Våkner 1 time etter legging for mer mat

MonicaS83

Første møte med forumet
Hei Har en gutt på 4 mnd som har fått en rar vane. Samme om jeg legger ham 6 eller 7 så våkner han hver eneste gang etter 1 time for mer melk. Har pågått i ca 3-4 uker nå og er litt dumt vis jeg skal ut for å trene eller besøke venner en liten stund. Har noen opplevd dette? Og bør jeg evnt prøve med vann? Han får mye grøt og melk før han legger seg og mener det kanskje burde holde?? Håper noen har noen tips Ellers får han alltid mat rundt 1 til 2 ganger til om natten og da er det mange timer etter den første gangen.
 
Hei!
Ser det er en stund siden du stilte spørsmålet men jeg har det på samme måte med min datter på 4 1/2 måned. Fant du ut noe som hjalp? Gikk det seg til med tiden?
 
Jeg har også hatt det slik, for meg fungerte det å være "sterk". Gå inn på rommet til henne og synge litt, fortelle at det er godnatt. Det tok ikke lang tid før jeg vant kampen så lenge jeg klarte å være konsekvent. :)
Men hvis det var mer en sutring klarte ikke jeg gå fra henne, da tok jeg henne opp litt.

Kanskje dere skulle stilt dette spørsmålet til helsesøster Elin her på forumet? (Se eksperter når dere står på hovedsiden på forumet.)
 
Jeg ammer. :) Prøver å ikke amme henne hver gang men noen ganger roer hun seg ikke, ender opp lys våken til slutt.. og da blir hun overtrøtt. >_< Og da er det hvertfall vanskelig å få henne til å sove.. Uff.. Vanskelig det her.. Men sluttet hun å våkne etter 1 time etterhvert da Janet? :)
Har allerede laged et innlegg hvor jeg spør om det. :)
 
det er ikke unormalt at barn er urolige på kvelden, og natten. dette har med morsmelken sin naturlige foradring, bla på dagen og morgenen er det mer formelk som er mye mer "magafyll" for barnet. samt på kvelden så er det mer av den fete og næringsrike melken, dog denne er ikke like stor i omfang, så barnet krever gjerne mer på kveld og tidlig natt.
så lenge hun er tilfredsstilt har gode våte bleier og utvikler seg greit så har du lite å bekymre deg over når det kommer til ernæringen.
Etter hvert som at hun starter med fastføde så vil denne urolige perioden på kveld gjerne viskes sakte men sikkert ut, og en stabil soverutine på natt vil komme fram.

jeg er klar over at det er slitsomt, men hold ut. :)

hilsen ammehjelperen
 
Jeg har ei jente på 4 måneder som gjør akkurat det samme! På slaget en time etter at hun er lagt våkner hun, og er lys våken virker det som. Hun vil ikke ha mer mat da. Jeg fullpumper og gir på flaske, så hun får alltid tilbud om den samme mengden mat og er mett og fornøyd når hun våkner igjen. Bare lys våken... men jeg stresser ikke så mye med det, regner med det ordner seg etter hvert som hun blir litt eldre. Vil tro at når hun får grøt som ligger litt tyngre i magen, og sover litt mindre iløpet av formiddagen så kanskje hun sovner for natten kun en gang hver kveld?! ;)
 
Etter å ha snakket med helsesøster fikk jeg råd om å prøve med et par skjeer grøt etter ammingen på kvelden. Prøvde dette men hjalp ikke. Våkner fortsatt etter 1 time.. Men hun er veldig iverig etter grøten så får den fortsatt. :)

Hvordan gjør du det når hun våkner etter 1 time?
 
Hittil har jeg bare tatt henne opp igjen, det er sikkert ikke det "riktige" å gjøre men hun er enda så liten at det å ta kveld kl 20 rett og slett ikke kan forventes av henne. De jeg har snakka med har sagt at de som regel ikke tar tidlig kveld før rundt 6 måneder, da sover de mindre på dagen og får en porsjon grøt å sove på om kvelden som gjør at de sovner godt. Har prøvd å bysse henne i søvn igjen, men hun sovner og våkner og er rett og slett ikke trett...og det MÅ lukte mamma/melk for at hun da skal roe seg, hvis pappaen prøver så setter hun i å hylvræle! Siden vi selv tar kveld rundt 22.30 så orker jeg ikke å sitte på soverommet fra 21.30-22.30. Da får hun heller sitte i vippestolen mens vi spiser kvelds og så får hun tørr bleie og ei flaske når jeg legger meg.
Holder på å venne henne på velling nå, så planen er at når hun får ei hel flaske med velling laga på mm om kvelden så skal vi også bli "strengere" og ikke la henne forlate soverommet igjen ;) Men blir ALDRI å la henne ligge å skrike alene, da blir jeg å bysse, eller ligge sammen med henne når hun eventuelt våkner igjen og til hun sovner!
 
Her sover hun også ganske mye på dagen. Men hun sover veldig urolig til tider også. Er så opp og ned! Men sånn er vel alt. ;) Sovner fint av seg selv som oftes men av og til må vi vugge/bysse henne, som regel da hun ikke klarer å roe seg ned. Det er det alltid far som gjør. Vi lar henne ikke ligge å skrike heller akkurat men hun kan klage en del å gi litt lyd fra seg før hun sovner. Prøver å ikke ta henne opp med en gang så det ikke skal bli en vane.

Her fikk vi beskjed fra HS at vi skulle prøve å inntreffe leggetid rundt 19.00 på 3. Måneders kontrollen. Noe som ikke er helt lett når hun har så forskjellig sovetidspunkter og ikke alltid hun vil være like lenge våken.
 
Min jente er snart 6mnd og våkner etter ca 45min;) Ammer, men har også beg med grøt. Hun har også hatt tre netter nå hvor hun våkner kl. 03, ammer, sover 15min og er våken i ca 2t!! Så sover hun urolig frem til 9. På dagen sover hun kanskje 2 ganger 30 eller 45min. Håper hun sover bedre etterhvert. Hvor mye sover deres
ellers?
 
Her tar hun dupper på alt fra 40min til 1 1/2 time 3-4 ganger om dagen, kommer an på når vi står opp. Legger seg rundt 19.00. Våkner fortsatt etter 1-2 timer. Sovner igjen og sover da en "lang" økt på 4-6 timer. Etter det kan hun våkne etter 2-3 timer helt til vi står opp en gang mellom 7-9.
 
Back
Topp