Våkner sykt ofte og vil ha mat

Mrs White

Forelsket i forumet
Jeg er sååå sliten nå. Lillegutt tuller mye med nettene nå og våkner veldig ofte for at han vil ha melk. Han skriker og gråter hvis jeg prøver med noe annet (bysser, vann, smokk) - det er mm han vil ha. I natt tror jeg han våknet 3 eller kanskje fire ganger mellom 1 og halvfem. Allikevel skulle han opp halvsyv som vanlig. Lurer på hva dette kan være for fase? Han har fire tenner og de har kommet uten at jeg har merket noe. Men mulig at det er noen nye tenner på gang som gjør vondt? Eller er det bare kosen? Eller er han bare så sulten? Kam det være økedøgn (har de det fremdeles?)?
 
Hei!
Uff, vi hadde det relativt likt for noen uker tilbake!

Hvordan er dagen hans da? Med tanke på fast føde? Her var nemlig løsningen å legge til ett ekstra grøtmåltid kl 18.00 for så å ta kveldsflaska i senga som vanlig rundt 18.30-19.00. Drakk naturligvis mye mindre enn vanlig, men fikk det lille ekstra "påfyllet" :)

Har han hjørnetennene? Har nemlig hørt at disse er "vondest" å få ut. Om det er sant, aner jeg ikke- men merket nok noe mer sutring på vår når de kom ut....

Lykke til iallefall! Utrolig slitsomt å ha det sånn!
 
Han sover ganske greit/ normalt mell 19-22/23, det er på selve natten han begynner å bli urolig og bare vilga mm hele tiden :-( Men jeg skal teste å gi han noe ekstra, slik som du gjorde, og se om det hjelper. Han får både grøt og middagsmat, frukt og morsmelk i løpet av dagen, men også om dagen vil han ha mer mm. Virker som det er mm han vil ha, han vil ikke spise mer mat eller grøt. Men jeg skal allikevel teste å gi han en ekstra grøtmåltid på kvelden for å se om det blir noen bedring. Det er nok hjørntennene han skal få nå, ser slik ut i alle fall. Han har midttennene nede og oppe - utrolig skjønn :-)
 
Skader jo ikke å prøve kanskje?

Jeg forsøkte en stund Dentinox på gommene, og den funket noe.. Men så kom jeg over UTROLIGsalven.no og etter å ha lest litt så bestilte jeg denne. Og FOR en forskjell!!! Denne virker utrolig bra! Er egentlig beregnet på mennesker med tannproteser, for å smøre på såre gommer i forbindelse med dette- men det fungerer kjempe bra på gommer som FÅR tenner også! :) Den er også bra på insektsbitt, små forbrenninger osv. Rett og slett UTROLIG.hehe!
Kan han også kanskje ha voksesmerter?
 
VI har det sånn hver enesste natt. hatt det snn så lenge jeg kan huske. Måedsvis. Hun våkner sikkert 7 ganger i løpet av en natt. får mat en gang som regel. dette er blitt vanesak for oss, og det er helt utrolig hva en kan venne seg til
 
Sånn var tulla mi å. Helsesøster ba meg slutte og amme om jeg følte for det, prøvde det. og nå spiser hun bare 1 gang om natten, før spiste hun hver time. Har nå da sluttet helt og amme og gir kun en flaske om natten med mme.
 


Kristine91 skrev:
Sånn var tulla mi å. Helsesøster ba meg slutte og amme om jeg følte for det, prøvde det. og nå spiser hun bare 1 gang om natten, før spiste hun hver time. Har nå da sluttet helt og amme og gir kun en flaske om natten med mme.


Hvordan gikk det da du ikke ga henne puppen? Ble det mye gråt? Jenta vår har også våknet mange ganger om natta de siste 3 mnd og det er stort sett bare puppen som roer henne. Noen ganger er hun rett og slett bare våken og må krabbe rundt og har et energinivå vi ikke er i nærheten av midt på natta. Så etter ca en time, kan hun amme litt og sove "ferdig". Hun tar ikke flaske med mm eller mme på dagtid heller, så jeg er usikker på hvordan vi skal gå frem. Hun spiser fortsatt bare en halv porsjon grøt så jeg føler liksom at jeg må gi henne pupp for at hun skal få i seg noe. Bare 2 uker til jeg skal på jobb, så jeg håper hun blir brått lei puppen ;-)
 
Jeg har ikke lyst å slitte amme hvis lillegutt vil ha mat om natta. Jeg prøver minst to ganger i ulem å bare gi han vann eller välling når han våkner og vil ha mat, men han blir skikkelig lei seg da. Problemet den siste uken har vært at han spiser oftere enn normalt... Det var noe bedre i natt - hn spiste kun 2-3 ganger. Men da sov han hos oss hele natta da.. Tror dette er noe behov for nærhet eller noe. Han har sovet i egen seng siden han var tre måneder, det har gått bra frem til nå...
 
Hmm.... Dersom dette handler om behov for nærhet som du skriver- har du forsøkt å legge en av dine brukte t-stifte i senga hans? Som kosefille? Så kjenner han lukta av deg hele tiden mener jeg... Igjen, bare ett velmenende tips!
 
Jeg har heller ikke lyst til å slutte å amme på natta hvis det er det hun trenger. Vi hadde Matilda i egen seng på eget rom fra ca 3mnd og hun sov godt der i nesten 2 mnd, men etter det har hun kun sovet der fra ca 19-00 og så resten av natta inne hos oss. Har også en følelse av at det er et behov for nærhet og så lenge vi alle tre får sove, er det ok. Hun sover allerede med en av mine brukte topper i senga si, så det hjalp ikke stort. Var kjempefornøyd går for hun sovnet 18.30, fikk pupp 19.10 og så sov hun helt til vi la oss ca 22. Små gleder ;-) La henne i senga si etter amming 22 og 23, men da hun våknet igjen ved midnatt og var lys våken, ble det bleieskift og resten av natta hos oss. Noen netter leter hun etter puppen så fort hun våkner og andre netter ammer hun bare et par ganger fra 00-7. Selv om det er noen intense netter, tenker jeg først og fremst at det går seg til og at "alt er normalt" det første året. 

Mrs White skrev:
Jeg har ikke lyst å slitte amme hvis lillegutt vil ha mat om natta. Jeg prøver minst to ganger i ulem å bare gi han vann eller välling når han våkner og vil ha mat, men han blir skikkelig lei seg da. Problemet den siste uken har vært at han spiser oftere enn normalt... Det var noe bedre i natt - hn spiste kun 2-3 ganger. Men da sov han hos oss hele natta da.. Tror dette er noe behov for nærhet eller noe. Han har sovet i egen seng siden han var tre måneder, det har gått bra frem til nå...


 


Mannehanne skrev:
Jeg har heller ikke lyst til å slutte å amme på natta hvis det er det hun trenger. Vi hadde Matilda i egen seng på eget rom fra ca 3mnd og hun sov godt der i nesten 2 mnd, men etter det har hun kun sovet der fra ca 19-00 og så resten av natta inne hos oss. Har også en følelse av at det er et behov for nærhet og så lenge vi alle tre får sove, er det ok. Hun sover allerede med en av mine brukte topper i senga si, så det hjalp ikke stort. Var kjempefornøyd går for hun sovnet 18.30, fikk pupp 19.10 og så sov hun helt til vi la oss ca 22. Små gleder ;-) La henne i senga si etter amming 22 og 23, men da hun våknet igjen ved midnatt og var lys våken, ble det bleieskift og resten av natta hos oss. Noen netter leter hun etter puppen så fort hun våkner og andre netter ammer hun bare et par ganger fra 00-7. Selv om det er noen intense netter, tenker jeg først og fremst at det går seg til og at "alt er normalt" det første året. 

Mrs White skrev:
Jeg har ikke lyst å slitte amme hvis lillegutt vil ha mat om natta. Jeg prøver minst to ganger i ulem å bare gi han vann eller välling når han våkner og vil ha mat, men han blir skikkelig lei seg da. Problemet den siste uken har vært at han spiser oftere enn normalt... Det var noe bedre i natt - hn spiste kun 2-3 ganger. Men da sov han hos oss hele natta da.. Tror dette er noe behov for nærhet eller noe. Han har sovet i egen seng siden han var tre måneder, det har gått bra frem til nå...





Høres ut som vi har en liknende situasjon ja. Funker heller ikke å legge en genser i senga hans... Nå har jeg latt han sove i vår seng to netter i rad og da har han kun bedt om mat to ganger om natten. Igår sov han faktisk fra 19:15 til 1:30 (hvis jeg husker riktig). Det går nok seg til, som du sier. Det er bare så forferdelig å være så trøtt at jeg ikke orker å gjøre noe :-(
 
Gikk faktisk bedre enn jeg hadde trudd. Sluttet på dagen som helsesøster anbefalte meg, siden hun ikke har villet tatt flakse før. Hadde jeg ammet samtidig som jeg skulle prøve å gi flaske hadde det nok ikke gått, da ville hun nok bare hatt pupp. Men tok vel 2 dager før hun begynte å drikke ordentlig bra fra flaska. tenkte at det her går ikke, hun drikker jo så lite og jeg var redd hun ikke fikk den melken hun skulle ha, men nå drikker hun 210 ml mme kl. 11.00, 16.00, 20.00, også en gang på natten noen ganger 02.00 og noen ganger 06.30 veldig varierende, men holder med en om natten. Også får hun jo gråt morgen og kveld, middag på dagen og frukt. hender jo jeg gir henne litt annet også. vann til måltidene.
 


Mannehanne skrev:


Kristine91 skrev:
Sånn var tulla mi å. Helsesøster ba meg slutte og amme om jeg følte for det, prøvde det. og nå spiser hun bare 1 gang om natten, før spiste hun hver time. Har nå da sluttet helt og amme og gir kun en flaske om natten med mme.


Hvordan gikk det da du ikke ga henne puppen? Ble det mye gråt? Jenta vår har også våknet mange ganger om natta de siste 3 mnd og det er stort sett bare puppen som roer henne. Noen ganger er hun rett og slett bare våken og må krabbe rundt og har et energinivå vi ikke er i nærheten av midt på natta. Så etter ca en time, kan hun amme litt og sove "ferdig". Hun tar ikke flaske med mm eller mme på dagtid heller, så jeg er usikker på hvordan vi skal gå frem. Hun spiser fortsatt bare en halv porsjon grøt så jeg føler liksom at jeg må gi henne pupp for at hun skal få i seg noe. Bare 2 uker til jeg skal på jobb, så jeg håper hun blir brått lei puppen ;-)


         Gikk faktisk bedre enn jeg hadde trudd. Sluttet på dagen som helsesøster anbefalte meg, siden hun ikke har villet tatt flakse før. Hadde jeg ammet samtidig som jeg skulle prøve å gi flaske hadde det nok ikke gått, da ville hun nok bare hatt pupp. Men tok vel 2 dager før hun begynte å drikke ordentlig bra fra flaska. tenkte at det her går ikke, hun drikker jo så lite og jeg var redd hun ikke fikk den melken hun skulle ha, men nå drikker hun 210 ml mme kl. 11.00, 16.00, 20.00, også en gang på natten noen ganger 02.00 og noen ganger 06.30 veldig varierende, men holder med en om natten. Også får hun jo gråt morgen og kveld, middag på dagen og frukt. hender jo jeg gir henne litt annet også. vann til måltidene.
 
Jeg vil gjerne bare dele min erfaring om hva som fungerte for oss. Vi er heldige å ha et gjesterom i kjelleren. Mannen min og snuppa flyttet ned dit forje lørdag. Hver gang hun våknet så gav han bare sutten. Det ble bedre og bedre, og nå etter nesten en uke sov hun fra 20,00 til 06.15. uten å våkne. Dette bare fordi jeg sluttet natteamming, og det var pappan som har nå tatt henne. Vi har sånn havveis forsøkt dette før, bare det har vært jeg som har gått bort til sengen hennes, da blir hun bare urolig. NÅ sover hun endelig, Og hun våknet 20 ganger om natta forje uke altså
 


Miriamsmams skrev:
Jeg vil gjerne bare dele min erfaring om hva som fungerte for oss. Vi er heldige å ha et gjesterom i kjelleren. Mannen min og snuppa flyttet ned dit forje lørdag. Hver gang hun våknet så gav han bare sutten. Det ble bedre og bedre, og nå etter nesten en uke sov hun fra 20,00 til 06.15. uten å våkne. Dette bare fordi jeg sluttet natteamming, og det var pappan som har nå tatt henne. Vi har sånn havveis forsøkt dette før, bare det har vært jeg som har gått bort til sengen hennes, da blir hun bare urolig. NÅ sover hun endelig, Og hun våknet 20 ganger om natta forje uke altså

Tror nok at dette er den metoden som fungere gitt! Så store som de er nå har de vel egentlig ikke behov for mat på natta, det er vanesak at de våkner, og da greier de ikke å sovne igjen uten å få "trøsten" sin. Han her får også pupp 2-3 ganger på natta enda, men når pappapermen starter om en liten måned håper jeg å få slutt på dette. Da flytter jeg ut, og pappa og lillegutt får styre natta selv. Håper det ordner seg etter en stund...

Merker godt at han her våkner kun på vane, for en periode begynte han å våkne i 11-tida hver kveld. Prøvde å gå inn og trøste litt og gå ut igjen, og da gråt han maks i 5 min før han sovnet igjen, og etter noen dager sluttet han å våkne. Men på natta orker jeg ikke å høre på gråting, og "gir etter". Vi har ikke flere soverom, så han sover sammen med oss enda.

Men vanskelig når det er tenner på gang, og når de er syke. Tror kanskje hjørnetennene er på gang her også (han har allerede 6 tenner!!) for i det siste har han våknet mye mer enn vanlig, og sikler og gnager på alt :)
 
Takk for deres tips! Jeg synes det har roet seg litt her, men han vil fremdeles ha kosen/puppen noen ganger om natta pluss at han ikke vil sove i sin egen seng etter at han har fått pupp på natten, så han sover ved siden av meg. Han sover lenger om morgenen og våkner mellom 06:30-07:30 nå. I går så prøvde jeg å ikke gi han pupp når han våknet ved halvti - han var jo ikke sulten! Det tok en halvtime før han hadde roet seg slik at jeg kunne legge han tilbake i sin seng. Jeg holdt om han hele tiden og snakket og nynnet beroligende. Sen tok det en god halvtime til før ham roet seg og sovnet. Helt forferdelig! Han snufset seg i søvn og gråt et par ganger i søvnen, men sovnet med en gang uten at jeg egentlig måtte gjøre noe. Neste gang han våknet var klokken halvett, tror jeg, mem da ga jeg etter å ga han pupp. Sukk, dette er noe av det vanskeligste hittill.. Men vi klarer det vel til slutt.
 
Gjør meg klar for enda en natt med avvenning. I natt ga jeg han pupp når han skulle sove og når han våknet første gang etter det (ca 23:30).

Den neste gang han våknet, tror klokken var 2, ga jeg han smokken og han sovnet med en gang - halleluja! Han våknet igjen ca kl 4 og da ga jeg han smokken igjen, men den spyttet han ut og så ble det skrikings og grinings i en halvtime :-( Jeg holdt han, snakket, nynnet, ga han vann, og trøstet han hele tiden. Men huff, det er ikke morsomt akkurat. Men han sovnet da om og våknet halvsyv og var blid og glad! Heldigvis! :-)
 
Blir sliten av å bare lese innleggene her jeg! De trenger absolutt ikke mat om nettene nå, det sluttet jeg med for 3 mnd siden og savner det ikke! Nå soves det stort sett fra 19-06. .-) Skal begynne å jobbe om 6 uker så det er veldig deilig at vi har fått inn denne rutinen for lenge siden. :-)
 


InisNaGall skrev:
Blir sliten av å bare lese innleggene her jeg! De trenger absolutt ikke mat om nettene nå, det sluttet jeg med for 3 mnd siden og savner det ikke! Nå soves det stort sett fra 19-06. .-) Skal begynne å jobbe om 6 uker så det er veldig deilig at vi har fått inn denne rutinen for lenge siden. :-)



Det kan du si! Heldigvis er ikke alle like... Og jeg kan ærlig si at hverken lillen eller jeg har vært klare for dette tidligere. Sovinga hans har blitt bedre og bedre for hver natt!

for de som er interesserte: han sov fra 07:30 til 03:00 i natt. Våknet da men tok smokken og sovnet om. Halvfem var han imidlertid sulten så da fikk han mm og sen sov han til kvart på syv. Flinke gutten!
 
Da begynner det jo å hjelpe Mrs. White :) Bra jobba!

Her har hun gått litt tilbake etter at vi avvendte henne med nattmat. Forkjølelse og tenner har gjort at hun har våknet mer og fått mat noen ganger....

Men i natt tok mannen henne da hun våknet, og etter en times tid fikk han henne til å sove igjen uten mat. Da sov hun til 8.15 :)

Skulle bare ønske at storesøstera sov så lenge idag også, for var rimelig trøtt da hun kom 6.45.....

Problemet er at mannen min jobber som sjåfør, og bør ikke være så mye våken på natta. Derfor har jeg tatt henne, men da lukter hun jo mat. Vi får bruke helga og prøve å få henne til å sove hele natta igjen :)

Lykke til videre, og kom gjerne med oppdateringer :)
 
Back
Topp