Våkner om natten

Milloo

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Lille her sover no fra 19.00-19.30 til 08 . Men en del spisinger om natten da. Men i det siste har han plutselig begynt med å våkne mellom 2-6 på natten sånn helt lys våken der han holder på opptil en time, bare masing og tulling , han e ikke grinete . Vet han ikke vil stå opp da :p jeg lar han bare være , gir ikke oppmerksomhet å prøver heller bare å hjelpe i søvn igjen. Men det begynner å bli veldig slitsomt da han i tillegg ammes annenhver time hel natten. Noen andre som har opplevd å tips på å få slutt på det eventuelt :p ? Håper jeg. Hehe
 
Jeg har et skikkelig kjipt tips... Vente til det går over:joyful: Helt vanlig at de har en sånn periode akkurat rundt den alderen.. Det har faktisk et eget uttrykk til og med.. 4 month sleep regression.
(-men helt pyton å få søvnen avbrutt hele natta ja!) :banghead:
 
Jeg har et skikkelig kjipt tips... Vente til det går over:joyful: Helt vanlig at de har en sånn periode akkurat rundt den alderen.. Det har faktisk et eget uttrykk til og med.. 4 month sleep regression.
(-men helt pyton å få søvnen avbrutt hele natta ja!) :banghead:
Hehe :p kjipt tips ja :( ja jeg har nettopp vært igjennom to veldig slitsomme måneder i forhold til søvn skjønner du :p tenkte det va den fasen. For så begynte ting å bli bra igjen og plutselig no, lys våken :( så begynner å bli rimelig sliten og desperat etter måneder med dårlig søvn:(
 
Grøt på kvelden? Hvis ikke ville jeg prøvd det :) Ouff ja det er dritslitsomt med konstant lite søvn :shifty:
 
Ikke sikkert det gjelder for dere, men vi måtte se litt på antall timer hun sov på dagen. Frøkna vår sover i et mønster hvor hun har korte dupper med 1,5 t mellomrom til 3 timer mellom vær dupp på dagen. Var da våken naturlig, mens om Natta kunne hun sove 3-6timer og så våkne for mat for så å sovne igjen rett etterpå. Det som skjedde her for noen mnd siden var at sove mønsteret om natta ble mer og Mer tydelig på dagen og hun begynte å surre på natta, så var vist i ferd med å snu døgnet. Vi fikk tips om holde hun litt våken mellom duppene på dagen og så registrere hvor mye hun sover og hvor lenge. Dette hjalp masse for oss!
 
Ikke sikkert det gjelder for dere, men vi måtte se litt på antall timer hun sov på dagen. Frøkna vår sover i et mønster hvor hun har korte dupper med 1,5 t mellomrom til 3 timer mellom vær dupp på dagen. Var da våken naturlig, mens om Natta kunne hun sove 3-6timer og så våkne for mat for så å sovne igjen rett etterpå. Det som skjedde her for noen mnd siden var at sove mønsteret om natta ble mer og Mer tydelig på dagen og hun begynte å surre på natta, så var vist i ferd med å snu døgnet. Vi fikk tips om holde hun litt våken mellom duppene på dagen og så registrere hvor mye hun sover og hvor lenge. Dette hjalp masse for oss!

Kan du fortelle litt mer konkret hva dere gjorde, og hvordan dere opplevde forbedring? Opplevde dere ikke at hun ble overtrøtt da dere ventet lengre mellom hver dupp? Min jente (4-5 mnd) sover 4-5 korte dupper på 20-30 minutter gjennom dagen.. Pleier å legge henne ca 1 t og 20 min etter forrige dupp.
 
Kan du fortelle litt mer konkret hva dere gjorde, og hvordan dere opplevde forbedring? Opplevde dere ikke at hun ble overtrøtt da dere ventet lengre mellom hver dupp? Min jente (4-5 mnd) sover 4-5 korte dupper på 20-30 minutter gjennom dagen.. Pleier å legge henne ca 1 t og 20 min etter forrige dupp.

Det kan jeg!
Det vi hovedsakelig gjorde var å vekke henne når hun hadde sovet dupp i maks en 1 time om gangen, også strakk vi det til 2 timers våkentid. Så 1 time dupp, 2 timer våken også dupp igjen. Da kl passerte 6 måtte vi holde henne våken, for sov hu da så ble det først og fremst vanskelig å legge henne og hun surret mer om natta, på dette tidspunktet la vi hun mellom 8 og 9. Dette tok ca 2 dager å få døgnet hennes på rett kjør igjen, og jeg skal ikke lyve, det var to veeeeldig slitsomme dager, med mye grin og bæring. Men på natt nr 2 sov hun bedre igjen, og sovnet lett etter mat på natta. Vi har siden hatt perioder hun har vært oppe flere gange om natta, men hun har alltids sovnet igjen etter litt mat. Det var også litt eksperimentering videre for å se hvor tett opp i legge tid hun kunne ha en dupp for så å sovne godt til natta, og for hun vi har er det ca 1 og en halv time. Det viktigste vi gjorde var å ikke la henne sove i 4timer i strekk på dagen, der ble rett og slett for mye for henne og hun var nok derfor våken på natta :p
 
https://rullavagn.nu/artikel/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/

Vi bruker dette verktøyet (link over) med godt hell :) legg inn alder og morgentidspunkt nederst, så får du en plan for hviletider og leggetid. Når det er sagt har vår jente også vært våken på natta noen kvelder nå den siste tiden, det tror jeg har sammenheng med en kombinasjon av utviklingstrinn og forkjølelse. Hun hoster så hun våkner, og når hun først er våken må hun snu seg rundt eller leke med tærne eller tulle med dynen, også er det gjort. I samme periode har vi også måttet bære i sjal for å sovne til omtrent hver eneste dupp. Har også tenkt på om det kan ha sammenheng med lite dagslys - det er uinspirerende vær ute så vi holder oss mest inne.
 
Vi har også ei jente som kan finne på å være våken 1-1,5 time midt på natten. Hun ligger i sengen sin og bare tuller og vaser.
Vi fant ut at dette skjer de gangene hun sover lenge siste duppen, altså mer enn en halvtime. Hun er våken ca 2 timer mellom hver dupp på dagen, og kan av og til strekke det til 2,5 timer hvis det skjer noe spennende :p
De siste nettene etter vi endret lengden på siste dupp så har hun sovnet rett etter pupp! Hun legger seg 1830-1900 og våkner en gang mellom 6 og 7, med en oppvåkning for mat. Håper det varer, for vi slet i 2 måneder med den berømte 4-month sleep regression :eek:
 
Vi har også ei jente som kan finne på å være våken 1-1,5 time midt på natten. Hun ligger i sengen sin og bare tuller og vaser.
Vi fant ut at dette skjer de gangene hun sover lenge siste duppen, altså mer enn en halvtime. Hun er våken ca 2 timer mellom hver dupp på dagen, og kan av og til strekke det til 2,5 timer hvis det skjer noe spennende :p
De siste nettene etter vi endret lengden på siste dupp så har hun sovnet rett etter pupp! Hun legger seg 1830-1900 og våkner en gang mellom 6 og 7, med en oppvåkning for mat. Håper det varer, for vi slet i 2 måneder med den berømte 4-month sleep regression :eek:
Så bra da :) her har det også sluttet :p endret faktisk på siste duppen her også. Får ikke sove mer enn 30 min på den og helst ikke etter 17.00 . Så no sover han gjennom natten, men spiser en del ganger enda :p og vi også slet med den 4 mount sleep greien i ukesvis :( godt vi ikke e alene :p og så bra det er endret seg no
 
Back
Topp