Våkner mye om natten?

Agnete

Forumet er livet
Mitt barn på snart 7 år våkner veldig mye om natten. Legger seg mellom 19-1930. Er mye tull, må tisse, må bæsje, er trøtt, snik leker på rommet og sovner ofte ganske seint.
Nå har det seg slik at jeg ligger våken nesten hele natten og jeg hører ofte det er litt romstering, nå gikk jeg inn og barnet satt å lekte på rommet.
Spurte hvorfor i all verden man ikke sov midt på natten. Nei det gikk ikke.
Vi har slitt med en trøtt unge, uopplagt, klarer ikke å konsentrerer seg og gjør alt stikk motsatt enn det vi sier. Begynner å tenke at dette har kanskje sammenheng med søvn? Noen som har erfaring med at så store barn holder på slik? Hva kan vi gjøre? Jeg vurderer snart å ta barnet med til legen!

Når er det morgen hjemme hos dere? Kanskje han rett og slett ikke er trøtt nok kl 19? Trøtt nok til å sovne, men kanskje ikke nok til å sove hele natten. Min 7 åring legger seg kl 20, lyset av 20.30 og sover seinest kl 21. Morgen kl 07.00-07.30. 10-11 timer søvn er stor sett nok til 7-8 år gamle barn :)

Når er det morgen hjemme hos dere? Kanskje han rett og slett ikke er trøtt nok kl 19? Trøtt nok til å sovne, men kanskje ikke nok til å sove hele natten. Min 7 åring legger seg kl 20, lyset av 20.30 og sover seinest kl 21. Morgen kl 07.00-07.30. 10-11 timer søvn er stor sett nok til 7-8 år gamle barn :)

Har prøvd å legge han senere, det ender bare med en gutt som ikke sovner før 22-23 pga drøying.
Senere vi legger han mer drøyer han.
Så vi kan ikke legge han senere. Han sovner mellom 2030 og 2100 og han er våken lenge før 07, men vår morgen starter syv.
Slik som i dag har jeg hørt han fra 0615, det er lite søvn, altfor lite.
Og siden jeg faktisk sover i blant så får jeg ikke med meg alt, han er super til å luske rundt og være musestille.
Plutselig står han ved sengekanten som et spøkelse, ikke lagd en lyd før han sier mamma. Noen ganger så står han bare å ser på meg også, så jeg våkner av det. Han skremmer vettet av meg i blant :p

Her har vi problemer med at hun sover dårlig, bruker lang tid på å sovne og våkner tidlig. Men så begynte jeg å legge henne tidligere og hun sovner fortere, sover hele natten og har sluttet med trassig og surr ved leggetid. Hun er tidlig oppe om morran uansett da, men det er jo greit da jeg aldri har hatt noe regel på når det er lov å stå opp så lenge det faktisk er morran.
Ofte så sover barn dårlig om de legges for seint og får for lite søvn.

Har prøvd å legge han senere, det ender bare med en gutt som ikke sovner før 22-23 pga drøying.
Senere vi legger han mer drøyer han.
Så vi kan ikke legge han senere. Han sovner mellom 2030 og 2100 og han er våken lenge før 07, men vår morgen starter syv.
Slik som i dag har jeg hørt han fra 0615, det er lite søvn, altfor lite.
Og siden jeg faktisk sover i blant så får jeg ikke med meg alt, han er super til å luske rundt og være musestille.
Plutselig står han ved sengekanten som et spøkelse, ikke lagd en lyd før han sier mamma. Noen ganger så står han bare å ser på meg også, så jeg våkner av det. Han skremmer vettet av meg i blant :p
Ja nei da vet ikke jeg :) jenten min har store insovningsvansker og får derfor Melatonin, men hun sover hele natten når hun først har sovnet da.

Her har vi problemer med at hun sover dårlig, bruker lang tid på å sovne og våkner tidlig. Men så begynte jeg å legge henne tidligere og hun sovner fortere, sover hele natten og har sluttet med trassig og surr ved leggetid. Hun er tidlig oppe om morran uansett da, men det er jo greit da jeg aldri har hatt noe regel på når det er lov å stå opp så lenge det faktisk er morran.
Ofte så sover barn dårlig om de legges for seint og får for lite søvn.

Hvor gammel er hun og når legger du ho? Jeg føler det blir utrolig feil å legge en som snart er 7 år, 1830 det må jo være altfor tidlig?
Og jeg får ikke tvingt han til å sovne da jeg legger han heller.. Er utrolig mye drøying selv om han ikke får lov til det ;)

Ja nei da vet ikke jeg :) jenten min har store insovningsvansker og får derfor Melatonin, men hun sover hele natten når hun først har sovnet da.

Ja, de hjelper vel egentlig best mot innsovning også? Her sovner han jo til slutt til kvelden, men har masse oppvåkning:(

Hvor gammel er hun og når legger du ho? Jeg føler det blir utrolig feil å legge en som snart er 7 år, 1830 det må jo være altfor tidlig?
Og jeg får ikke tvingt han til å sovne da jeg legger han heller.. Er utrolig mye drøying selv om han ikke får lov til det ;)

Hu er 8 år, og det hender jeg legger hu kl 18. Men vanligvis legger hu seg ved kl 19 og hu er langt ifra den eneste i 2 klasse som gjør det har jeg oppdaget :) men det går jo ann å prøve et par uker med å legge tidligere og se hvordan det går? Om det ikke hjelper så har dere prøvd det hvertfall :)

Ja, de hjelper vel egentlig best mot innsovning også? Her sovner han jo til slutt til kvelden, men har masse oppvåkning:(
Ja de hjelper bare for insovning slik som jeg har forstått det ihvertfall :) men blir jo veldig slitsomt for dere alle når det er sånn.. Har han alltid vært sånn, eller bare nå en periode? Jenten min har aldrig hatt et normalt forhold til søvn og til slutt fant vi ut via legen at hun ikke produserer nok Melatonin selv. Men da var hun blitt 5 år og hun har styrt på siden hun ble født.

Hu er 8 år, og det hender jeg legger hu kl 18. Men vanligvis legger hu seg ved kl 19 og hu er langt ifra den eneste i 2 klasse som gjør det har jeg oppdaget :) men det går jo ann å prøve et par uker med å legge tidligere og se hvordan det går? Om det ikke hjelper så har dere prøvd det hvertfall :)

Jeg må tenke litt på den, ser for meg kaos om han må legge seg før lillebror. Men er kanskje greit å prøve siden han drøyer sånn på kvelden :)

Ja de hjelper bare for insovning slik som jeg har forstått det ihvertfall :) men blir jo veldig slitsomt for dere alle når det er sånn.. Har han alltid vært sånn, eller bare nå en periode? Jenten min har aldrig hatt et normalt forhold til søvn og til slutt fant vi ut via legen at hun ikke produserer nok Melatonin selv. Men da var hun blitt 5 år og hun har styrt på siden hun ble født.

Vi har nok alltid slitt litt med søvnen hans ja. Har hatt mye våken netter, og da spesielt etter han sluttet med bleie. Og man blir jo sliten av å hele tiden få avbrutt søvn. Tenker på for barnetsdel også. Vi sliter mer med han enn lillebror :)

Jeg må tenke litt på den, ser for meg kaos om han må legge seg før lillebror. Men er kanskje greit å prøve siden han drøyer sånn på kvelden :)

Ser den :) håper det ordner seg for dere da :)

Her er jeg veldig glad jeg har fått orden på søvnen til frøkna før neste kommer :)

Prø vå legge han før, ser jo fort om det hjelper
Ellers er det sånn at noen barn trenger lite søvn, min er en av de.

Prø vå legge han før, ser jo fort om det hjelper
Ellers er det sånn at noen barn trenger lite søvn, min er en av de.

Men om det var slik at han trengte så lite søvn så hadde han vel heller ikke blitt påvirket av det?
Han er forferdelig grinete etter skoletid, sliten, spiser ikke så blir han syk ofte feber. Den natten med feber sover han da hele natten og det er en ny unge som våkner. Blid, humørfylt, orker mer og helt frisk igjen.
Derfor tenker jeg at han må jo trenge mer enn det han får? For kroppen viser jo tydelig tegn på at den trenger mer?

Ja, det skjønner jeg godt. For når de har blitt så store så ser de slike forskjeller også!

Her har vi allerede hatt praten om at den lille kommer til å legge seg etter hu en stund. Men det var bare greit så lenge det vare var for en periode haha :P

Ja, en periode var greit her også!
Verre når de små har blitt større :p Hihi

Ja det er det nok, men om det blir aktuelt her så får jeg ta det da. Her er ikke den lille født ennå engang så har god tid på meg haha

Ved store og langvarige søvnvanskar ville eg kontakta fastlege for å få råd. Så store barn skal ikkje ha gjentatte oppvåkningar i løpet av natta, meiner eg.

Her har og gutten tidvis store vanskar og har fått melatonin fast i 3,5 år (stort sett med god effekt). Utan sovnar han alt for seint og våknar for tidleg (snitt på 5-6 timar søvn umedisinert). Våknar han etter 3-4 om natta sovnar han som regel ikkje igjen. To gongar i år har han hatt netter der han ikkje har sove i det heile tatt, men vore våken dag, natt, neste dag og heilt til neste kveld (då sov han imidlertid veldig godt neste natt). Ni år.

Eg ville ha kontakta lege.

Back
Topp