Være alene hjemme når man er syk?

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Har en 9åring med vannkopper nå, og fått spørsmål fra en person om han ikke bare kan være hjemme alene. Mannen kan KANSKJE sjekke innom en gang i løpet av dagen. Han er jo litt alene etter skolen noen ganger, og sier selv at han godt kan være alene hjemme mens vi er på jobb. Men likevel føler jeg meg liksom ikke komfortabel med at han skal være så lenge alene.. Hva om han får høy feber plutselig feks?

Tips, råd, erfaringer, tanker?
 
Hadde ikke latt en niåring være syk hjemme en hel dag. Du har rett til å være hjemme med sykt barn til de er 12, så dette kan ikke noen si noe på.
 
Nå aner jeg ikke hva som er vanlig og ikke, da barna mine enda er så små:) men jeg hadde nok ikke vært komfortabel med å latt en 9åring være hjemme såå lenge, tror jeg. Og hun over skriver at man har rett til å være hjemme med sykt barn til barnet er 12, så jeg hadde tatt en "sykt barn" - dag :)
 
Jeg ville ikke latt han være alene så lenge, i allefall ikke som syk.
Om det er problematisk å være borte fra jobben, kan dere ta halve dagen hver?
Og som det blir sagt over her så kan ikke arbeidsgiver nekte deg å bli hjemme når ungen er syk
 
Jeg hadde gått for sykt barn dag der ja, en 9 åring er ikke meningen skal måtte være alene hjemme hele dagen som syk, derav sykt barn til ut det året de fyller 12
 
Hadde heller ikke latt en 9åring være alene lenge, nei. Syk eller ikke.
 
Nei, ikke en hel dag.

Men har latt 9-åringen her være alene litt når han har vært syk og jeg har hatt møter jeg har måttet på.
Nå i høst feks, har jeg vært sykmeldt, og hatt oppfølgingsmøter feks med arbeidsgiver, nav eller frisk HMS, eller legetime. Sånne ting har jeg dratt på hvis han ikke har vært veldig syk. Han har slitt med en del hodepine, og brakk armen i desember. Så han har vært hjemme en del pga det og. Men ikke over veldig lang tid nei.
 
Absolutt ikke greit å være hjemme en hel dag når han er 9 år og syk.

Du har rett på å være hjemme med sykt barn til de er 12 år.
 
Hadde brukt sykt barn dag ja...
 
Ikke latt være alene nei
Man har sykt barn dager tom set året de fyller 12
 
Ikke så ung. Jeg var hjemme alene syk først på ungdomsskolen. Min mor er ikke hysterisk.
 
Takk for alle svar! Da er det ikke jeg som er overbeskyttende :)
 
Takk for alle svar! Da er det ikke jeg som er overbeskyttende :)

Nei, det syns jeg er en tullete ting å si. Syke barn trenger en voksen rundt seg :) Skulle gjerne vært hjemme med sykt barn lenger en til året de fyller 12...
 
Nå aner jeg ikke hva som er vanlig og ikke, da barna mine enda er så små:) men jeg hadde nok ikke vært komfortabel med å latt en 9åring være hjemme såå lenge, tror jeg. Og hun over skriver at man har rett til å være hjemme med sykt barn til barnet er 12, så jeg hadde tatt en "sykt barn" - dag :)

Signerer denne. Jeg tenker alltid verste scenario og hadde ikke kunnet slappe av på jobb om barnet mitt på 9 år skulle være hjemme en hel dag alene.
 
Min 9 åring klarer fint å være hjemme alene . Nå er hun sjelden syk , men hun har mobil og jeg ringer hjem om det skulle være noe.

Alle barn er forskjellig. Så en må føle på det selv. Sier magefølsen nei , så gjør man det ikke :)
 
Min 11-åring var nylig hjemme alene en halv dag da han var syk. Det var da forkjølelse og lett feber. Jeg dro på jobb og gjorde unna det viktigste, og dro deretter hjem igjen. Vi kommer til å fortsette å øve på dette da vi fra neste år ikke har sykt barn-dager å bruke for ham.
 
Back
Topp