Vært på første time hos lege i dag....

kula1882

Betatt av forumet
Hadde min første legetime i dag og skal ikke på ny time før i uke 24, er ikke dette litt lenge til? Hvordan er det hos dere?

Egentlig ikke... Svangerskapet jo ikkje en sykdom.... Så man trenger jo ikke løpe til legen en gang i mnd.

Jeg var også i dag, og skal tilbake igjen i uke 12, men det fordi jeg er rhesius negativ og må ta blodprøver i bestemte uker underveis i svangerskapet

skal til lege i veke 12, og jordmor veke 15 åso er det ul..

Det er vel egentlig slik at etter første legetime, hvor man får konstatert at man er gravid, så er det ikke lagt opp til noen ny konsultasjon før etter ordinær UL i uke 17-19. Så da høyres uke 24 normalt ut.

Men det er ganske vanlig at man tar en tur til, særlig sånn rundt uke 14, da man ofte får høre hjertelyden... kan være greit å ta blodprøver og urinprøver også. Du må imidlertid ta initiativ til dette selv... ring jordmor og bestill deg en time! :)

Jeg er også Rhesus minus, men skal kun ha en ekstra blodprøve i uke 32.

kula1882 skrev:
Hadde min første legetime i dag og skal ikke på ny time før i uke 24, er ikke dette litt lenge til? Hvordan er det hos dere?

Det kommer litt an på om alt går problemfritt.. og tok de blodprøver av deg da? Det skal jo også taes.. Så får du jo UL rundt uke 18. Men du kan ringe jordmor og høre om du kan bli fulgt opp der. Synes egentlig det er greit å gå til jordmor og ikke bare lege jeg. :)

Jeg var til jordmor i går på første kontroll, og tok også alle blodprøver. Siden jordmor sa hun ikke klarte høre hjertelyden så tidlig, fikk jeg tilbud om å komme tilbake i uke 14, men da kun for å høre hjertelyd. Ellers skal jeg ikke tilbake før uke 24...Men jeg har fått oppfattelse av at det kanskje er litt variert i fra kommune til kommune...Da jeg hørte om noen i nabo-kommunen som kun fikk komme til lege for å bekrefte graviditet og til jordmor først i uke 24..

Jeg var til jordmor i går på første kontroll, og tok også alle blodprøver. Siden jordmor sa hun ikke klarte høre hjertelyden så tidlig, fikk jeg tilbud om å komme tilbake i uke 14, men da kun for å høre hjertelyd. Ellers skal jeg ikke tilbake før uke 24...Men jeg har fått oppfattelse av at det kanskje er litt variert i fra kommune til kommune...Da jeg hørte om noen i nabo-kommunen som kun fikk komme til lege for å bekrefte graviditet og til jordmor først i uke 24..

Fikk utdelt litt diverse papirer og sånt på første kontroll og på det ene skrivet er det listet opp hvordan svangerskapsomsorgen er lagt opp her i kommunen.

Lege  (ca uke) 8-12
Jm 16
Ul 19
Jm 24
Lege 28
Jm 32
Lege 36
Jm 38
Lege 40
Jm 41

Jeg skal på tirsdag, er da 12+1 og skal få tatt blodprøvene...
Så skal jeg ikke til lege/jordmor før etter ordinær UL, om ikke det oppstår noe spesielt..
Føler meg mye tryggere på alt denne gangen,så ser ikke noe behov for flere legebesøk. 
Men om man er bekymra eller noe, er det nok ikke noe i veien for å få seg en ekstra time :)

Helt vanlig. Ultralyden kommer jo i mellom der.

Back
Topp