UVI?

LykkeligGift

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Januar 2017
Var hos legen i forbindelse med kvalme og har fått beskjed om å alltid ta med urinprøve. Fikk beskjed om at den ga svakt utslag på UVI og han spurte om jeg hadde noen symptomer på det. Det har jeg ikke så han sa at vi da ikke behøvde å behandle det. Kjenner jeg ble litt skeptisk selv om jeg er glad for å slippe piller. Han sa dette var veldig vanlig hos gravide. Jeg har slitt mye med UVI tidligere og tok piller daglig mot det før. Har ikke slitt med det de siste årene, men om jeg har kjent noe har jeg bare tatt tranebær. Men det kan jeg vel ikke ta nå?

Noen som har erfaring med det samme? Er det farlig å ikke behandle? Tips til trygg forebygging?

Drikk mye vann, ikke hold deg når du må tisse, og pass på å tiss aktivt, altså press og tøm hele blæra godt. Unngå sukker, men drikk gjerne appelsinjuice. C-vitamin er effektivt mot uvi siden det er en syre og gjør urinen sur, men ikke overskrid anbefalt dagsdose.

Kan prøve tranebær, og jeg vet kjerringrokkte skal være et kjerringråd, men du får sjekke om det er greit som gravid.

Med førstemann fikk eg utslag på hver eneste urinprøve. Forsøkte ett par kurer, men fikk stadig utslag. Eg var ikke plaget på noen måte, og hadde nok ikke visst om det dersom ikke prøve hadde slått ut :)

Jeg er sykepleier og ut fra det jeg har lært skal man ikke ta antibiotika med mindre man har plager :) Jeg hadde heller vært veldig glad for å slippe antibiotikaen om jeg var deg. Det skal mye til for at jeg hadde tatt imot det selv. Ellers er jeg helt enig med de rådene som eg skrevet over :)

Tranebær og biola, med uvi og evt behandling er det lettere for å få sopp. Jeg har fått beskjed fra legen min om at uvi i svangerskap SKAL behandles med eller uten symptomer. Uvi går lett til nyrene og nyrebekkenbetennelse er ikke noe man trakter etter som gravid

Har opplevd begynnende uvi èn gang, da drakk jeg 1 liter tranebærjuice - dagen etter var det borte.

Tusen takk for svar og tips alle sammen. Jeg sovnet tidlig som vanlig så beklager at jeg forsvant :) Har kjøpt appelsinjuice og limonade (ekstremt sur), så jeg håper det kan hjelpe. Men jeg hadde jo aldri vist dette om jeg ikke hadd vært hos legen og jeg er ekstremt følsom på disse symptomene fra tidligere, så det kan ikke være store infeksjonen. Har hatt nyrebekkenbetennelse før og det skal ganske mye til å få heldigvis.

Med førstemann fikk eg utslag på hver eneste urinprøve. Forsøkte ett par kurer, men fikk stadig utslag. Eg var ikke plaget på noen måte, og hadde nok ikke visst om det dersom ikke prøve hadde slått ut :)
Det var betryggende å lese :) Er glad legekontoret følger opp hvertfall. Skal også på TUL på tirsdag så da tenker jeg å spørre gynekologen min.

Jeg er sykepleier og ut fra det jeg har lært skal man ikke ta antibiotika med mindre man har plager :) Jeg hadde heller vært veldig glad for å slippe antibiotikaen om jeg var deg. Det skal mye til for at jeg hadde tatt imot det selv. Ellers er jeg helt enig med de rådene som eg skrevet over :)
Om jeg skulle tatt antibiotika ville jeg nok blitt sykemeldt også så jeg er veldig veldig glad for å slippe det enn så lenge. Har en veldig følsom mage som allerede er ganske på bærtur. Takk for betyggende ord :)

Er fremdeles veldig skeptisk til tranebær. Jeg sluttet med det da vi begynte å prøve da jeg har hørt det øker faren for spontanabort, selv om det høres litt spacea ut. Jeg får google litt hehe... Selv ol gravidgoogling er skummelt haha..

Tusen takk jenter :)

Var hos legen i forbindelse med kvalme og har fått beskjed om å alltid ta med urinprøve. Fikk beskjed om at den ga svakt utslag på UVI og han spurte om jeg hadde noen symptomer på det. Det har jeg ikke så han sa at vi da ikke behøvde å behandle det. Kjenner jeg ble litt skeptisk selv om jeg er glad for å slippe piller. Han sa dette var veldig vanlig hos gravide. Jeg har slitt mye med UVI tidligere og tok piller daglig mot det før. Har ikke slitt med det de siste årene, men om jeg har kjent noe har jeg bare tatt tranebær. Men det kan jeg vel ikke ta nå?

Noen som har erfaring med det samme? Er det farlig å ikke behandle? Tips til trygg forebygging?

Du må IKKE ta tranebær som flere sier her. Det kan provosere frem abort ;)

Tranebær og biola, med uvi og evt behandling er det lettere for å få sopp. Jeg har fått beskjed fra legen min om at uvi i svangerskap SKAL behandles med eller uten symptomer. Uvi går lett til nyrene og nyrebekkenbetennelse er ikke noe man trakter etter som gravid

Jeg har hørt om det samme! At man absolutt ikke vil ha uvi som gravid, så jeg ville hørt med en annen lege..

Du må IKKE ta tranebær som flere sier her. Det kan provosere frem abort ;)
Var det jeg var ganske sikker på så jeg har holdt meg unna. Men ble litt lettet over bekreftelsen din :)

Jeg drar tilbake til legen i morgen. Har lest at man kan få slappere urinledre og blære som kan gjøre at man ikke kjenner den typiske svien. Har også følt meg febervarm, så det stresser meg litt. Regner med å bli satt på en kur. Noe som også er stressende (som alt annet haha), men som flere sier sikkert lurt.

Var det jeg var ganske sikker på så jeg har holdt meg unna. Men ble litt lettet over bekreftelsen din :)

Jeg drar tilbake til legen i morgen. Har lest at man kan få slappere urinledre og blære som kan gjøre at man ikke kjenner den typiske svien. Har også følt meg febervarm, så det stresser meg litt. Regner med å bli satt på en kur. Noe som også er stressende (som alt annet haha), men som flere sier sikkert lurt.

Det var det jeg fikk beskjed om på rikshospitalet, når jeg ble utredet for habituell abort ihvertfall, så er nok lurt å holde seg unna. Men kom deg til legen så du går noe for det :-)

Hvor står denne informasjonen? Jeg har blitt oppfordret av flere helsepersonell å ta tranebærekstrakt for å forebygge og bekjempe uvi. Jeg har bare hatt uvi under svangerskapene...

Jeg fikk beskjed om dette av en overlege på rikshospitalet. Men du kan bare google det så får du opp en del om det :-)

Jeg fant denne hvor studien ikke finner sammenheng mellom fosterskader eller abort...
http://www.dagensmedisin.no/artikler/2013/12/09/-tranebar-trygt-for-gravide/

og denne fra relis som også sier noe om det:
Spørsmål
Urinveisinfeksjon

En kvinne i første trimester er ofte plaget av urinveisinfeksjon. Hun har lest på tranebærtablettene hun har kjøpt (Weifa Complete) at man må rådføre seg med lege ved bruk under graviditet. Hun har lest på internett at hun bør unngå tranebærkapsler med bucco i. Hun vil vite om hun kan bruke tranebærkapsler, i så fall hvilke og hvor lenge?

SvarNettsiden til Weifa sier ikke noe om hva tranebær Weifa complete inneholder, men det er riktig som du påpeker at det finnes enkelte produkter på det norske markedet der tranebær er kombinert med bucco/buchueekstrakt. Buccoekstrakter skal ikke brukes av gravide da det er mistanke om at det har abortfremkallende egenskaper. Jeg vil derfor fraråde deg å bruke Weifa tranebær complete mens du er gravid. Weifa AS har påpekt at de aktuelle produktene Complete bra! tranebær kapsler med C-vitamin og Complete bra! tranebær tabletter ikke inneholder bucco/buchueekstrakt.

Tranebærprodukter er ikke medisiner, men derimot matvarer som kontrolleres av matvaretilsynet og ikke legemiddelverket. Konsekvensen av det blir at produktene ikke kontrolleres for innhold som legemidler, og at all tilgjengelig informasjon kommer kun fra produsenten. Det er dermed spesielt viktig at du som gravid stoler på produsenten når det gjelder hva det inneholder. Vi kan på grunn av mangel på informasjon ikke si med sikkerhet om kosttilskudd er trygge å bruke eller ikke, og gravide frarådes derfor på generell basis å bruke kosttilskudd.

Tranebær i de mengder man kan få i seg via maten innebærer ingen risiko. Dersom du velger å bruke tranebær forebyggende mot urinveisinfeksjon (UVI) vil jeg anbefale deg å bruke et produkt som kun inneholder tranebær og ikke et kombinasjonsprodukt. I tillegg så er det mye som tyder på at det først og fremst er juice av tranebær som gir en effekt, så jeg vil uansett ikke anbefale deg å bruke tranebær-kapsler eller -tabletter. For at tranebærjuice skal redusere sjansen for å få UVI så er det viktig at det brukes hver dag og at du ikke allerede har en infeksjon.

I tillegg til eventuelt å bruke tranebærjuice er de viktigste rådene for å forebygge UVI:

• Drikk mye væske.
  • Regelmessig og fullstendig tømming av blæren gjør at bakterier skylles ut.
  • Tørk deg forfra og bakover for å unngå at bakterier fra endetarmsåpningen kommer i kontakt med urinrørsåpningen.
  • Tømming av blæren innen 15 minutter etter samleie kan virke forebyggende ettersom samleie er en vanlig årsak til urinveisinfeksjoner.
Dersom du likevel skulle få eller allerede har fått en urinveisinfeksjon er det viktig at du går til legen. Det finnes flere medisiner (antibiotika) mot urinveisinfeksjon som kan brukes når du er gravid. Du vil få resept på en av disse av legen din dersom du får urinveisinfeksjon.

og denne som sier mye den samme som den første:
http://www.uib.no/fg/samffarm/68707/tranebær-trygt-gravide

Altså er det trygt å bruke tranebær i svangerskapet, om det er et rent tilskudd uten andre stoffer i...

Det var veldig interessant lesning guttemamma3 :) Gir mening det, men en i familien lærte på ernæringsstudiet at tranebær er no go, så jeg tørr ikke. Det er nok trygt uten Bucco, men erfaringsmessig har kjært barn mange navn og det er mange fallgruver innen naturmedisin.

Jeg har tatt en ny prøve og den var negativ. Legen mente den andre kunne vært forurenset. Personlig tror jeg det som hjalp er aktiv tømming (som jeg ble tipset om her), pysjbukse om natta, maaaange glass med sur sitronlimonade (fra Jacobs) og appelsinjuice. Er hvertfall veldig lettet!

Back
Topp