Vårt lille mirakel <3

LøveMamma-15-18

Elsker forumet
Junibarna 2015
Novemberlykke 2018
Førstegangsgravid med et lite IVF-mirakel:)

En kort intro om meg/oss og prøvingen:
En sunnmøring på 29 og en sunnhordlending på 30 bosatt i Bergen.
Vi møttes i 2007, flyttet sammen etter kort tid, og siden har det vært oss!:) I mai 2011 begynte prosessen vår mot å bli gravid. Etter halvannet år dro vi til utredning, og det ble fort fastslått at jeg har pcos. Jeg ble satt på Metformin for å regulere syklusen. Vi var gjennom 3 kurer med Pergotime og 5 kurer med Femar uten hell. Høsten 2013 ble vi henvist til IVF-behandling hos Kvinneklinikken Haukeland.
Vårt første forsøk var i september 2014, og til vår store overraskelse klaffet det med en gang!:)

Jeg ble derimot kraftig overstimulert og på rugedag 11 ble jeg innlagt på sykehuset. Etter noen dager måtte jeg tappes for væske i buken, og etter over en uke med dren og stomipose var vi oppe i 8,5 liter!
Jeg hadde også vann i ene lungen, men slapp tapping av den.
Ble skrevet ut etter 14 lange dager, og pr 03.11 har jeg vært sykemeldt i 4 uker.

Vi begynner så smått å venne oss til tanken på at vi endelig skal bli en liten familie!:)
 
Last edited:
I morgen er jeg 9+0 uker på vei, og har time for første svangerskapskontroll hos fastlegen. Noen timer senere skal jeg også til kontroll hos IVF-avd. Har vært til jevnlige kontroller nå siden jeg ble skrevet ut fra sykehuset, men nå er det siste gang hos IVF-avd, etter dette blir det vanlige kontroller hos fastlegen eller jordmor.
Regner med det blir en ny UL hos IVF-avd i morgen, både utvendig for å se etter gjenværende væske i buken, og innvendig for å se utvikling hos fosteret. Sist jeg var der, var i uke 7+4, så jeg er spent på å se forskjellen, og om alt fremdeles går bra:)
 
Hvordan har det gått i dag?
 
Kontrollen hos fastlegen gikk greit, det var mer en samtale om veien videre, og utfylling av helsekort for gravide. Fikk 50% sykemld for de neste 2 ukene. Er dritlei av å gå hjemme nå etter 5 lange uker, så det skal bli godt å prøve seg i jobb igjen:)

Hos ivf-avd ble det tatt innvendig UL. Det er lite væske igjen i magen, men det har dukket opp en cyste på 5x5 cm på ene eggstokken. Den skulle ikke være farlig, og i beste tilfelle vil den bare krympe og forsvinne av seg selv. Det var også muligheter for at den kan sprekke, så hvis jeg får plutselige smerter, måtte jeg bare ta kontakt slik at de kan få sjekket det.
Denne gangen var min forlovede med, så det var kjekt at han også fikk se fosteret på skjermen! Vi så at hjertet banket, og rett før hun skulle gi seg med undersøkelsen begynte den lille å bevege seg! Veldig artig å se:) Så nesten ut som at den vrikket på rumpa for å legge seg bedre til rette;) Her er bildet av den lille bamsemumsen vår:
ImageUploadedByBV Forum1415403692.426459.jpg
 
10+6 i dag, nå er det ikke lenge igjen til det magiske 12-ukers-målet!
Det begynner å bli en del som har fått vite om graviditeten nå, både i vennegjengen og på jobb, så dette bør bare gå riktig vei:)
Men så er det vanskelig å holde det skjult når vi har vært så åpne rundt prøverørsforsøket også.

Jeg er på andre uken med 50% sykemld nå, og jeg trives godt med å være tilbake på jobb. Jeg har valgt å jobbe halve dager istedet for færre dager, da jeg har godt av å komme meg ut av huset hver dag. Til gjengjeld får jeg fort vondt i korsryggen på jobb siden jeg står og går absolutt hele tiden, så halve dager er nok for nå. Vurderer å forlenge sykemeldingen en uke til..

I dag bestilte jeg forresten time til tidlig ultralyd! Jeg har bestilt hos Ultralydklinikken her i Bergen. Tror det skal bli godt å se det lille knøttet en gang til før jul, slik at vi kan senke skuldrene enda litt mer. Er også interessert i å vite hvordan cysten utvikler seg, forhåpentligvis har den blitt mindre til da!
Timen er 9.des, da er jeg 13+4 uker på vei:) 3 dager senere reiser jeg på jentetur til London for helgen, gleder meg;)
 
12 uker i dag, endelig! Føler dagene snegler seg avgårde.. Men det føles godt å endelig ha nådd denne milepælen:)
Nå har nedtellingen til ultralyden 13+4 begynt for fullt, og jeg klarer nesten ikke vente! Neste uke begynner jeg å jobbe 100% igjen, så da håper jeg at dagene går litt fortere!
Ellers har jeg hatt en lengre tlf-samtale med mamma, og hun kunne fortelle at hennes svangerskap og fødsler har vært veldig enkle, så jeg håper det er sant at dette kan gå i arv:) Så langt skal jeg i alle fall ikke klage..
 
13+1 i dag, ikke så mye nytt her.. Har klart meg gjennom en travel uke på jobb uten store problemer, så nå ser det ut til at alt går som det skal! Jeg blir fort sliten av de mest fysiske oppgavene, men heldigvis har jeg kjekke kollegaer som forstår situasjonen, og som gjerne hjelper til hvis jeg trenger det:)
Er inne i en litt hormonell periode igjen, det begynte i går. Jeg skulle bake cupcakes på oppdrag til en babyshower, og ble så skuffet når jeg ikke fikk det til! Alt gikk galt, og jeg satt på gulvet foran stekeovnen og gråt bitre tårer mens jeg så katastrofen utfolde seg inni ovnen! Andre runden med en ny oppskrift gikk bra, men smørkremen ble også en katastrofe da jeg skulle lage den i dag tidlig.. Jeg leverte fra meg de ferdige cupcakesene, men med en klump i magen, for dette var ikke noe å være stolt av.. Heldigvis var det tiø en bekjent, så hun var veldig forståelsesfull;) Trøster meg med at de i det minste smakte bra!..
 
Da har vi endelig vært på den tidlige ultralyden! Det var så godt å få sett liv der inne, og det viste seg å være en aktiv liten krabat! Så rart at man ikke kan kjenne det ennå, for den lille turnet rundt og veivet med både armer og bein.. Gleder meg til å kjenne sparkene etterhvert:)
Vi hadde en kjempefin opplevelse, og jeg gløttet over på forloveden min innimellom, og han satt bare å smilte mens han så på skjermen!❤️
Ble målt til samme termin som før, og er da 13+4 i dag:)
Vi fikk med oss en minnepenn hjem med masse bilder og videoer, fantastiske minner!
ImageUploadedByBV Forum1418119284.138783.jpg
 
18+0 i dag. Klarer nesten ikke å vente til OUL på mandag! Er så spent på å få vite hvem som skjuler seg der inne;) Har innstilt meg sånn på at det er en gutt, så jeg er nesten litt redd for å bli skuffet hvis det er jente.. Føler det høres helt sykt ut, for egentlig så har det jo ingenting å si!
Denne uken tror jeg også at jeg har kjent de første bevegelsene fra knøttet! Det har vært noen små dult fra innsiden, rett bak trusekanten. Kjente to tydelige dult på tirsdag, mange på rad på onsdag, ingenting i går, men i dag har det vært litt sporadiske bevegelser. Håper det bare blir mer og mer, for jeg har lengtet etter å kjenne liv, så det er godt å få disse små bekreftelsene på at det skjer noe der inne!:)
 
18+0 i dag. Klarer nesten ikke å vente til OUL på mandag! Er så spent på å få vite hvem som skjuler seg der inne;) Har innstilt meg sånn på at det er en gutt, så jeg er nesten litt redd for å bli skuffet hvis det er jente.. Føler det høres helt sykt ut, for egentlig så har det jo ingenting å si!
Denne uken tror jeg også at jeg har kjent de første bevegelsene fra knøttet! Det har vært noen små dult fra innsiden, rett bak trusekanten. Kjente to tydelige dult på tirsdag, mange på rad på onsdag, ingenting i går, men i dag har det vært litt sporadiske bevegelser. Håper det bare blir mer og mer, for jeg har lengtet etter å kjenne liv, så det er godt å få disse små bekreftelsene på at det skjer noe der inne!:)
Hvordan gikk det på OUL???
 
OUL viste en aktiv og frisk liten gutt!;);) Og plutselig ble alt så mye mer virkelig!
Vi hadde en lege som fremdeles var litt under opplæring på ultralydapparatet, så vi var der inne lenge, og hun brukte lang tid på å sjekke at alt var som det skulle. Men jeg kunne lagt der resten av dagen, bare for å se det sprell levende mirakelet som turnet rundt inne i magen min!
Jeg fikk bekreftet at morkaken ligger på fremveggen, og at det kunne ta litt lenger tid før jeg kjenner tydelige spark. Nå kjenner jeg bevegelser daglig, men samboeren min har ikke fått kjent mer enn fire spark hittil:) Og ansiktet hans lyser opp hver eneste gang! Han er så søt når han snakker til magen og kysser den god natt hver eneste kveld;)
 
Last edited:
Har ikke skrevet så mye her inne, men så er det heller ikke så mye som skjer fra dag til dag:) For øyeblikket er jeg sengeliggende med en kraftig luftveisinfeksjon, absolutt alt er tett eller sårt, både nesen, svelget, halsen og ørene. Jeg høres ut som en kråke, og det har jeg gjort siden lørdag. Var hos legen i går, og fikk sykemld for hele uken.. Så nå ligger jeg her på sofaen med dyne og pute, skjerf rundt halsen, og et lite arsenal av halsdrops, Kleenex og nesespray ved siden av meg.
Den gode nyheten er at jeg fikk en tlf fra Simo Barnevognservice i dag, og barnevognen vår har kommet allerede, 4 uker før tiden! Regner med vi prøver å hente den til helgen:) Vi var hjemme hos svigers i helgen, og siden svigerfar har kjøpt seg ny bil, så fikk vi gamlebilen hans. Dvs at vi teknisk sett låner den inntil vi kjøper vår egen:) Så nå blir det i alle fall enklere å komme seg rundt på visninger o.l.

Mini i magen er mer aktiv enn noen gang, og jeg nyter hvert eneste spark! Bortsett fra når han sparker meg i blæra, noe han har gjort mye de siste 4 dagene:p På fredag har vi første time hos jordmoren, og det gleder vi oss masse til;)
 
Tidligere denne uken tok jeg den mye fryktede glukosebelastningen! Gikk helt fint å få ned selve glukosedrikken, men ble ganske kvalm og svimmel av den.. Jeg hadde et fastende blodsukker på 5,3 og etter to timer lå det på 7,6. Legen sa at resultatet var helt i grenseland, og sendte prøvene til sykehuset for mer nøyaktig analysering. I går fikk jeg tlf fra legen, og han sa at selv om verdien var høy, så har jeg ikke svangerskapsdiabetes:) Meget lettet!..
Derimot hadde jeg litt lavt hemoglobin-nivå, så jeg ble anbefalt å ta jerntabletter. Dette sa jo jordmoren til meg også for noen uker siden, så jeg må nok være flinkere til å ta tablettene mine:p

Den siste uken har det også skjedd mye på husfronten! Forrige onsdag kjøpte vi oss rekkehus, og i dag ble leiligheten vår lagt ut for salg. Vi tar over det nye huset allerede 10/4, så om 3 uker begynner flyttingen! Det blir hektiske uker fremover, men det skal bli så godt å bli ferdig. Merker at jeg må bli ennå flinkere nå fremover til å lytte til kroppen, og slappe av så mye jeg klarer innimellom.
 
Back
Topp