Vært på genetisk avd

idabh

Glad i forumet
Ja i går var vi inn på genetisk avd for en samtale. Jeg trodde vi skulle få UL da siden legen min sa det, men det var det ikke:/ Så er litt skuffet over det. Vi pratet om hvilke undersøkelser de kan tilby oss, som forstervanns-/morkakeprøve i uke 12, organ UL i uke 16 og tilslutt en test for å sjekke alvorlige syndromer. Vi venter enda på svar på diverse blodprøver, så vi skal vente på dem før vi bestemmer hvilke undersøkelser som bør gjennomføres. Organ UL i uke 16 er allerede fastsatt siden det er beste måte å sjekke hjertefeil og misdannelser på øyne (som sønnen min da har).

Noen som har erfaring med noen av disse undersøkelsene?

Er i uke 10 nå og synes det er fryktelig lenge å vente helt til uke 16 for å se om babyen er frisk.....Grunnen til at de vil vente til da med UL er fordi da kan de undersøke HELE barnet, og det er jo vel og bra men merker jeg blir litt stressa av det og! Vurderer å bestille en privat UL bare for å få sett babyen om ikke annet...man kan jo se mye nå også.....

Noen som har erfaring med privat UL??

Takk til den som giddet og lese sytet mitt, hehe. Ønsker alle damer og frøene en super helg;)

Det e slitsomt å gå å bekymre sæ såpass lenge.. men hvis dåkker tar morkakeprøve så kan dæm væll sjekke genan og finne ut om lillingen e frisk? Og det kan dæm jo gjøre i uke 11/12?

Vi skal ta UL på mandag og snakke om morkakeprøve som vi har bestemt oss for å ta. Vi har valgt å ta morkakeprøve fordi æ e bærer av en blødersykdom som lillingen kan arve hvis det e en gutt. Æ syns det e skikkelig ekkelt å gå rundt å vente på å få vite om lillingen e syk eller ikke, og e vældig nervøs angående selve morkakeprøven. Vet ikke om æ klarer å tilgi mæ sjøl hvis selve prøven fører til spontanabort... huff, det e nu mye man tenker på og mye man bekymrer sæ over.

Æ kan visst ikke gi svar på nåt, men ville bare si at æ sjønner litt kordan du har det og skal sende gode tanka din vei framover!

Forstår du synest det er lenge å vente til uke 16 med undersøkelser, håper ukene fyker av gårde!!:)

Jeg kan desverre ikke svare deg på alt, men jeg har erfaring fra privat ul. Vi bestilte privat etter den ordinære ul når jeg gikk gravid med gutten min på nå 2år. På den ordinære ul fikk vi et skjema hvor de krysset av på alt de hadde sjekket. Det var mye de ikke hadde krysset av på fordi det var fortidlig (var vanligt at de ikke klarte å undersøke alt i uke 19 sa de). Da bestemte vi oss for å ta en ekstra ul privat.
Dette angrer vi ikke på! De tok godt imot oss. Ultralyd undersøkelsen varte mye lengre enn den på sykehuset. De sjekket alt og tok seg god tid og forklarte mye underveis. Legen fant ut at jeg kunne utvikle sv.forgiftning senere...og han hadde rett!! Han henvendte meg til sykehuset for videre oppfølging etter uke 30. Jeg har bare gode opplevelser med privat ultralyd, syns de tok seg god tid og var grundige i undersøkelsene!:)

Kan jeg spørre hvorfor dere skal undersøke så mye?

Mulig du har skrevet det her før, men jeg har ikke vært her så lenge.
Men høres lenge ut å gå å vente, men det er kanskje da de kan se det best?

Hei!

Jeg var på akkurat det samme i uke 8. Men takket nei til blodprøver da. Skal på UL i uke 12 jeg, og se da om babyen er frisk. Trodde også jeg skulle få UL i uke 8, men var kun samtale. Litt kjedelig. Så bestilte privat, og alt så bra ut da. Men i uke 12 skal de måle nakkefold og slik, og om ikke alt ser bra ut da vil de ta blodprøver. og da kan jeg videre bestemme meg for morkake/ fostervanns prøve.

Lykke til!! :)

Så merkelig, kanskje forskjellig fra sykehus til sykehus? Fikk ultralyd tidlig med førstemann i tillegg til samtale og blodprøver. Men det var i uke 11 da.

Har god erfaring med privat ultralyd, og det kan nok absolutt være en tanke istedetfor at du skal gå rundt og bekymre deg.

Tusen takk for svar alle sammen:)
Har snakket litt med sambo og vi har bestemt oss for å bestille privat UL om de blodprøvene vi venter på viser at vi ikke har kromosomfeil. Men om en av oss har det så kommer det neste barnet til å få det, og da kommer vi nok til å ta en del av de andre prøvene for å kartlegge best mulig og da dropper vi privat UL.
Det er litt komplisert dette her og sjønner godt om dere ikke forstår alt, jeg gjør det nesten ikke selv! Men kort fortalt så er sønnen min født med hjertefeil og misdannelser på øynene. Det ene øyet er blindt og mye mindre enn et normalt øye, og mangler bla iris. I høst fant genetikere ut at han har en feil på kromosom 2, og at det KANSKJE kan ha noe med øynene å gjøre.....men det vet de ikke sikkert.....så nå har de tatt blodprøve av meg og sambo for å se om vi har den samme feilen. Om vi har det så er jo ikke vi syke så det trenger ikke å bety noe for det neste barnet heller, MEN det vet de ikke sikkert. Såååå spent på de svarene altså!

Vil med det samme ønske dere andre som også har en del bekymringer og prøver som skal taes masse lykke til! Det er fryktelig vondt å ikke vite om barnet er friskt.

Skjønner at du ble veldig skuffet når det ikke ble slik du hadde sett for deg. 6 uker til er jo veldig lenge og vente!! Men godt dere har blitt enig om en løsning. Håper alt står bra til med den lille i magen, og at h*n er frisk og sunn. :)

Back
Topp