UVI?

Kh89

Elsker forumet
Er det noen som har noen erfaringer her? Hvilke symptomer hadde dere? Jeg har aldri hatt det, så vet ikke helt hva jeg skal kjenne etter. Ikke må jeg tisse ofte, ikke svir det spesielt mye når jeg tisser osv. Men jeg har vondt i magen. Litt sånn...svieaktig-vondt :/ Tenker at det må være det, kan ikke komme på noe annet, liksom.

Jeg har kun hatt det en gang. Da kom det på kvelden i 18tiden og jeg sprang på do hele tiden og måtte tisse. Det var ubehageligt og jeg følte nesten som det var nedpress i livmoren. Det var også blod på papiret.

Hvis det er det du har så drikk MYE! Helst sitrus eller tranebær, men har du ikke det så hjelper det uansett at du bare drikke MYE....da renses det opp og du skyller ut bakteriene når du tisser. Blir det ikke bedre, må du til legen og få pensilin:)

lever en urinprøve til legen du, trenger ikke time for det. Jeg har hatt urinveisinfeksjon en gang, sist jeg gikk gravid, merket ingenting før fødselen var satt i gang delvis pga uvi..

Jeg hadde uvi noen ganger i forrige svangerskap. Fikk aldri noen av de typiske symptomene, merket det ikke før jeg fikk kraftige magesmerter og ble kvalm og uvel. Første gang skjønte vi ikke hva det var før jeg begynte å få vondt oppover mot nyrene. De neste gangene kjente jeg igjen magesmertene. Smertene var nederst i magen, over blæren og ble værre ganske raskt. Stikk innom legekontoret med en urinprøve du, eller kjøp test på apoteket. Antibiotika virker heldigvis ganske raskt :)

Ville levert en urinprøve for sikkerhets skyld, noen får ikke symptomer i det hele tatt.

Urinveisinfeksjon hos gravide

Urinveisinfeksjon oppdages ved påvisning av bakterier i urinen.

• Publisert: 31.12.2001
  • Sist revidert: 31.12.2001
  • Sist endret: 30.10.2008

Hva er urinveisinfeksjon hos gravide?

Typiske symptomer ved denne tilstanden er svie ved vannlating samt hyppig vannlating, og i noen tilfeller smerter eller ubehag over blæren. Dersom du i tillegg har feber, og eventuelt rygg- eller magesmerter, tyder dette på spredning til nyrene med nyrebekkenbetennelse .

Tilstanden er svært vanlig. Forekomsten er høyere blant gravide enn hos kvinner ellers. Hos gravide skjer det også mye oftere spredning fra blærekatarr til nyrebekkenbetennelse.

urinveisinfeksjon
Animasjon av urinveisinfeksjon

Hva forårsaker urinveisinfeksjon hos gravide?

Anatomiske forandringer og endret hormonmiljø fører til at gravide har lettere for å få urinveisinfeksjoner enn andre. Den store livmoren kan trykke på urinlederne, og føre til at nyrene tømmes saktere for urin. Dette, sammen med blant annet slappere lukkemuskler, medfører at gravide mye oftere enn andre opplever å få blærekatarr og nyrebekkenbetennelse.

Hvordan diagnostiseres tilstanden?

Diagnosen stilles først og fremst på bakgrunn av de typiske symptomer. Hos gravide kan imidlertid symptomene være mildere, og til tider har man ingen symptomer i det hele tatt. Feber og magesmerter er tegn på nyrebekkenbetennelse.

Hos de aller fleste vil det være tilstrekkelig å undersøke en urinprøve. I tillegg kan det bli tatt blodprøver som kan hjelpe til å stille diagnosen.

Hvordan behandles tilstanden?

Click here

Behandling med antibiotika virker effektivt på denne typen infeksjon. En slik kur skal som regel tas i en uke.

Bemerk at det hyppig brukte midlet Furadantin, ikke skal brukes i første levemåned etter fødselen når mor ammer.

Hvordan er langtidsutsiktene?

Behandlingen er som regel effektiv, og plagene lindres raskt. Ubehandlet kan urinveisinfeksjon hos gravide føre til for tidlig fødsel og fosterskader.

Det anbefales kontroll av urinen én uke etter endt behandling. Dersom tilstanden forverres eller plagene kommer tilbake, er det viktig at du tar kontakt med legen din.

Etter første gangs urinveisinfeksjon under graviditet vil du bli undersøkt hver måned under resten av svangerskapet, for å se om det er bakterier i urinen

Back
Topp