Vært på vekstkontroll

Skinnende Perle

Glad i forumet
Februarlykke 2015
I går var jeg på vekstkontrollI på Haukeland. Var redd for at prinsesse skulle være liten pga at jeg var det selv, men inni magen gjemmer det seg en perfekt liten jente (legens egne ord faktisk). Absolutt alt var i skjønneste orden og hun lå akkurat på gjennomsnittet ca 2255 gram nå og stipulert til ca 3600 gram til termin. Det var skikkelig godt å få den siste bekreftelsen på at alt var i orden, og at neste turen til KK blir mest sannsynlig ved fødselen.. Gleder meg virkelig nå...
 
Så bra! Må være godt å slippe å bekymre seg. Jeg selv var også liten ved fødsel, (jeg ble tatt med keisersnitt 3 uker over termin-men det MÅ være feil..), ca 2700 g og 47 cm. Jeg er ikke så høy i dag heller forsåvidt. Men lillegutt var stor til termin, 3720 og 49 lang, så det er ikke noe automatikk i at man føder små barn selv om man var liten selv.
 


Klatremus Lillemann skrev:
Så bra! Må være godt å slippe å bekymre seg. Jeg selv var også liten ved fødsel, (jeg ble tatt med keisersnitt 3 uker over termin-men det MÅ være feil..), ca 2700 g og 47 cm. Jeg er ikke så høy i dag heller forsåvidt. Men lillegutt var stor til termin, 3720 og 49 lang, så det er ikke noe automatikk i at man føder små barn selv om man var liten selv.


Det siste, jordmoren min sa faktisk at siden jeg var litt under gjennomsnitt, så ville babyen min helt sikkert også være det. Delte noe av det som ble sagt første time med noen venner og min søster og fikk bare streng beskjed om å ikke tro på det i det hele tatt. Men siden èn jordmor sier det, så tenker jeg at helt sikkert fler sier det også. Jeg håper på noe mellom meg og faren, jeg var 3250, han var 3990 :o 3990 er kanskje ikke så stort, men mammaen hans er så bitteliten! Vet ikke hvor lang han var da han kom med stumpen først. Meg kunne de måle fordi jeg kom med bena ;p

Åh, nysjerrig på hvor stor min er nå! Har en perfekt vekstkurve på sf målet i hvertfall, ligger 1 cm over gjennomsnittet på hver eneste måling :)
 
håper virkelig ikke min baby blir aaaltfor stor, bf var langt over 4 kg når han ble født og jeg var 2700 så håper vi møtes på halvveien der:P
 
Rekner med å få en stor baby. sistemann var 4800g og 55 cm... Ligger høyt på sf mål nå ògså og legen mente at jeg kanskje burde vert inne på vekstestimering.. Får se hva det blir til.. 
 
Jeg var selv bare 2700 gram når jeg ble født og ikke lenger enn 42 cm 6 uker gammel. I dag er jeg 1,59 m så er ikke så høy, men det ser nå ut som prinsessa legger seg på pappaen sine mål. Han var nemlig 3600 gram og 52 cm..
 
Herlig å få bekreftet at alt ser fint ut da :) 

Jeg er veldig spent på hvor stor lillegutt blir. Jeg var 3200, pappan var bare 2200. Og så langt de vet så var det et fullgått svangerskap. Han er adoptert fra Sør-Korea. Lurer på om det er normalt at de blir født små der? Hmmm...
 
Jeg var født uke 36, veide da 2670 gr og var 47 cm... når jeg var til ekstra kontroll for 2-3 uker siden så var lille jenta i magen +1% på vekstmålingen, så hun stemmer godt på vekt med det som står i boka vi får av jordmor. Men da jeg var på en annen kontroll bare 4-5 dager før (3D ul), så sa hun at jenta i magen var -2% i vekst...så det er alt etter hvem man spør virker d som.. tror de regner forsjellig på alt nesten, for jeg har samme termin overalt, men noen regner 40+0, noen 40+2 og andre 40+3..så jeg blir forvirra...men man kan aldri være sikker heller på de målingene... svigerinnen min ble målt dagen før fødsel og da sa de han var 3400 gr men da han kom ut var han 3900... så han målte 500 gr feil i forhold til det han egentlig var... 
 
Godt å høre. var selv på vekstkontroll på kk i går, fikk også beskjed om at hun var akkuratt passe stor:) ca 2090 gr. slipper også å komme inn igjenn flere ganger, noe som passer meg fint. Gøyt med ultralyd, men 11 stk iløpet av et svangerskap er mer en nok:)
 
Så godt å få en slik beskjed. Da kan du bare slappe av å glede deg til du får møte på den lille:-)
 


Kaktus_86 skrev:
Herlig å få bekreftet at alt ser fint ut da :) 

Jeg er veldig spent på hvor stor lillegutt blir. Jeg var 3200, pappan var bare 2200. Og så langt de vet så var det et fullgått svangerskap. Han er adoptert fra Sør-Korea. Lurer på om det er normalt at de blir født små der? Hmmm...



Jeg er og adoptert fra Sør-Korea. Snakket litt med legen i går på Kvinnre Klinikken, og hun sa at de er nok litt mindre i asia, men likevel synes hun jeg var liten som var 2700. Jeg vet jo selv at flere i Korea tidligere forløse barna tidligere om det var et tabu barn når de ikke klarteå skjule magen lenger. Ofte reise de vekk den siste tiden og fikk før tiden. Men det er jo vanskelig å si. Jeg aner ikke om jeg er født for tidlig. Jeg har kontakt med biologisk familie, men det er så tabubelagt tema at de ikke vil svare på ting som går på sykdom og helse.. Desverre..
 


mrspurple skrev:
Jeg var født uke 36, veide da 2670 gr og var 47 cm... når jeg var til ekstra kontroll for 2-3 uker siden så var lille jenta i magen +1% på vekstmålingen, så hun stemmer godt på vekt med det som står i boka vi får av jordmor. Men da jeg var på en annen kontroll bare 4-5 dager før (3D ul), så sa hun at jenta i magen var -2% i vekst...så det er alt etter hvem man spør virker d som.. tror de regner forsjellig på alt nesten, for jeg har samme termin overalt, men noen regner 40+0, noen 40+2 og andre 40+3..så jeg blir forvirra...men man kan aldri være sikker heller på de målingene... svigerinnen min ble målt dagen før fødsel og da sa de han var 3400 gr men da han kom ut var han 3900... så han målte 500 gr feil i forhold til det han egentlig var... 


Jeg var på kontroll i uke 28 med storesøster,da kom de frem til at hun ville være 3550 ved fødsel,også var jeg på ny kontroll 2 dager føre hun kom,og da kom de frem til at hunville være 2990 ved fødsel,2 dager etter kom ei tykk jente 3800 og bare korte 47 cm :p
Så de måler nok litt forskjellig.. 



 
Jeg var på kontroll i dag, og fikk vekstestimering. Frøkna her ble målt til ca +8%. Men jeg fikk beskjed om at hun var ca 2 kg nå. Så rundt 4 kg +- ved keisersnittet. Jordmor sa forøvrig at pappaens vekt ved fødsel ikke hadde stort å si siden det ofte er en sammenheng mellom mors fødselsvekt og barnets fødselsvekt. Så hun syntes det var rart at jeg fikk så store barn når jeg var så liten selv.
 


Klatremus Lillemann skrev:
Jeg var på kontroll i dag, og fikk vekstestimering. Frøkna her ble målt til ca +8%. Men jeg fikk beskjed om at hun var ca 2 kg nå. Så rundt 4 kg +- ved keisersnittet. Jordmor sa forøvrig at pappaens vekt ved fødsel ikke hadde stort å si siden det ofte er en sammenheng mellom mors fødselsvekt og barnets fødselsvekt. Så hun syntes det var rart at jeg fikk så store barn når jeg var så liten selv.



Artig å høre, men jeg tror det er ulik mening om det der med far og mor og hva som er arvelig å ikke.. Kommer vel litt an på om det er gutt eller jente og. Helt sikkert 1000 meninger om det ute i den store verden..
 


Skinnende Perle skrev:


Klatremus Lillemann skrev:
Jeg var på kontroll i dag, og fikk vekstestimering. Frøkna her ble målt til ca +8%. Men jeg fikk beskjed om at hun var ca 2 kg nå. Så rundt 4 kg +- ved keisersnittet. Jordmor sa forøvrig at pappaens vekt ved fødsel ikke hadde stort å si siden det ofte er en sammenheng mellom mors fødselsvekt og barnets fødselsvekt. Så hun syntes det var rart at jeg fikk så store barn når jeg var så liten selv.



Artig å høre, men jeg tror det er ulik mening om det der med far og mor og hva som er arvelig å ikke.. Kommer vel litt an på om det er gutt eller jente og. Helt sikkert 1000 meninger om det ute i den store verden..

Ja, helt sikkert 1000 forskjellige svar der ute. Det viktigste er at de er friske. Og at de kommer seg ut uten for store skader på mor

Lillegutt var forøvrig større enn det pappan var ved fødsel også... Så jeg får visst store barn jeg..
 
Back
Topp