Vært hos lege i dag

♥Tullerusk♥

Surrehue
Januarskatter 2015
Ja, da har jeg vært hos legen i dag...artig egentlig...

Han spurte om det har skjedde noen små forandringer i det siste...Og da sa jeg" nei, ikke annet at jeg er 4 uker på vei..."[:D]" Ikke små nei, dette er jo store forandringer" og han ble litt små stressa...hehehe...[8D]

Ble litt snakk om hva som kommer til å skje...Enten så kan leddgikta bli forbedret eller det kan gå stikk motsatt[&:]...Så nå er jeg spent...[8D] Så håper den forbedrer, men er redd den går den andre veien...Kjenner jeg blir fortere stiv og støl nå...Får bare håpe det er kun nå da, og at det blir bedre når det kommer litt vann i kroppen...

Så spurte jeg litt om denne blødningen min og han sa det kunne komme av at morkaka festet seg mer...Eller noe sånt...Han kunne ikke gi meg ekstagt på det... Så ble det tatt blodprøver, jern, folat og hCG (hvis jeg ikke husker feil)...[:D]

Sist jeg var hos han ble det snakk om GU og siden jeg hadde tatt for to år siden sa han da at jeg ikke trengte før etter at denne babyen er født...yes tenkte jeg da...Men i dag sa han at jeg måtte ta det da...Så skal tilbake om 2 uker og ta GU, og skrive papirer...

Han skulle også sende papirer til Ahus, så jeg får all oppfølging der...Så slapp jeg å reise til andre siden av byen for en 15 min samtale..:De får ikke gjort noe da, så var like greit at jeg var på Ahus...

Uff...Ble langt dette, men det er dette jeg husker nå...er så trøtt at jeg har lyst å gå og legge meg igjen...[8D] er sikkert mer...

Er spent om 2 uker , pga alt...hehe...

Hehe, så bra at du slapp å farte så mye imellom da.

Vi krysser fingrene for at leddgikta di blir bedre. Hvordan har den oppført seg under de tidligere svangerskapene?

ORIGINAL: ~Roskva~

Vi krysser fingrene for at leddgikta di blir bedre. Hvordan har den oppført seg under de tidligere svangerskapene?

Har ikke hatt leddgikt under de andre fødslene...Den blusset opp først i fjor... akkurat 1 år siden...Fikk ikke bekreftet dette før i september 09...

Så ja er spent...hadde bekkenløsning i siste svangerskapet...Så får det også denne gangen tenker jeg...

Oi da, Håper leddgikta holder seg unna :) Er spent selv når jeg skal til legen, Skal på ul den 11 juni, siden jeg ble gravid på minipillen, så vet vi ikke hvor langt jeg er på vei. Lykke til vider :D Blir spennende å følge med

ORIGINAL: *MaCa*

Ble litt snakk om hva som kommer til å skje...Enten så kan leddgikta bli forbedret eller det kan gå stikk motsatt[&:]...Så nå er jeg spent...[8D] Så håper den forbedrer, men er redd den går den andre veien...Kjenner jeg blir fortere stiv og støl nå...Får bare håpe det er kun nå da, og at det blir bedre når det kommer litt vann i kroppen...

Sniker fra FS jeg:) Lurte litt på det med leddgikten din, hva tenker du om det? Jeg har selv en revmatisk sykdom og er veldig veldig spent på hvordan det blir om jeg blir gravid... Tar jo egentlig masse betennelsesdempende og smertestillende til vanlig, men vil jo ikke det om jeg blir gravid... Send meg gjerne en PM om du ikke vil skrive om det her:)

ORIGINAL: Mange Nick 88

ORIGINAL: ~Roskva~

Har ikke hatt leddgikt under de andre fødslene...Den blusset opp først i fjor... akkurat 1 år siden...Fikk ikke bekreftet dette før i september 09...

Så ja er spent...hadde bekkenløsning i siste svangerskapet...Så får det også denne gangen tenker jeg...

lille meg da må spørre om noe[8|]
hva er det for symptomer på leddgikt???
kan alle testes for dette???[8|][8|]

alle kan vel testes for leddgikt ja...Symptomer er stive ledd, hovend...Etter det jeg har forstått er det vel en genetisk sykdom, men kan hoppe over generasjon, eller plutselig dukke opp...Smertene kan vel ligne litt på en senebetennelse (er sånn jeg tenker det da...Du kan jo bare søke på leddgikt i pasienthåndboka)

Mine symptomer er; vondt og stive ledd i håndledde (høyre forsikkerhetsskyld[:'(], så har blitt en "lefti"), hofter, rygg, nakke og knærne...(værst er i håndleddet og knærne)

Jeg kan ikke sitte på huk, så hvis jeg skal ned på gulvet eller noe, så står jeg med rævva i været (ikke alltid det passer seg), sitter jeg på gulvet, har jeg store problemer med å komme meg opp igjen..[&o]

ORIGINAL: jupi

Sniker fra FS jeg:) Lurte litt på det med leddgikten din, hva tenker du om det? Jeg har selv en revmatisk sykdom og er veldig veldig spent på hvordan det blir om jeg blir gravid... Tar jo egentlig masse betennelsesdempende og smertestillende til vanlig, men vil jo ikke det om jeg blir gravid... Send meg gjerne en PM om du ikke vil skrive om det her:)

Lov det[:D]

Hmm tenker du om leddgikt i sammenheng med svangerskapet eller bare leddgikt i seg selv..?

Vel, prøver å svare på begge deler da[:D]

Tenker vel egentlig ikke så mye på det...Jeg fikk det, så jeg får da bare leve med det...Og vi har da kommet så langt at man faktisk kan bli helt symptomfri...Nesten helt normal igjen...Men det spørs i lengden hvor mye det vil hjelpe da...

Når det det kommer til svangerskapet og leddgikt, så håper jeg dette vil gi en god effekt, og at det ikke vil gjøre mye vondt...Men for nå så er det jo veldig tidlig...

Egentlig kunne jeg godt ha ventet noen år til, men hvis jeg hadde startet på methroxaten så måtte jeg vente 3 mnd før vi kunne begynne prøvingen, så vil heller da blir ferdig med barn nå, og så slippe å tenke på at jeg da må ta abort...For det kunne jeg aldri tenke meg å gjøre...

Selv tar jeg ingen form for smertestillende...Kan ta Ibux noen dager, men etter det føler jeg at den mister virkningen...Det gjorde nemlig de betennelsesdempende jeg tok...

Så nå har legen min sagt at på de værste dagene kan jeg ta paracet...Det hjelper litt...

Hvor sitter dine symptomer...?

Hmm tenker du om leddgikt i sammenheng med svangerskapet eller bare leddgikt i seg selv..?

Tenker vel egentlig ikke så mye på det...Jeg fikk det, så jeg får da bare leve med det...Og vi har da kommet så langt at man faktisk kan bli helt symptomfri...Nesten helt normal igjen...Men det spørs i lengden hvor mye det vil hjelpe da...

Når det det kommer til svangerskapet og leddgikt, så håper jeg dette vil gi en god effekt, og at det ikke vil gjøre mye vondt...Men for nå så er det jo veldig tidlig...

Egentlig kunne jeg godt ha ventet noen år til, men hvis jeg hadde startet på methroxaten så måtte jeg vente 3 mnd før vi kunne begynne prøvingen, så vil heller da blir ferdig med barn nå, og så slippe å tenke på at jeg da må ta abort...For det kunne jeg aldri tenke meg å gjøre...

Selv tar jeg ingen form for smertestillende...Kan ta Ibux noen dager, men etter det føler jeg at den mister virkningen...Det gjorde nemlig de betennelsesdempende jeg tok...

Så nå har legen min sagt at på de værste dagene kan jeg ta paracet...Det hjelper litt...

Jeg har bechterws og har veldig fine perioder innimellom hvor jeg er helt symptomfri. Men når jeg er "dårlig" så stivner jeg i øverste del av ryggraden (omtrent fra BH-stroppen og opp til nakken) og jeg er hardest rammet i bekkenleddene. Har litt forandringer i bekkenleddene (forkalket) og plages en del med isjias lignende smerter når jeg går og bekkenløsningslignende smerter(slik andre har beskrevet det) når jeg sitter/ligger... Går egentlig på 1600 mg ibuprofen i døgnet + paracet/parlgin forte, men har kuttet ut nå fordi vi prøver å bli gravide og ibuprofen kan gjøre slik at man vanskeligere gravid og har større risiko for SA. Men jeg har snakket med dette med både revmatolog og gynekolog og begge sier at det ikke utgjør særlig risiko (ikke så stor i det hele tatt).

Jeg opplever ikke at jeg kan bli symptomfri i mine dårlige perioder. Stivner helt til i ryggen og det er smertefullt og bøye nakken, reise seg fra en stol, kle på seg. Men jeg har aldri hørt om methroxaten da... hvordan fungerer det?

Min revmatolog sa at 50% opplevde ingen forandring under svangerskapet, 25% forverring og 25% bedring (av de med Bechterews da)... Men jeg tenker jo på at jeg skal fungere etter svangerskapet også, kunne ta vare på en bebis og gå tilbake i jobb (jobber 100% som sykepleier, men prøver å ta litt ledelsesfag ved siden av med tanke på fremtiden).

Hvor er det du kjenner det mest da? og hvordan er det evt å kombinere med barn og jobb?

Ble langt dette... men mye man lurer på:p

ORIGINAL: jupi

Jeg har bechterws og har veldig fine perioder innimellom hvor jeg er helt symptomfri. Men når jeg er "dårlig" så stivner jeg i øverste del av ryggraden (omtrent fra BH-stroppen og opp til nakken) og jeg er hardest rammet i bekkenleddene. Har litt forandringer i bekkenleddene (forkalket) og plages en del med isjias lignende smerter når jeg går og bekkenløsningslignende smerter(slik andre har beskrevet det) når jeg sitter/ligger... Går egentlig på 1600 mg ibuprofen i døgnet + paracet/parlgin forte, men har kuttet ut nå fordi vi prøver å bli gravide og ibuprofen kan gjøre slik at man vanskeligere gravid og har større risiko for SA. Men jeg har snakket med dette med både revmatolog og gynekolog og begge sier at det ikke utgjør særlig risiko (ikke så stor i det hele tatt).

Jeg opplever ikke at jeg kan bli symptomfri i mine dårlige perioder. Stivner helt til i ryggen og det er smertefullt og bøye nakken, reise seg fra en stol, kle på seg. Men jeg har aldri hørt om methroxaten da... hvordan fungerer det?

Min revmatolog sa at 50% opplevde ingen forandring under svangerskapet, 25% forverring og 25% bedring (av de med Bechterews da)... Men jeg tenker jo på at jeg skal fungere etter svangerskapet også, kunne ta vare på en bebis og gå tilbake i jobb (jobber 100% som sykepleier, men prøver å ta litt ledelsesfag ved siden av med tanke på fremtiden).

Hvor er det du kjenner det mest da? og hvordan er det evt å kombinere med barn og jobb?

Ble langt dette... men mye man lurer på:p

Hehe..ja, og noen å dele med...

Methroxaten er en type medsin med små doser med cellegift i...etter det jeg har skjønt så skal denne angripe cellene som igjen angriper leddene våre...Ulempen er at man får da ikke noe immunforsvar...Men medisnien er effektiv...Det finnes også en annen type leddgikt medisin som heter Salazyprin EN( husker ikke helt hvordan det skrives) Denne medisinen har være i år rekke...Ikke like effektiv som Methroxaten, men den gjør jobben sin...Denne Salazyprin kan brukes under og etter svangerskapet...Så dette kunne være noe for deg, tror jeg...

Synes det er rart de ikke har tatt opp disse medisinene for deg...LEnge siden du fant ut at du har leddgikt??

Hos meg sitter det værste i knærne og i høyre håndledd. Så å jobbe det kan jeg ikke...Fra juli blir det arbeidsavklaringspenger(AAP)...Men gikta sitter også i nakken, korsryggen og i bekkenet kjenner jeg...Men disse er ikke så ille...Ennå...Hadde bekkenløsning sist svangerskap så får vel det denne gangen også...[:'(]

Tenker som deg jeg også...Lurer jo veldig på hvordan det vil bli etter fødsel...Blir det for ille så får vi jo hjelp...Men må vel beregne med litt (kanskje store) smerter...

Nå er jo barna mine såpass store at de klarer mye selv (snuppa prøver jo[8D])...Så er det jo sambo som gjøre mye...

Men jeg tar ting som det kommer og blir det for ille, så ringer jeg legen og får hjelpe der...

Han sa også at jeg ville få tett oppfølgning på grunn av dette, og jeg får kontroll av leddgikta på Ahus etterhvert...(skal få slippe å dra til MHH for en 15 min samtale[8D]) Ahus ligger kun 10 min unna, så det hjelper mye...

Rart du ikke har hørt om Methroxaten, du som er sykepleier...[8D] Men hør med legene dine...Methroxaten kan selvsagt ikke brukes nå, men det kan (etter det jeg har lest) man med Salazyprin...

Back
Topp