Vært på kontroll hos JM/lege ennå?

Afro_Head

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Flere som har hatt sine første kontroll?

I dag var jeg hos jm men det var mer et slags registrering og spørsmål samtale. Om ca tre uker skal jeg til legen.

Men ble skuffa at vi ikke lytta på hjertelyden. Men fikk en time til dette 16 desember, ca 14 uker. Men så treffer jeg ikke JM før når jeg i uke 24. Syns det var lenge i mellom og hadde det ikke vært for at jeg fikk tilbud om å lytte den 16.12 så hadde det vært enda lenger.

Treffer legen rundt uke 12. Og det neste er UL. Så det er få fastsatte kontroll.

Er dette vanlig praksis?
 
Jeg aner ikke egentlig.. Men alt overrasker meg egentlig fordi jeg følte jeg hadde så mange kontroller sist.. Men det var jo pga blødninger og litt oppfølging etter TUL med 2 ekstra ul osv, så jeg tror jeg kommer til å få helt sjokk nå hvor sjeldent det egentlig er :p
 
Skal i morgen..
Så lenge alt er normalt og som det skal være så er det ikke så mange kontroller. På den måten har de bedre tid til de som trenger ekstra oppfølging :)
 
Det er normalt ja:happy: som legen min sa: det er en normaltilstand, ikke noe sykdom, så vi skal bare sjekke at ikke noen sykdom utvikler seg:) jeg for min del syns det er HELT greit at det ikke er så mange kontroller ihvertfall, er ikke interessert i å pakkes inn i bomull:p
 
Jeg har hørt, lest og fått forklart at det i begynnelsen er satt av til en 12 ukers kontroll mellom uke 8-12. Google 12 ukers kontroll og det kommer opp en fin liste med ting du på denne timen skal igjennom, blodprøver mm. Så er det første UL rundt uke 20. Kontrollene hele veien skal gå med ca en mnd mellomrom er jeg ganske sikker på. Utover dette regner legen med at man ringer om det er noe uansett hva :) Og man velger også om man vil gå til lege eller jordmor eller bytte på annenhver. Jeg ble anbefalt å gå mest til jordmora ang svangerskapet siden de er spesialister på dette feltet, og legen om jeg føler meg dårlig. Håper dette er til hjelp!
 
Det er nesten ingen som lytter før uke 15. Og det som egentlig er normalt er den første konsultasjonen mellom uke 8 og 16, så OUL, så uke 24, 28, 32, 36, 38, 40 og trivselskontroll i uke 41.
 
Det er vel ikke vanlig å høre hjertelyden så tidlig? Da må man vel ta innvendig ul, eller? Jm sa til meg i uke 13 at jeg ikke måtte bli redd hvis hun ikke fant hjertelyden, fordi det var ganske vanskelig å finne den så tidlig, fra utsiden :)
 
Var hos lege i uke 8. Hadde nok ikke sjekket noe hjertelyd e.l. om jeg ikke hadde blødd. Er mest time for å ordne helsekort og ta diverse prøver. Har fått time hos jordmor ( de satte opp når de ville ha meg inn) uke 16 og 24, og OUL i uke 19. Utover dette tar jeg det som det kommer :)
 
Jeg har ikke time før i uke 13 til første kontroll , synes det er lenge å vente til , da jeg ønsker en bekreftelse på at alt er bra :) men har valgt å droppe TUL :) får bare smøre seg med tålmod :)
 
Jeg har hatt første jordmor time i dag 7+0 :) veldig glad for dette da jeg fikk masse informasjon og stilt mange spørsmål :)
 
Du kan få oftere time hos jordmor om du selv ønsker det:)
 
Har fått time hos jordmor i slutten av november. Er da rundt 10 uker på vei.
Gleder meg :happy:
 
Hadde første time hos jormor 25/10. Skal få komme tilbake til ho i begynnelsen av desember for å lytte på hjertelyden :) egentlig er ikkje neste kontroll hos jm før veke 24, men både eg og ho synes det var litt lenge til.. :)
 
Det er nesten ingen som lytter før uke 15. Og det som egentlig er normalt er den første konsultasjonen mellom uke 8 og 16, så OUL, så uke 24, 28, 32, 36, 38, 40 og trivselskontroll i uke 41.
Signerer.

Det er kun om man har risikosvangerskap eller andre spesielle årsaker at man har fler kontroller.
 
Skulle vært i dag men ble avlyst og så hadde hun ikke ledig før om to uker... såååå lenge til :(
 
Jeg har ikke time før 12 uker. Jm blir nok 16 uker, oul 20 og neste 24. Helt normalt. Vi er jo ikke syke, som noen her nevnte :)
 
Ja vært hos legen en gang, skal ditt om 19dager og ta blod prøve nr 2 og "kjenne på livmoren" :p
 
Var igår Hos legen fyllte vi bare ut svangerskapespapirer. Skal på tidlig ul fordi jeg ikke vet hvor langt jeg er på vei. Så må jeg tilbake etter uke 12 og ta blodprøver.
 
*sniker* Jeg gikk litt til privat jordmor da jeg skulle flytte og hadde ikke lenger tilbud i min kommune. Der fikk jeg høre hjerte begge gangene. Dette var rundt uke 10-14! :) Kanskje jeg var heldig med hvor ungen lå eller kanskje hun hadde bedre utstyr siden det var privatklinikk.

Ellers trodde jeg også at det var oftere..
 
Jeg var hos legen i uke 6 + 4. Fikk målt hcg og søkt om fødeplass. Sist var jeg sent ute og fikk derfor ikke plass i Oslo. Og når dagen og riene kom fikk jeg ikke komme inn på tildelt sykehus for det var fullt. Vil ikke oppleve det igjen. Endte opp på Ullevål allikevel og nå har jeg fått plass der først som sist :happy:
 
Back
Topp