Vært på poliklinikk med blodsukkeret mitt

nancy drew

Forumet er livet
Siden svaret på glukosebelastningen desverre var så som så har jeg vært på poliklinikk for diabetes i dag. Var vist dagen for gravide i dag, da venterommet var fylt opp med gravide par ja også meg da... Hadde helt ærlig ikke en gang tenkt tanken at gubben skulle/burde?/kunne være med.
Så etter å ha blitt målt, veid, stukket og utspurt. Må jeg nå måle bls 6 ganger i døgnet og komme igjen om en uke. Kjenner at denne stikkingen kan fort bli gammel ja. Får håpe jeg greier å kostregulere den og slipper tabeletter og slike hyppige målinger resten av svangerskapet...

Siden svaret på glukosebelastningen desverre var så som så har jeg vært på poliklinikk for diabetes i dag. Var vist dagen for gravide i dag, da venterommet var fylt opp med gravide par ja også meg da... Hadde helt ærlig ikke en gang tenkt tanken at gubben skulle/burde?/kunne være med.
Så etter å ha blitt målt, veid, stukket og utspurt. Må jeg nå måle bls 6 ganger i døgnet og komme igjen om en uke. Kjenner at denne stikkingen kan fort bli gammel ja. Får håpe jeg greier å kostregulere den og slipper tabeletter og slike hyppige målinger resten av svangerskapet...

Samme her :) var på poliklinikken for 2 uker siden. Skal tilbake om to uker, da jeg har ganske stabilt blodsukker pga kosten. Men den stikkinga er jeg dårlig på altså. Skal måle før frokost og etter middag 2-3 ganger i uka. Ikke fult det helt gitt. På meg var de mer bekymra for jeg fikk i meg forlite mat.
Jeg hadde heller ikke i meg mannen, å kommer ikke til å ha det før på slutten. Siden jeg fikk stor baby sist og hadde ikke dette da. Så måler de med ul vær kontroll. Å vis det viser seg at baby er stor. Kan jeg bli satt i gang eller bli keisersnitt ganske fort. Så kan vær greit at pappaen er der på de siste kontrollene. Så han kan ta bilen å dra å hente i barnehagen å evt ordne barnevakt å slikt om det er nødvendig ;)

Regner med at alle som skriver inne på janauarforumet her er sånn ca like langt i graviditeten.
Dere som holder på med dette, har dere vært på flere kontroller hvor det ble oppdaget, eller tok dere kontakt fordi dere merket at noe ikke var som det skulle? Hva var symptomene på svangerskapsdiabetes?

Eller gjelder dette diabetes generelt?

Føler meg jo tilsynelatende fin, men merker jo at jeg blir stressa over at det ikke er noen kontroll mellom 8-12 uker og så uke 24 (1. og 3. kontroll, siden det kun er ul på 2. kontroll og mor ikke sjekkes). Har ikke følt behov for å kontakte lege eller jordmor enda, men synes det er rart at man ikke skal sjekkes flere ganger i første halvdel av graviditeten.

Ikke noe egentlige flere kontroller en vanlig. Var hos legen i uke 11 for første svangerskapskontroll og ble beordret til å ta glukose belastningen i uke 12 og 28. Var vel i uke 13 og tok denne på legekontoret men hadde ikke legetime da. Så fikk jeg brev i posten noen dager etterpå at den var for høyet og at jeg var henvist til poliklinikk. Dette er noe herk syns jeg. Tar meg over 1 time å reise på disse kontrollene pluss det legger ganske mange føringer på kostholdet. Får du sukker i urinen eller høye symfysemål utover i svangerskapet er det sjanse for at du også må ta en glukose belastning. (Her prakterserer de JM i uke 16, men den timen har jeg ikke sullet meg til å bestille og nå så jeg hun har 4 ukers ferie så blir ikke før i uke 24 på meg heller)

sniker fra februar: så kjipt å få det så tidlig i svangerskapet. MEN det gir deg god tid på å få god kostregulering av sv.diabetesen.
har du fått noen kostholdsveiledning i forhold til svangerskapsdiabetes? Om ikke, så ikke bare be om det. Men krev det dette er noe du har rett på. krysser fingrene for at du ikke blir veldig plagd av sv. diabetesen...

sniker fra februar: så kjipt å få det så tidlig i svangerskapet. MEN det gir deg god tid på å få god kostregulering av sv.diabetesen.
har du fått noen kostholdsveiledning i forhold til svangerskapsdiabetes? Om ikke, så ikke bare be om det. Men krev det dette er noe du har rett på. krysser fingrene for at du ikke blir veldig plagd av sv. diabetesen...

Skulle få time til ernæringsfysiolog og eventuelt kurs i diabetes så blir fulgt bra opp så får vi se hvordan de gjør det utover i svangerskapet. Ja kjedelig å få det så tidlig men er vel derfor de nå tester også rundt uke 12, da de sikkert har fått inn andre litt seint og det da er kortere tid å håndtere det på??

Skulle få time til ernæringsfysiolog og eventuelt kurs i diabetes så blir fulgt bra opp så får vi se hvordan de gjør det utover i svangerskapet. Ja kjedelig å få det så tidlig men er vel derfor de nå tester også rundt uke 12, da de sikkert har fått inn andre litt seint og det da er kortere tid å håndtere det på??
de tester strengtatlt kun så tidlig dersom det er sukker i urin ved første kontroll... (mye) som ikke kan forklares ved feks infeksjoner. men da er det som regel leucosytter og nitritt tilstede i urinet også...
jeg skal ta glucosebelastningen i uke 26 eller noe sånn... (pga PCOS, større sjanse for å få det)

Jeg ble testet kun pga BMI, i følge legen var det nye prosedyrer. I mine andre svangerskap (som jeg ikke har hatt sv.d i) har de testet i uke 28

Back
Topp