vært på første svangerskaps kontroll.

frkroosa

Blir kjent med forumet
Har akkurat kommet hjem. var en fin samtale med jordmor å blodtrykke var fint. Skulle lytte etter hjertelyden men hun fant den ikke :( Jordmor sæ at jeg ikke trengte å bekymre meg. vi tok en test å den var positiv. Hun spurte også om syklusen min var regelmessig å hvor lang. Fikk ny time neste mandag for å lytte etter hjertelyden da. Hun mener kanskje jeg ikke er så langt på vei som 11 +2. Jeg ble ikke noe redd å tror jeg er gravid enda. Håper det bare var lille som har gjemt seg inni dær. Men nå begynte redselen å trenge seg på. :(
 
Hei.. Bra at alt så bra ut.. Det er vanlig at de ikke finner hjertelyd så tidlig.. Faktisk her hos oss prøver de ikke å høre etter hjertelyd før uke 16, fordi det er så vanlig å ikke finne den tidligere. De finner nok den på neste kontroll..
 
Okei ble litt bekymra når jeg leste om de som finner den i uke 8 å jordmor ikke fant på meg. Men ble litt roligere nå :) takk for svar :)
 
Jeg fikk beskjed av JM at når jeg skal dit den 29. og jeg er 12+2 så så hun at det ikke er sikkert at de ville finne den da heller, akkurat i grenseland. Etter uke 13 vil de prøve hos min lege. Men i dag var jeg og sniktittet på den lille og vet at alt er bra, utrolig koselig <3

så ikke bekymre deg og bare ta livet med ro, forstår at man kan bli urolig, men man må bare prøve sitt beste å slappe av :)
 
Når skal man begynne å dra til jordmor, hva er vanlig liksom? jeg har bare vært en gang hos legen når jeg var litt over 7 uker på vei. 
 
Eg var også på første svangerskapskontroll i dag.
Ble litt skuffa når legen ikke ville lytte etter hjertelyden, men han sa det var så tidlig ennå selv om eg er 12+1 i dag.
Så du har sikkert ingenting å være bekymret over :)
 


Bebi86 skrev:
Når skal man begynne å dra til jordmor, hva er vanlig liksom? jeg har bare vært en gang hos legen når jeg var litt over 7 uker på vei. 



. Er kun hos jordmor jeg.. Ikke vært hos lege de to andre svangerskapene heller!
 
Når er det vanlig å begynne å dra dit da? Fra uke?
 
Ikke noe å bekymre seg for.. Med nr 1 hørte jeg hjertelyd først 12 uker på vei.. men hadde vel bare lytta en gang før det.. Denne gangen har jeg ikke prøvd engang for det er rett og slett så tidlig.. Det er heeelt normalt å ikke høre hjertelyd før både 14 og 16 uker på vei. 
 
Første kontroll: vanlig hos lege, uke 8-12
Andre kontroll: ultralyd, uke 17-20
Tredje kontroll: uke 24
Fjerde kontroll: uke 28
Femte kontroll: uke 32
Sjette kontroll: uke 36
Sjuende og åttende kontroll: uke 38 og 40

Det er vanlig å gå annenhver gang til lege og jordmor, men dette kan man gjøre akkurat som man vil.

Vil du ha et tips om en god svangerskapsbok så kan jeg anbefale "I mors liv". Der har jeg funnet masse nyttig informasjon og der står det også hva som skjer på de ulike kontrollene.
 
:) Takk for alle svar :) Jeg blir også å bare gå til jordmor.
 
Back
Topp