Jeg fant denne hvor studien ikke finner sammenheng mellom fosterskader eller abort...
http://www.dagensmedisin.no/artikler/2013/12/09/-tranebar-trygt-for-gravide/
og denne fra relis som også sier noe om det:
Spørsmål
Urinveisinfeksjon
En kvinne i første trimester er ofte plaget av urinveisinfeksjon. Hun har lest på tranebærtablettene hun har kjøpt (Weifa Complete) at man må rådføre seg med lege ved bruk under graviditet. Hun har lest på internett at hun bør unngå tranebærkapsler med bucco i. Hun vil vite om hun kan bruke tranebærkapsler, i så fall hvilke og hvor lenge?
SvarNettsiden til Weifa sier ikke noe om hva tranebær Weifa complete inneholder, men det er riktig som du påpeker at det finnes enkelte produkter på det norske markedet der tranebær er kombinert med bucco/buchueekstrakt. Buccoekstrakter skal ikke brukes av gravide da det er mistanke om at det har abortfremkallende egenskaper. Jeg vil derfor fraråde deg å bruke Weifa tranebær complete mens du er gravid. Weifa AS har påpekt at de aktuelle produktene Complete bra! tranebær kapsler med C-vitamin og Complete bra! tranebær tabletter ikke inneholder bucco/buchueekstrakt.
Tranebærprodukter er ikke medisiner, men derimot matvarer som kontrolleres av matvaretilsynet og ikke legemiddelverket. Konsekvensen av det blir at produktene ikke kontrolleres for innhold som legemidler, og at all tilgjengelig informasjon kommer kun fra produsenten. Det er dermed spesielt viktig at du som gravid stoler på produsenten når det gjelder hva det inneholder. Vi kan på grunn av mangel på informasjon ikke si med sikkerhet om kosttilskudd er trygge å bruke eller ikke, og gravide frarådes derfor på generell basis å bruke kosttilskudd.
Tranebær i de mengder man kan få i seg via maten innebærer ingen risiko. Dersom du velger å bruke tranebær forebyggende mot urinveisinfeksjon (UVI) vil jeg anbefale deg å bruke et produkt som kun inneholder tranebær og ikke et kombinasjonsprodukt. I tillegg så er det mye som tyder på at det først og fremst er juice av tranebær som gir en effekt, så jeg vil uansett ikke anbefale deg å bruke tranebær-kapsler eller -tabletter. For at tranebærjuice skal redusere sjansen for å få UVI så er det viktig at det brukes hver dag og at du ikke allerede har en infeksjon.
I tillegg til eventuelt å bruke tranebærjuice er de viktigste rådene for å forebygge UVI:
- Drikk mye væske.
- Regelmessig og fullstendig tømming av blæren gjør at bakterier skylles ut.
- Tørk deg forfra og bakover for å unngå at bakterier fra endetarmsåpningen kommer i kontakt med urinrørsåpningen.
- Tømming av blæren innen 15 minutter etter samleie kan virke forebyggende ettersom samleie er en vanlig årsak til urinveisinfeksjoner.
Dersom du likevel skulle få eller allerede har fått en urinveisinfeksjon er det viktig at du går til legen. Det finnes flere medisiner (antibiotika) mot urinveisinfeksjon som kan brukes når du er gravid. Du vil få resept på en av disse av legen din dersom du får urinveisinfeksjon.
og denne som sier mye den samme som den første:
http://www.uib.no/fg/samffarm/68707/tranebær-trygt-gravide
Altså er det trygt å bruke tranebær i svangerskapet, om det er et rent tilskudd uten andre stoffer i...