vært på tannlegevakten

Lulu

Flørter med forumet
Nå har jeg vært på tannlegevakten. Hatt sånn smerter i en tann og tannkjøtt med stråler opp i kinn.. Måtte ta rtg og bildene viste at det var en gammel fylling som var infisert og presset på nerver. Har fått midlertidig fylling og må rotfylle hos tannlege innen 3-4 uker...
Syns det er så ekkelt med rtg...fikk blyfrakk på meg, men syns ikkje det er noke kjekt ift til babyen(13+2)... Andre som har måttet gå til tannelege?? Kor farlig e det egentlig med rgtstrålene?
 
Tannlegen min sa at de ikke bruker så sterke og farlige røntgenståler nå som tidligere.. så jeg skulle ikke bekymre meg for å ta røntgen så lenge det var ett enkelt tilfelle..
Lykke til med fyllinga.. ;)
 
rtg strålene skal ikke være farlige, ihvertfall ikke når man får frakk som beskytter mot strålene :)
 
man skal jo egentlig ikke rotfylle eller når man e gravid, men i sist svangerskap fikk jeg akkutt vondt i tann, og måtte ta røntgen og rotfylle... hva skal man gjøre da? da man har så vondt? må man så må man..
 
sniker, så lenge det er en akutt sitasjon, hvor det er viktig med et røntgenbilde for å se "hvasom skjer" er det ok å ta bildet... 
pluss blyfrakken beskytter strålingen fra strålene, og strålene er ganske mye svakere nå enn det var for 10 år siden (Bare for å sammenlikne med noe)
har en tante som er radiograf (tar røntgen etcetc) og selv stod i et dilemma ang røntgen når jeg gikk gravid. ble til at jeg utsatte hele undersøkelsen (iom at jeg har ventet i 3-4 år på den undersøkelesen) til etter svangerskapet... 
 
ja må man så må man. I morgen skal jeg rotfylle. Godt å få det unnagjordt. En venninne som er tannpleier sa også at det er veldig omdiskutert det der med røntgen og gravide. Noen sier jo også at strålene i rtg hos tannlegen er mindre enn å ta fly. Og det får man jo lov til... e jo heller ikke så lett å forske på dette, siden det ikke er så mange gravide prøvekaniner der ute....
 
Back
Topp