UVI

Jessjess

Elsker forumet
Hvordan er det med tranebærkapsler når man er gravid? Er det ok?

Står vel på at man skal være forsiktig! Men jeg spurte legen min, og han sa jeg kunne ta en pr dag! Jeg får OFTE uvi, og da var det bedre at jeg tar kapsler forbyggende! Det har nemlig hjulpet masse!!

Aldri hørt at det skal vere noko problem, men eg er ingen lege heller. [emoji6]
Har tatt min dose tranebær opp gjennom åra pga tilbakevendende uvi, men forsåvidt ikkje i løpet av svangerskap [emoji4]

Man skal alltid behandle UVI med antibiotika under svangerskap. Som forebyggende anbefales å drikke tranebærjuice og vann med feks sitron eller lime i.

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet dessverre men legen jeg var hos Igår sa at tranebær ikke har noe effekt på uvi. At nyere forskning hadde kommet frem til det. [emoji848]

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet dessverre men legen jeg var hos Igår sa at tranebær ikke har noe effekt på uvi. At nyere forskning hadde kommet frem til det. [emoji848]

Så rart! Jeg hadde det heeele tiden før, og har blitt myyye sjeldnere etter jeg starte på daglige kapsler med tranebær! Det hjelper ikke å ta dem når man først har fått uvi, da hjelper kun AB her! Men forebyggendr har det hjulpet meg masse!

Fra det jeg har lest av vitenskapelig literatur om detet emnet har tranebær ikke noe effekt på etablert UVI, og i forhold til preventativ effekt så har det ikke lykkes å komme til en konsensus. Noen studier viser effekt, mens andre ikke. Den klassiske forklaringen tror jeg var den økte syrligheten i urinen gjorde leveforholdene dårlige for bakterien (spesielt med tanke på E.coli som forårsaker 80% av alle UVI), men en nyere teori som jeg ser er mer brukt er at det hemmer fimbriene til bakteriene (det bakteriene bruker til å holde seg fast til urinrør/blære). Et av problemene for å fastslå er å finne riktig dose og hvilken komponent i tranebær som faktisk har denne effekten, det er ikke en standardisering som viser klar effekt (juice vs. ulike ekstrakter og kapsler). Det ser ut til å variere mellom personer og ulike grupper (hva som er grunnen til det, høy risiko vs. lav risiko m.m.). Men uansett øker det i hvertfall ikke sjansen for UVI så om det hjelper deg er det nok greit å ta den.

En studie basert på den norske mor og barn undersøkte bruk av tranebær og skade på barn (lav fødselsvekt, abnormaliteter, dødfødt osv.) og fant ikke at det skadet barnet. Men greit å sjekke den kapselen man har, om det står noe der, er muligens noe annet i den som kan være problematisk. Men med dette sagt så er jeg heller ikke lege,så det er best å snakke med legen direkte så han/hun kan vurdere din helsesituasjon og om dette er noe du bør forsette med i svangerskapet :)

Takk for svar alle :-) jeg oppdaget nå at jeg tisser blod, så jeg ringte legevakten og fikk time klokken 18. Jeg skulle ta med en urinprøve, vet dere hvor mye urin de trenger? Kan jeg tisse litt og litt, og fylle den sakte opp? Jeg får ikke ut noe mye per gang :-/

Takk for svar alle :-) jeg oppdaget nå at jeg tisser blod, så jeg ringte legevakten og fikk time klokken 18. Jeg skulle ta med en urinprøve, vet dere hvor mye urin de trenger? Kan jeg tisse litt og litt, og fylle den sakte opp? Jeg får ikke ut noe mye per gang :-/

du må ha masse god bedring [emoji847] er skikkelig vondt [emoji85] jeg fikk bare tisset 1/4 oppi glasset og det var nok [emoji5]

du må ha masse god bedring [emoji847] er skikkelig vondt [emoji85] jeg fikk bare tisset 1/4 oppi glasset og det var nok [emoji5]

Det var heldigvis nok det jeg klarte å få til. Var grådig mye blod der :-( men, jeg fikk antibiotika, så nå må det bli bra :-)

Takk for svar alle :) jeg oppdaget nå at jeg tisser blod, så jeg ringte legevakten og fikk time klokken 18. Jeg skulle ta med en urinprøve, vet dere hvor mye urin de trenger? Kan jeg tisse litt og litt, og fylle den sakte opp? Jeg får ikke ut noe mye per gang :-/
Er vel litt sent å svare, men det som er ideelt er "midtstrømsurin", så man tisser litt i do, så en del i glasset og resten i do. Dette er fordi det er mye normalflora i området rundt urinrøret og denne vil man helst ikke at skal havne oppi med urinen. Hvis det skjer kan de få positivt utslag på stix (hurtigtest) og når de dyrker frem urinen og få feil bilde på hva det er. Når man tar midtstrøms har man fått "vasket bort" litt av det som er rett i nærheten av urinrøråpningen og man kan påvise de bakteriene som evt. finnes i urinrøret/blæren :)

God bedring! Å tisse blod høres brutalt ut så satser på antibiotikaen virker raskt og effektivt :)

Er vel litt sent å svare, men det som er ideelt er "midtstrømsurin", så man tisser litt i do, så en del i glasset og resten i do. Dette er fordi det er mye normalflora i området rundt urinrøret og denne vil man helst ikke at skal havne oppi med urinen. Hvis det skjer kan de få positivt utslag på stix (hurtigtest) og når de dyrker frem urinen og få feil bilde på hva det er. Når man tar midtstrøms har man fått "vasket bort" litt av det som er rett i nærheten av urinrøråpningen og man kan påvise de bakteriene som evt. finnes i urinrøret/blæren :)

God bedring! Å tisse blod høres brutalt ut så satser på antibiotikaen virker raskt og effektivt :)

Ja, det tipset husker jeg fra jeg var gravid med poden; da fortalte jordmor det ofte :-P hihi!

Takk! Krysser fingrene for rask bedring <3

Back
Topp