Våkner på ryggen

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Leste en gang tidligere her inne at noen mente det gikk greit å ligge på ryggen i svangerskapet, da kroppen sier i fra selv dersom det oppstår ubehag e.l. Slo meg til ro med det og lot være å bli urolig av å ligge litt på ryggen, selv om jeg i hovedsak ligger på sidene.

Men så leste jeg svar fra jordmor at man måtte unngå å ligge på ryggen pga. at det hemmer blodtilførselen til morkaka og at man ikke vil føle ubehag tross for at ting ikke er bra. Nå tar jeg meg selv i blant å våkne PÅ ryggen og blir jo så klart litt engstelig.

Andre som fortsatt ligger på ryggen eller sover alle på siden nå? Tips til hvordan jeg skal unngå å legge meg på ryggen mens jeg sover?

Jeg ligger helst på sidene til vanlig, men våkner hver natt på ryggen. Snakket med jordmor om det i går og hun sa det ikke var farlig, men at jeg sannsynlig våkner fordi det er ubehagelig. Hun fortalte at når magen blir større vil den føles tyngre mot organene i kroppen min som skaper ubehag. Hun sa det ikke var farlig, så regner ikke med at det kan bli noe problemer med morkaka. Nå ligger min høyt opp på venstre side, vet ikke om det har noe å si om den ligger noe annet sted.

Jeg sovner på siden, men våkner ofte på ryggen. Ikke merket noe ubehag, men husker fra de forrige svangerskapene at det kommer etter hvert. Er snart 25 uker

Jeg har også lest et sted at å ligge på høyre side hemmer blodtilførselen til morkaka, så er nok mye meninger rundt om.
Regner med at det som menes med det å ligge på ryggen er at mange (de fleste?) har morkaka bak, ligger man på ryggen vil det bli trykk på den, men innen den tid vil det jo også bli tungt for egne organer og kroppen vil si ifra :)
Tenk så mye trykk blodårene våre er under konstant, enda banker hjertet blodet vårt rundt :)

Du kan jo prøve å støtte opp ryggen med ei pute?
Jeg sov alltid på ryggen, men etter jeg kjøpte bbhugme (/eller bare bruk ei dyne og rull sammen) å ha mellom beina og legge arma rundt så våkner jeg ofte bare halvveis på ryggen :)

Eg legger meg bevisst på sidene med bbhugme-pute, men våkner både langflat på ryggen og magen sjølv om den er blitt ganske stor. Får litt småpanikk da og kan slite med å sovne igjen, men jordmor har sagt at ingen har "lugge i hel" barnet sitt i magen, og at eg våkner kanskje av natur da for å snu meg som en slags kroppslig instinkt.

Jeg har alltid en pute mellom bena eller at jeg ligger sånn halvveis oppå den med rumpa. På den måten ligger jeg litt på siden og litt på rygg ;)

Sover på begge sider, rygg og mage her. Hadde det vært farlig å sove på feil side Hadde man fått beskjed om det. :)
Slapp av og vêr glad så lenge du får sove tenker jeg. Ikke lenge før vi alle sliter med det når vi blir større.

Jeg sover omtrent alltid på rygg pga halsbrann, orker ikke (og har egentlig ikke falt meg inn) å bekymre meg for det. :) Viktig å få sove, og det er mer enn nok annet å bekymre seg for.

Jeg sover omtrent alltid på rygg pga halsbrann, orker ikke (og har egentlig ikke falt meg inn) å bekymre meg for det. :) Viktig å få sove, og det er mer enn nok annet å bekymre seg for.
Som hun over sier så hjelper det å sove på venstre side da magesekken vil ligge nedover og innholdet ikke er i kontakt med klaffen :)
Samboern sliter med halsbrann og han sier det hjelper mye :)

Sniker fra januar.

Jeg er 36+3 i dag og ligger fortsatt en del på ryggen. Syns det er godt å få strekt ut forsiden litt, spesielt hofteleddsbøyerne. Ikke fått beskjed om at det er farlig, bare at det kan være ubehagelig. [emoji16]

Som hun over sier så hjelper det å sove på venstre side da magesekken vil ligge nedover og innholdet ikke er i kontakt med klaffen :)
Samboern sliter med halsbrann og han sier det hjelper mye :)

Skulle gjerne, sover vanligvis på siden når jeg ikke er gravid, men det går ikke nå om det først er i gang. Da er det bare rygg og ubehagelig høyt med puter som fungerer noenlunde. :)

Jeg sovner som regel på siden, og våkner opp på siden eller ryggen. Har ikke bekymret meg så mye for dette[emoji1] Min erfaring av det jeg har hørt er at det er helt ufarlig, noen kan oppleve det litt ubehagelig bare[emoji4]

Skulle gjerne, sover vanligvis på siden når jeg ikke er gravid, men det går ikke nå om det først er i gang. Da er det bare rygg og ubehagelig høyt med puter som fungerer noenlunde. :)
Finnes mange ufarlige legemidler du kan bruke for halsbrann :) ikke ålreit å gå slik =/

Back
Topp