Våre erfaringer med ICSI/IVF

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Stjal fra et annet forum:

Nå har jeg forsøkt å lage en tråd der vi kan skrive litt konkret info om forsøkene vi gjennomgår. Jeg vil gjerne at dere fyller inn hvis det er noe dere føler jeg har glemt å ta med. Jeg har for eksempel ikke tatt med fryseforsøk siden jeg ikke kan nok om det, men hvis noen som kan mer enn meg ønsker det, så er det bare å fylle inn. Hvis man vil så kan man godt skrive litt kort om forhistorien, selv om det sikkert har vært skrevet mye om det i andre tråder også. Men jeg tenker at det kan være relevant å ta med litt info siden det er knyttet opp mot diagnose og utredning.

Alder ved førsøk:

Diagnose (forhistorie?):

Medisiner - her kan vi skrive litt om hvilke typer medisiner vi bruker, hvor høy dose, hvor lenge vi går på dem, og eventuelt hvorfor nettopp disse medisinene vs. andre merker.

Spray:

Sprøyter:

Eggløsningssprøyte
(hvor lenge satt den i?):

Progesteronstøtte:

UL-undersøkelser:

Eggene - hvor mange ut, hvor mange ble befruktet, hvordan delte de seg, hvor mange på frys :

Hvor mange DPO kom blødningen/testet dere positivt:

Erfaringer med klinikken (pos/neg):

Annet - hvilke erfaringer har dere gjort dere som kan være verdt å ta med? For eksempel problemer med å blande sprøyter, smerter ved uttak o.l.

Alder ved førsøk: 40-42 år.

Diagnose (forhistorie?): Har 3 barn fra tidligere forhold som satt på første forsøk. IVF nå pga tette eggledere.

Medisiner - her kan vi skrive litt om hvilke typer medisiner vi bruker, hvor høy dose, hvor lenge vi går på dem, og eventuelt hvorfor nettopp disse medisinene vs. andre merker.

Spray: 1.IVF: Suprecur fra syklus dag en. 2.IVF: Suprecur fra syklusdag en. 3 IVF: Synarel fra syklusdag 21 4.IVF. Synarel fra syklusdag 21.

Sprøyter: 1.IVF Puregon 2.IVF Puregon 3.IVF Menopur 4.IVF Menopur/Bemfola

Eggløsningssprøyte (hvor lenge satt den i?): Den har sitte i til ca 10-11 dpo.

Progesteronstøtte: Lutinus og Crinone

UL-undersøkelser: Det har vært forskjellig fra forsøk til forsøk.

Eggene - hvor mange ut, hvor mange ble befruktet, hvordan delte de seg, hvor mange på frys :
1. IVF 4 ut 4 befruktet. 2 åtte- delte egg inn. Et falt fra og et blastocyst på frys.
2. IVF 6 ut og 2 befruktet seg. 2 åtte delte egg inn.
3 IVF 5 ut 2 befruktet. 1 4 delt egg inn og 1 blastocyst på frys.
4. IVF 9 ut 5 befruktet 2 åtte delte egg inn og 3 åtte delte egg på frys.

1.IVF: Positiv digital 10 dpo. Blighted Ovum 6+4
Fryseforsøk: Positiv Digital 10 dpo MA uke 8+4
2. IVF: Negativt. Begynte blø 14 dpo
3. IVF: Positiv Digital 11 dpo MA 7+1
Fryseforsøk: Negativt. Begynte blø 14 dpo
4. IVF: Negativt. Begynte blø 15 dpo
Venter nå på fryseforsøk i mai.

1 og 2 IVF var jeg på IVF klinikken Oslo. De er koselige der, men enn har forskjellige leger hver gang. Ene legen kunne si en ting, for så at neste mente noe annet. Var veldig samlebånds følelse der. Dr, Hallmann selv var ei flott grei dame da :)
3 IVF var på St.Olavs. Syns de var greie. Faktisk greiere der enn på IVF klinikken Oslo. Fikk aldri samlebånd følelse på St.Olavs. Eneste er at de er ikke villig til å prøve noe nytt. Pga det, så valgte vi forsøk på Maigaard enda vi har forsøk igjen offentlig.
4 IVF var på Maigaard Danmark. Kan ikke få full skrytt de. Direkte kontakt med gynekologen via mail. Svarer kjapt og hyggelig. Ble der satt på andre medisiner og har aldri fått så mange egg før. Ble så utrolig godt tatt vare på der nede. Smertefritt egguttak og ble behandlet så bra. For noen skjønne mennesker. Angrer på at vi ikke valgte Maigaard helt fra starten av. Gleder meg til å ned til de igjen nå i mai :)

Annet - hvilke erfaringer har dere gjort dere som kan være verdt å ta med? For eksempel problemer med å blande sprøyter, smerter ved uttak o.l.

Alder ved førsøk: 28 år

Diagnose (forhistorie?): Vi har en sønn som ble født i 2009. Den gangen ble vi gravide kjapt og hadde ett problemfritt svangerskap. Da vi startet å prøve på lillesøster/lillebror i 2010 viste det seg at dette ikke var like enkelt. 4,5 år, 4 SA og 1 exu (som endte i sprukket eggleder) så ble vi anbefalt IVF. Utredning av oss viste ingen feil.

Spray: Hadde kort protokoll så gikk direkte på sprøyter

Sprøyter: Brukte gonal F og ?

Eggløsningssprøyte (hvor lenge satt den i?): Testet kun den ene gangen på testdato, så aner ikke når eggløsningssprøyta gikk ut av kroppen.

Progesteronstøtte:
Lutinus

UL-undersøkelser:
Hadde 2 ul før uttak

15 egg ut.... skal sjekke opp litt utfyllene info.
Har 5 på frys, hvorav 3 av blastocyst (tror jeg..skal dobbelsjekke)
Men gullegget var 8 delt på dag 2, og var det fineste egget de hadde sett på lenge vistnok. De hadde hatt "visning" på egget den dagen, i følge hun på laben!

Hvor mange DPO kom blødningen/testet dere positivt: Testet positivt 14 dager etter innsett!

Last edited:
Har ikke så mye å skrive per nå, men skal redigere etterhvert.

Alder ved førsøk: kvinne 32 og mann 37

Diagnose (forhistorie?):
Aldri brukte prevensjon. Aktiv prøving med el-tester siden slutten av 2014. Gravid etter 6 mnd. prøving, men SA i uke 7 (bankende hjerte på ul dagen før). Mannen har nedsatt motilitet (23% mot minimum 50%), men god konsentrasjon og mengde av spermiene. Utredning hos dr. Purvis, ingen årsak funnet.Tok en Pergokur hos dr. Purvis, resultatene ble verre.
Jeg er ferdig utredet privat før mannen og alt er bra. AMH på 43.

Spray:

Sprøyter:

Eggløsningssprøyte
(hvor lenge satt den i?):

Progesteronstøtte:

UL-undersøkelser:

Ble først henvist til Rikshospitalet. Fikk forsamtale satt opp 4 mnd. etter henvisning. Kom inn 2 mnd. tidligere vha. ringelista. Forsamtale varte i ca 20 min. De tok UL og fylte ut papirene om helsa vår og forhold. Ingen info om medisiner, IVF, ingen time med opplæring som jeg har lest om. Ringte inn neste mens og fikk beskjed at de kan kanskje ta oss inn 5-6 mnd. senere hvis det blir 3 avbestillinger for august. Forventet ventetid totalt 7-9 mnd.
Valgte å bytte til Porsgrunn. Fikk forsamtale satt opp 2 mnd. etter henvisning ble sendt. Venter fortsatt på forsamtale. Står på ventelista, men fikk beskjed om at det var lite sannsynlig å komme raskere fordi de opererer med korte ventetider, så det blir kjeldent en avbestilling. Forventet oppstart i august.

Last edited:
Alder ved førsøk: jeg 29 og mannen 33

Diagnose: ingen ting galt påvist med hverken meg eller mannen. Høy amh.

Medisiner:

Spray: suprecur i ca en mnd tror jeg

Sprøyter: 112 ml gonal-f i ca 10 dager, så otrivelle

Eggløsningssprøyte (hvor lenge satt den i?): sjekket ikke med tester

Progesteronstøtte: cyclogest stikkpiller morgen og kveld (400 mg Progreston)

UL-undersøkelser: kontroll etter spray, og to kontroller før uttak.

Eggene - hvor mange ut, hvor mange ble befruktet, hvordan delte de seg, hvor mange på frys: 7 ut, 5 befruktet, 2 klarte seg til blastocyststadiet

Hvor mange DPO kom blødningen/testet dere positivt: testet positivt ved #1 ivf og #1 frys ved rugedag 7, 12 dpo

Erfaringer med klinikken (pos/neg):Ble henvist til Porsgrunn i okt 15, men valgte å ta et privat forsøk god fertilitetssenteret mens vi ventet. Veldig hyggelige mennesker og ingen samlebåndfølelse.

Første innsett (desember) ble kjemisk og jeg startet å blø 5+0.

Andre innsett (styrt frys) var i mars og jeg er gravid 7+2 ❤

Back
Topp