Vært på første svangerskapskontroll i dag

C4Real

Mor til gutt født 2011
Nå er det ikke hemmelig noen plasser. Det føles litt rart , at det nå står på papirene at jeg er gravid. Fine prøver hos legen, ,men hun var bekymret i forhold til svangerskapsdiabetes. Så jeg må endre kostholdet mitt trastisk. Må rett og slett på lavkarbo (helst null karbo) diett. Har 25kg å gå på, så det vil ikke være noe fare for verken meg eller barnet om vekten går nedover en periode. Og hun kommer til å følge med. Må også ta glukosebelastningstest i forhold til høy BMI noe jeg gruer meg ekstremt mye til. I dag ble de vanlige blodprøvene tatt og hun bestilte også da en analyse av langtidsblodsukker for at jeg skal slippe å komme inn igjen å ta så mange stikk (Jeg er den som ligger på benken med bedøvelsesplaster på, er så gale). Hun forsøkte med en dobler å finne hjertelyden men det så jeg egentlig ingen poeng i. Jeg visste at det ikke ville være mulig å finne, ettersom jeg er veldig overvektig (i forhold til normalvekt) og ettersom til og med gynekolog med godt ultralydaparat måtte leite en del innvendig for å finne fosteret. Neste på agendaen er ordinær ultralyd. Spent på når jeg får time.
 
Kjekt å få helsekort og liksom være «ordentlig» gravid.
 
Håper det går fint å endre kosthold og at du slipper svangerskapdiabetes :) her vet jobben min det, et par bekjente og min kusine som jobber på legekontoret.. Så håper virkelig ikke at hun sier det til noen.. Besteforeldre vet ingenting
 
Så hun på blodprøvene i forhold til mulig svangerskapsdiabetes? I så fall hvilket «punkt»? Er selv overvektig til lav høye men legen sa bare at prøvene var fine selv om jeg er litt bekymret for vekten min
 
Så hun på blodprøvene i forhold til mulig svangerskapsdiabetes? I så fall hvilket «punkt»? Er selv overvektig til lav høye men legen sa bare at prøvene var fine selv om jeg er litt bekymret for vekten min

Hun kjente på halsen min :eek: kanskje lymfeknutene kunne fortelle henne noe? :sorry: Har gått ned 2 kg på 4 dager med kun å endre kosten. Blir lavkarbodiett i 7 dager for å få ned vekten litt før jeg må opp på moderat lavkarbo ettersom gravide ikke bør gå på strenge dietter. Har såpass mye å ta av at en liten uke her og en liten uke der med lavkarbo ikke er farlig. Passer på å få i meg alt jeg skal ha av vitaminer, proteiner osv osv. ;)
 
Jeg er selv overvektig. Men fikk beskjed at det ikke var noen fare. Kunne også høre hjertelyd med doppler ikke vanskelig det.
 
Back
Topp