags rutiner St.Olavs har.
Ellers så må både du og din kjære ta blodprøver i forhold til HIV og Hepatitt c. Og siden dere skal ha ICSI må dere også ta blodprøver i forhold til evt. kromosomfeil hos en av dere. Lab.ark til dette får dere enten hos gyn, eller fra St.Olavs.

Dere får nok ikke avslag på bakgrunn av at din kjære har embryo på frys fra før, så lenge han ikke se sammen med sin eks lengre skal disse destrueres, så det blir nok gjort når klinikken får greie på at han har ny samboer.

Det som derimot kan ha noe å si er om dere har bodd sammen lenge nok (2 år) eller er gift. I tillegg har du aldren litt "mot" deg, de fleste klinikker opererer med en nedre aldergrense på 25 år. Jeg har skjønt det slik at denne ikke er absolutt og ofte også kommer an på kapasiteten på klinikken når de får henvisningen.

Det skal mye til å få avslag på henvisning til prøverørsbehandling, det komemr som regel dersom man har dårlige eggreserver (alder er en faktor her) eller dersom kromosomprøvene viser avvik som kan føre til alvorlige funksjonshemminger for barnet (noe som svært sjelden forekommer).

Ah, okei :) Tusen masse takk for svar! Nå ble jeg 10 gang klokere. Jeg har alderen litt i mot meg ja :( Men vi har bodd sammen 1,5 år - og han er 30 år nå på september - å sædkvaliteten blir ikke bedre så det er sakt - vi har prøvd lenge og ikke hatt noe hell - har også en vennine på 21 år som skal til St. olavs nå i sommer. Samboeren hennes har samme diagnose som min. Så skjønner ikke hvorfor jeg ikke skulle få da...

KRYSSER fingrene å håper på det beste :)))

Back
Topp