vært på samtale i Posgrunn i dag

vestlandsjento

Gift med forumet
Eg har ikkje skrive så mykje her enda, men er mykje inne å ser kva dåke prater om og korleis da går med dåke. Kjempe spennande og lærerikt[:)] Er liksom så god stemning her inne

Det gjekk kjempe fint i Porsgrunn i dag[:)] Eg var sikker på at me skulle rett på IVF men det vert inseminasjon i første omgang. Hormonprøvane mine var plutselig blitt normale, men har jo cyster (PCO), så det vert mild hormonstimulering. Håpar dette går!! Svømmarane til min kjære var i alle fall supre[:D][:D] Er egentlig litt letta over ein "mjuk" start. Har kvidd meg for kraftig hormonstimulering, sidan det ikkje gjekk så bra sist.. ( overstimulert, då eg fekk for høg dose hormoner og eggstokken snurra seg). Legen var ganske sjokka over behandlinga eg hadde fått i fjor. To mnd med smertehelvete, før dei opererte vekk litt av eggstokken. Dei sa at ca 1/3 til halve var vekk, men at den vokste ut igjen. Dette var visst berre tull i følge legen i Porsgrunn. Han fann knapt igjen eggstokken på ul. Heldigvis ser den andre grei ut[:)]

Han sa at det var muleg me gjekk rett over på prøverør, dersom denne stimuleringa ikkje går bra.

Deilig å væra i gong
 
så bra du er igang.
ja kan være greit å få en litt rolig start  ja :)
jeg er også i porsgrunn, veldig koselige der
 
Så godt å være igang, for ha masse lykke til.
Så får du oppdatere oss innimellom....
 
Vestlandsjento det er godt du er igang nå, jeg håper at det funker med inseminasjon for dere. Det hadde nok vært det på meg i førsten også, fikk velge, men pga alderen min så valgte jeg å hive meg rett ut i det.
 
ORIGINAL: * Bobbo *

Så godt å være igang, for ha masse lykke til.
Så får du oppdatere oss innimellom....

 
signerer denne. Om du lurer på noe er det bare å spørre, jeg har vært gjennom 2 insemineringen (Som en av få her inne tror jeg). Ønsker dere masse lykke til!
 
Jeg har også hatt IUI, AIH eller inseminasjon dersom du vil kalle det for det. Jeg gjorde det i venteperioden på Tønsberg sykehus før jeg kom til behandling i Porsgrunn. Men jeg hadde ikke sprøyter da, bare tablettene pergotime og el-sprøyta pregnyl og ultralyd selvfølgelig. Da ble det 2 inseminasjoner to dager på rad for meg, og el-sprøyta på dag 10 i syklusen, og jeg hadde el litt sjapt ettersom jeg allerede var på veg med el når jeg var på ultralyd på dag 10, men el ble på dag 11 på min første inseminasjon, dersom kroppen ikke hadde startet på egenhånd så hadde det vært el på dag 12. Men dette er veldig forkjellig fra person til person.
 
Men lurer på bare, hva er det som avgjør at noen får inseminasjon og andre går rett på ivf??
 
Sola inseminasjon får man ofte tilbud om eller blir anbefalt å prøve først dersom uforklarlig infertilitet, eller har dårlig sekret slik at sæden ikke overlever veien opp til eggelederne, eller at sæden kan være litt slapp eller hva jeg skal si at den trengs å være så fersk som mulig.
 
De som er i 20 årene eller helt i førsten av 30 årene har best sjanse med dette, de som er over 35 blir ofte anbefalt å gå rett på IVF, men det har sin naturlige årsak da for man trenger ofte lengre tid på å bli gravid på egenhånd når man har passert 35 år, fruktbarheten begynner å dale litt allerede fra 30 åra.
 
Men dersom man tenker seg noen som ikke har problemer å bli gravid så er det bare litt høyere prosent å bli gravid på den måten, men IVF fungerer best ettersom de da kan plukke de beste eggene og sette tilbake, eller det beste egget. Men det er bedre for kroppen å gå igjennom inseminasjon fremfor IVF da. Mindre slitsomt.
 
Takk for svar folkens[:)]

Legen ville nok prøva dette først siden dette nok er ein mindre påkjenning enn ivf og at mannen min hadde så god sædkvalitet. Også pga at hormonprøvane var blitt fine. Sist eg prøvde pergo var det ingen reaksjon, og då eg prøvde puregon sist, var det lite som hadde skjedd etter 6 dagar på 100 IE. Så då eg gjekk opp til 150 IE nærmast "eksploderte" veksten av egg. Så eg er veldig spent på om eg reagerer annleis på hormonbehandlinga no som prøvane var fine. Skal ta pergo i 5 dagar, så puregon 50 IE i 3 dagar. Så håper han det er to egg der. Så pregnyl. Håååper det funkar. Blir det meir enn 2-3 egg blei det mest sannsynlig direkte overgang til IVF.

Dåke som har vore gjennom dette: måtte dåke bruke medisiner lenge og kor mange egg var det? Får ein noko etter inseminasjonen for å hjelpe eit evt. befrukta egg å feste seg? Har litt for tynn livmorslimhinne.

Har nokon av dåke blitt gravid med AIH?
 
ORIGINAL: twinanne

Sola inseminasjon får man ofte tilbud om eller blir anbefalt å prøve først dersom uforklarlig infertilitet, eller har dårlig sekret slik at sæden ikke overlever veien opp til eggelederne, eller at sæden kan være litt slapp eller hva jeg skal si at den trengs å være så fersk som mulig.

De som er i 20 årene eller helt i førsten av 30 årene har best sjanse med dette, de som er over 35 blir ofte anbefalt å gå rett på IVF, men det har sin naturlige årsak da for man trenger ofte lengre tid på å bli gravid på egenhånd når man har passert 35 år, fruktbarheten begynner å dale litt allerede fra 30 åra.

Men dersom man tenker seg noen som ikke har problemer å bli gravid så er det bare litt høyere prosent å bli gravid på den måten, men IVF fungerer best ettersom de da kan plukke de beste eggene og sette tilbake, eller det beste egget. Men det er bedre for kroppen å gå igjennom inseminasjon fremfor IVF da. Mindre slitsomt.


Legen har ikkje sagt noko om sekretet mitt. Er dette vanlig å sjekka? Har og tenkt på det at eg aner jo ikkje kva kvalitet egga mine har. Håper det blir IVF visst dette første forsøket ikkje fungerer, då veit me jo meir om eggkvaliteten.
Men dette skal fungera[:)][:)]
 
Vestlandsjento det er ikke vanlig at de sjekker sekretet ditt, men jeg fikk svar på det med min IUI. Da sa jeg at det kan vel ikke være riktig at folliklen er så stor så tidlig, for jeg har jo ikke el-slim. Da himla nesten gynkoliogen med øya og sa, der tar du feil her er det plenty Det var bare det at jeg hadde ikke fått det ut i trusa/så mye på dopairet enda, så jeg trodde at pregnyl hadde laga problemer med sekretet mitt ogå for det er en bivirkning fra de tablettene.

Men får å svare på spørsmålet ditt så er det noen som har hatt en operasjon eller noe annet; en medisinsk grunn til at de ikke greier å produsere sekret av riktig type selv. Da hvet jo legen dette.
 
Back
Topp