Vært på glukosebelastning..... helt j.....

saya2009og2012

Glad i forumet
Da har jeg vært på glukosebelastning..... var helt j....., pga idag var jeg kjempe kvalm. Har vært veldig heldig med kvalmen frem til nå. Men idag var det ille og helt grusomt å drikke det ekkle sukkervannet ;( Satt der i 2 timer å kjempet mot kvalmen. Hjalp heldigvis med en gang jeg kom ut i bilen og fikk spist :)

Noen flere som har vært på det eller skal??? Jeg skal igjen senere i svangerskapet også ;(
 
Æ skal, men her e det ikke vanlig å gjøre det før i uke 28.

 
Æ skal, men her e det ikke vanlig å gjøre det før i uke 28.

 
Hei:) Jeg sniker litt fra juni..:) Hva er bakgrunnen for denne glukosebelastningstesten? Jeg er overvektig og lurer derfor på om jeg automatisk må ta en slik, siden overvekt er en risikofaktor til svangerskapsdiabetes, noen som vet?
 
Sist sv.skap sa min jordmor at jeg skulle ta den i uke 28.. På kontrollen etter, hos legen, så skjønte ikke han hvorfor jeg skulle ta.
Det ble stående på helsekortet at jeg skulle ta det da, men det ble aldri gjort. Min BMI var høy i begynnelsen av forrige sv.skap, men jeg synes BMI er noe tull!
Greit, jeg var litt overvektig, men de fleste fikk sjokk når jeg fortalte hva jeg veide.. Så jeg synes at de som må ta glukosebelastning bør få en sånn sjekk som sjekker alt i kroppen, muskelmasse, benbygning osv.
Jeg har en svært tung og kraftig benbygning, som gjør at jeg veier mer enn andre som ser ut som meg og har lettet benbygning.
 
Sist sv.skap sa min jordmor at jeg skulle ta den i uke 28.. På kontrollen etter, hos legen, så skjønte ikke han hvorfor jeg skulle ta.
Det ble stående på helsekortet at jeg skulle ta det da, men det ble aldri gjort. Min BMI var høy i begynnelsen av forrige sv.skap, men jeg synes BMI er noe tull!
Greit, jeg var litt overvektig, men de fleste fikk sjokk når jeg fortalte hva jeg veide.. Så jeg synes at de som må ta glukosebelastning bør få en sånn sjekk som sjekker alt i kroppen, muskelmasse, benbygning osv.
Jeg har en svært tung og kraftig benbygning, som gjør at jeg veier mer enn andre som ser ut som meg og har lettet benbygning.
 
Jeg skal i uke 28, så jeg har enda 12,5 uker å grue meg på... tok i forrige svangerskap og... 
 


Christine88 skrev:
Sist sv.skap sa min jordmor at jeg skulle ta den i uke 28.. På kontrollen etter, hos legen, så skjønte ikke han hvorfor jeg skulle ta.
Det ble stående på helsekortet at jeg skulle ta det da, men det ble aldri gjort. Min BMI var høy i begynnelsen av forrige sv.skap, men jeg synes BMI er noe tull!
Greit, jeg var litt overvektig, men de fleste fikk sjokk når jeg fortalte hva jeg veide.. Så jeg synes at de som må ta glukosebelastning bør få en sånn sjekk som sjekker alt i kroppen, muskelmasse, benbygning osv.
Jeg har en svært tung og kraftig benbygning, som gjør at jeg veier mer enn andre som ser ut som meg og har lettet benbygning.

Samme her. Legen min symtes det var tull, men jordmor bare fortsatte å mase om det. Det førte til at jeg følte meg skikkelig feit og ble lei meg hver gang jeg gikk til jm. Legen sa jeg kunne ta testen om det dukket opp andre faktorer. Jeg sluttet å gå til jordmor siden det som skulle være koselig bare ble et mareritt...
 


Christine88 skrev:
Sist sv.skap sa min jordmor at jeg skulle ta den i uke 28.. På kontrollen etter, hos legen, så skjønte ikke han hvorfor jeg skulle ta.
Det ble stående på helsekortet at jeg skulle ta det da, men det ble aldri gjort. Min BMI var høy i begynnelsen av forrige sv.skap, men jeg synes BMI er noe tull!
Greit, jeg var litt overvektig, men de fleste fikk sjokk når jeg fortalte hva jeg veide.. Så jeg synes at de som må ta glukosebelastning bør få en sånn sjekk som sjekker alt i kroppen, muskelmasse, benbygning osv.
Jeg har en svært tung og kraftig benbygning, som gjør at jeg veier mer enn andre som ser ut som meg og har lettet benbygning.

Absolutt enig i at BMI ofte kan slå feil...Den tar ikke hensyn til verken muskelmasse, eller benbygning..Nå skal det sies at det er nok litt fett og ikke bare benbygning som er litt av overvekten min..;) Samtidig så har jeg alltid vært kraftig fra jeg var liten, til tross for at jeg har hatt et normalt kosthold og vært svært aktiv...Så ja, BMI kan lett slå alle under samme kam, uten å ta hensyn til individuelle faktorer...Jeg får spørre JM når jeg skal til henne i februar:)
 
Jeg skal i morgen tidlig.. Du skulle ha sagt at du skulle så hadde jeg tipset deg om å ta med sugerør! Da smaker det ikke så søtt og forferdelig nemlig.

Jeg hadde sv.diabetes sist så dermed skal jeg testes såpass tidlig denne gangen. Slår det negativt ut nå så skal jeg inn senere også.

Må bare legge til en ting ang sammenheng mellom bmi og akkurat sukkertesten... Det er en veldig forenkling av totalbildet uansett hvordan en ser på det. Mens det finnes store individuelle forskjeller ang bmi så er det ikke til å stikke under en stol at de alle fleste med høy bmi er overvektige. Og i tillegg er sukkertesten en billig måte å sjekke for reaksjon på sukkersjokk. Drikk sukker, vent to timer og ta en blodprøve er og blir enkelt! Så jeg tror at teorien er å sette en generell grense på bmi og så bare kjøre testen for det er billig og ikke skadelig.
 
Det var nok ett lurt tips med sugerør  Prøve det neste gang

Tror alle over en viss bmi må ta denne testen. Jeg er veldig overvektig og var i grenseland sist svangerskap, derfor legen på føde ville ha meg inn så tidlig. Var i starten av uke 20 sist. Idag så blodsukkeret veldig fint ut sa hun som tok testen.  Så det var jo positivt. De hadde ikke helt svaret.... men brukte ikke å forandre seg så mye. Håper jeg slipper sv.diabetes.
 


Tweak skrev:
Jeg skal i morgen tidlig.. Du skulle ha sagt at du skulle så hadde jeg tipset deg om å ta med sugerør! Da smaker det ikke så søtt og forferdelig nemlig.

Jeg hadde sv.diabetes sist så dermed skal jeg testes såpass tidlig denne gangen. Slår det negativt ut nå så skal jeg inn senere også.

Må bare legge til en ting ang sammenheng mellom bmi og akkurat sukkertesten... Det er en veldig forenkling av totalbildet uansett hvordan en ser på det. Mens det finnes store individuelle forskjeller ang bmi så er det ikke til å stikke under en stol at de alle fleste med høy bmi er overvektige. Og i tillegg er sukkertesten en billig måte å sjekke for reaksjon på sukkersjokk. Drikk sukker, vent to timer og ta en blodprøve er og blir enkelt! Så jeg tror at teorien er å sette en generell grense på bmi og så bare kjøre testen for det er billig og ikke skadelig.

Jada, absolutt enig i at i de fleste tilfeller hvor BMI er høy så er jo som regel også vedkommende overvektig..Deriblant meg selv, dessverre..hehe...Og vi skal vel også være både glad og takknemmelig for at man blir nøye fulgt opp og får gratis undersøkelser og tester nettopp for å utelukke at man kan ha sykdommer og tilstander som kan skade den lille og seg selv.... Vil jo selvfølgelig heller ta en ubehagelig test enn at det skulle skje både meg og barnet noe:)
 
Helt enig..... vi er heldige som bor i ett land hvor man blir fulgt opp så bra :)
 
Usj, skulle ta den i dag. I stedet for bare glukose rørt i kaldt vann så var det e ferdig blandet drikk tilsatt noe "aroma" som sikkert skulle gjøre den mer tålelig å drikke. Veeel det var den ikke! Rent sukker takler jeg fint, sist fikk jeg bare smaken av å ha drukket milkshake i munnen. Men denne gangen var det så utrolig kvalmende!
Og sånn ca halvveis uti ventinga så skulle jeg bare sende en sms og så gå på do og idet jeg reiste meg så svimlet det for meg og vips så kastet jeg opp hele greia. Midt i sykehusgangen *FLAUT*

Så da måtte vi jo avbryte og jeg må tilbake en annen dag for å ta testen skikkelig. :-( ÆSJ!
 
Å huff, stakkars deg... :S Kan tenke meg det ikke føltes så veldig greit...Antakelig er du sikkert ikke den første som spyr der inne, hvis det er noen trøst..Lykke til neste gang!
 
Hoffa meg..... var det jeg var redd for igår også, hadde heldigvis en bøtte rett vedsiden av meg. Be de om å ikke tilsette noe neste gang. Er lov å klage over denne testen altså..... for den er grusom, må oppleves hvor fæl den er.
Håper det går bedre med deg neste gang da :)
 
Jeg venter mitt 5. barn, og jeg har alle gangene hatt litt sukker i urinen. Jeg kan vel si at kroppen min klarer ikke å omsette sukker så godt i svangerskap, så derfor at det kommer i urinen, men er jo da i risikosone for sv.skapsdiabetes.

Første gang fikk jeg det helt på slutten først, så slapp unna sukkerbelastning, for fødte dagen før jeg skulle testes. Andre og tredje gang, fikk jeg barn på 4.5 og 5.2 kg. Husker ikke om jeg hadde sukkertest, men gjorde ikke spesielt med tanke på sukkerinntak, og fikk altså store barn.

15 år etter fikk jeg en gutt. Jeg måtte inn mange ganger til sukkerbelastning, men prøvene var fine hver gang, men likevel hadde jeg sukker i urinen hver eneste gang. Jeg passet på kostholdet ca halve svangerskapet, og gikk mindre  opp i vekt og fikk en sønn på 3.5 kg. Med andre ord hjalp det å passe på sukkerinntak, og jeg fikk ikke diabetes i svangerskapet heller, men skjønner ikke helt vitsen med glukosebelastning en gang pr måned når jeg passet sånn på hva jeg spiste.

Nå er jeg altså gravid igjen. Jeg har enda ikke vært hos fastlegen min, men har allerede fra jeg oppdaget at jeg var gravid, begynt å passe på sukkerinntaket. Jeg er sikker på at jeg kommer til å få litt sukker i urinen denne gangen også, og jeg kommer sikkert til å bli sendt på glukosebelastning noen ganger også, men håper at jeg slipper å gå så ofte. Resultatet har jo vært bra hver gang, så hva er vitsen med alt det sukkeret når det er akkurat det jeg passer meg for???
 
Jeg skal i mars... Jeg gruer meg mest til å sitte å vente på det traange legekontoret i 3 timer å vente... Hva i allverden skal jeg finne på der i 3 timer å sitte rett opp og ned på en pinnestol:-p Jeg er overvektig, og har igrunn alltid vært det, siden jeg var ca 8 år. Jeg er bare slik at jeg legger fort på meg. Så slanker jeg meg, så kommer de på igjen... Så sånn er det, sånn er jeg. Har bare lært meg å leve med det :-p
 
Jeg var i dag, og det smakte grusomt. Jeg skal en gang til senere også, muligens to.

Årsaken er at jeg skippet denne testen forrige gang, og jeg hadde mest sansynlig svangerskapsdiabetes. Ut kom det ei perfekt prinsesse på nesten 5KG! og jeg la på meg 30kg.

Så denne gangen gjør vi alt for å unngå det samme. 
 
Back
Topp