Vært på UL/Vekstestimering

Gollemor

Forumet er livet
VIP
+15% og alt var fint :)
Men skal inn igjen om 5 uker for å se hvordan økningen har vært. 
Storebror gikk fra 19% til 40% (estimert) på de ukene :P Så det blir spennende.
(Det er feilmargin, og han endte på mellom 25-30% over).

Det var en student som gjorde målingene (med veileder som sjekket etterpå), og selv om jeg sa at vi ikke ville vite kjønn, _tror_ jeg hun klarte å sveipe over underlivet. Både svigermor og jeg så det, så om vi så riktig, gjemmer det seg en gutt i magen min denne gang også :) Men klart, vi er jo ikke sikre- og det kan jo ha vært mye annet også!
 
Så spennende :)
Var selv på vekstestimisring i går selv. Men var ikke så heldig med målene som du,her endte vi opp med -17% .
Men tilbake igjen om 14 dager så håper på bedre resultat da :)
 
Jeg var på vekstkontroll i dag.
er 32 uker. (i følge babyverden skal den være 1800gr, mens min ble målt til 2350gr)

Hun skrev opp noe med 91% eller noe. 
Hva betyr det da?
 


Gollemor skrev:
+15% og alt var fint :)
Men skal inn igjen om 5 uker for å se hvordan økningen har vært. 
Storebror gikk fra 19% til 40% (estimert) på de ukene :P Så det blir spennende.
(Det er feilmargin, og han endte på mellom 25-30% over).

Det var en student som gjorde målingene (med veileder som sjekket etterpå), og selv om jeg sa at vi ikke ville vite kjønn, _tror_ jeg hun klarte å sveipe over underlivet. Både svigermor og jeg så det, så om vi så riktig, gjemmer det seg en gutt i magen min denne gang også :) Men klart, vi er jo ikke sikre- og det kan jo ha vært mye annet også!

Så bra alt virket fint,får håpe det holder seg sånn i ukene framover:) Da jeg var på 3D estimerte de at baby lå 9% over gjennomsnitt. JM som jeg går til fast sa at det kanskje kunne bli aktuelt med en vekstestimering senere utti sv.skapet.

Hvor mye antar de at babyen vil veie ved 15 %, sa de noe om det? Litt kjipt at ho sveivet over underlivet da, hehe...Men, uansett så er dere vel ikke så sikre så da er det vel litt spenning likevel. Vi vet heller ikke hva vi får:) Er så spent!!
 
Eg var på UL når eg var 31 viker, da blei guten i magen målt til 2300, fekk ny time om 4 veker. Dei sa ingen ting om kor mange % over det var. 
 
spennende å se om dere så riktig da ;)

håper babyen i magen fortsetter å holde seg passe stor!
 
Det skal stå på det blå/grønne arket (kopien) som de legger inn ved helsekortet etter undersøkelsen.
Med meg har de skrevet opp målene, og prosenten i eget felt :)
Men jeg spurte uansett. 
 
Så spennende! Greit å få en liten "peil" på hvor store disse babyene er. Kjente selv at skuldrene senket seg en del etter ul på onsdag hvor vi fikk vite at lilleputt i magen er helt gjennomsnittlig :)
 


spirenr2 skrev:
Her er ungen +78% :P


Estimert til 6,4 kg ved termin? Når blir du satt i gang/når er keisersnittet?
Har du fått svangerskapsdiabetes?
 


Gollemor skrev:


spirenr2 skrev:
Her er ungen +78% :P


Estimert til 6,4 kg ved termin? Når blir du satt i gang/når er keisersnittet?
Har du fått svangerskapsdiabetes?


jeg hadde +91%
 


*Snuppo+1+1* skrev:


Gollemor skrev:


spirenr2 skrev:
Her er ungen +78% :P


Estimert til 6,4 kg ved termin? Når blir du satt i gang/når er keisersnittet?
Har du fått svangerskapsdiabetes?


jeg hadde +91%


6800 gram? Hvilken ekstra oppfølging får du? Har de satt noe dato for i gangsettelse?
 


Gollemor skrev:


6800 gram? Hvilken ekstra oppfølging får du? Har de satt noe dato for i gangsettelse?


tviler på at det er det samme som at ungen blir 6800gr.
For da hadde de nok vært litt mer bekymret. 
Ungen er 500gram mer enn den skulle vært foreløpig.

Eg har bare vekstkontroller hver 4.uke.

igangsettelse? 
hvorfor?
 


*Snuppo+1+1* skrev:


Gollemor skrev:


6800 gram? Hvilken ekstra oppfølging får du? Har de satt noe dato for i gangsettelse?


tviler på at det er det samme som at ungen blir 6800gr.
For da hadde de nok vært litt mer bekymret. 
Ungen er 500gram mer enn den skulle vært foreløpig.

Eg har bare vekstkontroller hver 4.uke.

igangsettelse? 
hvorfor?


Ja, nei.. da regner de sikkert ut forskjellig på sykehusene. 
500 gram er jo ikke 91% over hva som er normalen for den uka du er i :)
Når 15% vil si at babyen er ca 4000 gram ved termin, så sier det seg selv at 91% blir en smule mer, dersom de regner på samme måte som de gjør her.

Men lurer litt på hva 91% betyr egentlig.
 


Gollemor skrev:


*Snuppo+1+1* skrev:


Gollemor skrev:


6800 gram? Hvilken ekstra oppfølging får du? Har de satt noe dato for i gangsettelse?


tviler på at det er det samme som at ungen blir 6800gr.
For da hadde de nok vært litt mer bekymret. 
Ungen er 500gram mer enn den skulle vært foreløpig.

Eg har bare vekstkontroller hver 4.uke.

igangsettelse? 
hvorfor?


Ja, nei.. da regner de sikkert ut forskjellig på sykehusene. 
500 gram er jo ikke 91% over hva som er normalen for den uka du er i :)
Når 15% vil si at babyen er ca 4000 gram ved termin, så sier det seg selv at 91% blir en smule mer, dersom de regner på samme måte som de gjør her.

Men lurer litt på hva 91% betyr egentlig.


ungen skal være ca1800gr i uke 32.
min er ca.2350gr.
Aner ikke hva de 91%'ene betyr.
hun legen forklarte svært lite. 
Men tviler på at det betyr det du skrev. Tipper hun hadde vært mer bekymret da ja.
 


*Snuppo+1+1* skrev:


Gollemor skrev:


*Snuppo+1+1* skrev:


Gollemor skrev:


6800 gram? Hvilken ekstra oppfølging får du? Har de satt noe dato for i gangsettelse?


tviler på at det er det samme som at ungen blir 6800gr.
For da hadde de nok vært litt mer bekymret. 
Ungen er 500gram mer enn den skulle vært foreløpig.

Eg har bare vekstkontroller hver 4.uke.

igangsettelse? 
hvorfor?


Ja, nei.. da regner de sikkert ut forskjellig på sykehusene. 
500 gram er jo ikke 91% over hva som er normalen for den uka du er i :)
Når 15% vil si at babyen er ca 4000 gram ved termin, så sier det seg selv at 91% blir en smule mer, dersom de regner på samme måte som de gjør her.

Men lurer litt på hva 91% betyr egentlig.


ungen skal være ca1800gr i uke 32.
min er ca.2350gr.
Aner ikke hva de 91%'ene betyr.
hun legen forklarte svært lite. 
Men tviler på at det betyr det du skrev. Tipper hun hadde vært mer bekymret da ja.

Ja, det tviler jeg veldig på også, særlig når du ikke har noe diabetes eller annet. Og jeg vil nå tro du ville blitt satt i gang tidlig dersom babyen hadde vært 91% over, når det ikke var noe som helst tvil om jeg skulle gå til normal fødsel startet på "bare" 40% :)

Her betyr prosentene hvor mye barnets vekt er over eller under normalen for uken man er i. Det er 10% feilmargin +/-. De måler (minst) to ganger i løpet av de 10 siste ukene, for å se om det er stor endring. 
Regnestykket de ga meg er: 1800 (normalvekt i uke 32) *15 / 100. Det blir 270. Babyen er da 270 gram over normalvekten, altså 2070 gram.
Dersom den holder seg på 15% over normalen, vil babyen ved termin veie 4140.

Dersom jordmora di sa at fosteret var 500 gram over normalen nå, vil det si mellom 25 og 30 % (ut fra hvordan de regner det ut her). 
Ikke at sykehuset her har fasiten, altså. Jeg prøver bare å finne ut hva 91% kan bety :)

Har jeg regnet rett da, vil babyen din antageligvis være rundt 4600 ved termin, dersom den holder seg til 25-30 % over normalen.


 


Gollemor skrev:


spirenr2 skrev:
Her er ungen +78% :P


Estimert til 6,4 kg ved termin? Når blir du satt i gang/når er keisersnittet?
Har du fått svangerskapsdiabetes?

Nei, estimert til ca 5 kg. Ligger på 78 percentilen for sitt kjønn. Dvs h*n r større enn 78% av samme kjønn i samme uke.
Ingen svangerskapsdiabetes, var på glukosebelastning ettersom storebror var 4,5 kg. Mulig igangsettelse et par uker før termin :)
 


spirenr2 skrev:


Gollemor skrev:


spirenr2 skrev:
Her er ungen +78% :P


Estimert til 6,4 kg ved termin? Når blir du satt i gang/når er keisersnittet?
Har du fått svangerskapsdiabetes?

Nei, estimert til ca 5 kg. Ligger på 78 percentilen for sitt kjønn. Dvs h*n r større enn 78% av samme kjønn i samme uke.
Ingen svangerskapsdiabetes, var på glukosebelastning ettersom storebror var 4,5 kg. Mulig igangsettelse et par uker før termin :)


Da er det nok det mitt betyr også...
At ungen er større enn 93% av alle andre unger i den uken.
 


Gollemor skrev:
Aha :)
Da forstår jeg!


Ja jeg ble veldig mye klokere,og roligere nå...
 
Back
Topp