UVI - kjøret

tussa137

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Februarbarna 2020
Noen som er plaget med hyppige urinveisinfeksjoner nå i svangerskapet? Jeg avsluttet en kur for mindre enn en uke siden og nå kjenner jeg det "prikker" igjen. Det føles som jeg plutselig må veldig på do og så er det bare tre dråper, og så kommer denne prikkende vakuumfølelsen :p Sykt irriterende, men siden jeg ikke har noe vondt hadde jeg egentlig tenkt jeg kunne drøye det litt å ta kontakt med legekontoret igjen. Men har lest litt om UVI i svangerskapet og skjønner at det kanskje ikke er så lurt.. Noen som har erfaringer å dele? :) Fins det noe som forebygger?

Hvis du har gjentatte UVI så vil de sende urinen på dyrkning for å utelukke feks GBS (streptokokk). Hadde sånn forrige svangerskap og da viste det seg at det var pga denne bakterien. Har samme bakterie nå, men i veldig liten grad og ingen utslag i urin. I svangerskapet skal all urinveisinfeksjon behandles, så ikke gå med det!

Forebygging kan være å drikke mye og feks ulike typer sure juice. Jordmor som ga meg dette rådet.

Hvis du har gjentatte UVI så vil de sende urinen på dyrkning for å utelukke feks GBS (streptokokk). Hadde sånn forrige svangerskap og da viste det seg at det var pga denne bakterien. Har samme bakterie nå, men i veldig liten grad og ingen utslag i urin. I svangerskapet skal all urinveisinfeksjon behandles, så ikke gå med det!

Forebygging kan være å drikke mye og feks ulike typer sure juice. Jordmor som ga meg dette rådet.
Legen sendte prøven til dyrkning allerede forrige gang jeg var der, men vet ikke noe annet enn at det var bakterier der.
Ja, jeg får vel stikke innom med en urinprøve i morgen tidlig :)

Legen sendte prøven til dyrkning allerede forrige gang jeg var der, men vet ikke noe annet enn at det var bakterier der.
Og jeg fikk beskjed om å levere urinprøve til legen en gang i mnd, siden man ikke alltid får symptomer som gravid.

Mitt beste tips for å unngå UVI enten man er gravid eller ikke; gå på do og tiss rett etter sex! Jeg var mye plaget med UVI når jeg var yngre. Etter jeg begynte å gå på do etter sex så har jeg knapt hatt det. Når man først har fått det så lønner det seg å drikke mye vann... altså; MYE! Da får man skylt ut alt av grums som skal ut.

Åå! Det visste jeg ikke - at det ikke ble anbefalt :(

Ellers har jeg blitt anbefalt å holde meg varm på stumpen/"der nede", og være flink på å "tørke riktig vei" (mot rumpa) etter å ha vært på do. UVI kommer ofte av avføringsbakterier (i 3/4 tilfeller), er derfor man blir anbefalt å tisse etter sex, for å skylle bort om det har kommet bakterier opp "dit". :)

Last edited:

Ja, de sa heller ingenting til meg om det før etter jeg hadde mistet i det svangerskapet. (Var ikke grunnen til aborten) Fikk jo antibiotika som vanlig, og ingen nevnte hvilke bakterier. Men etter en undersøkelse og bakterieprøve på sykehuset viste rikelig oppvekst av gbs, og da spurte jeg legen om det var det dyrkingen av urin viste også.
Men ved GBS er det visst et par typer antibiotika som skal brukes. Dette var det vakthavende gyn på sykehuset sa da min lege ringte og spurte. Fordi jeg spurte nå da jeg ble gravid igjen.

Og ikke for å skremme, men UVI når man er gravid skal alltid behandles!

Ja, de sa heller ingenting til meg om det før etter jeg hadde mistet i det svangerskapet. (Var ikke grunnen til aborten) Fikk jo antibiotika som vanlig, og ingen nevnte hvilke bakterier. Men etter en undersøkelse og bakterieprøve på sykehuset viste rikelig oppvekst av gbs, og da spurte jeg legen om det var det dyrkingen av urin viste også.
Men ved GBS er det visst et par typer antibiotika som skal brukes. Dette var det vakthavende gyn på sykehuset sa da min lege ringte og spurte. Fordi jeg spurte nå da jeg ble gravid igjen.

Og ikke for å skremme, men UVI når man er gravid skal alltid behandles!
Takk for info. Jeg synes kroppen og alt som skjer med den er ganske spennende, så jeg har også lyst til å vite hvilken bakterie det er som forårsaket UVI'en! :P
Jeg stakk innom legekontoret i dag tidlig med urinprøve og håpet jeg bare kunne stikke på jobb etter den var levert, og at de kunne ringe med hvis det var utslag. Men de tok meg i hvert fall på alvor for å si det sånn! Jeg måtte inn til legen selv om de på laben ikke fikk utslag på urinprøven, og selv om fastlegen min ikke var der, og det bare var én av fem leger på jobb i dag. Og når han hørte jeg var gravid og at jeg hadde noen, riktignok vage, men likevel typiske symptomer på UVI fikk jeg en ny type antibiotikakur enn sist gang selv uten utslag på dagens urinprøve. Glad de tar ting på alvor hos legen da, skjønner at dette ikke er til å spøke med. (Selv om jeg ikke hadde regnet med å bli værende hos legen en time og dermed gikk glipp av et møte på jobben :p Helsen først! :D )

Takk for info. Jeg synes kroppen og alt som skjer med den er ganske spennende, så jeg har også lyst til å vite hvilken bakterie det er som forårsaket UVI'en! :P
Jeg stakk innom legekontoret i dag tidlig med urinprøve og håpet jeg bare kunne stikke på jobb etter den var levert, og at de kunne ringe med hvis det var utslag. Men de tok meg i hvert fall på alvor for å si det sånn! Jeg måtte inn til legen selv om de på laben ikke fikk utslag på urinprøven, og selv om fastlegen min ikke var der, og det bare var én av fem leger på jobb i dag. Og når han hørte jeg var gravid og at jeg hadde noen, riktignok vage, men likevel typiske symptomer på UVI fikk jeg en ny type antibiotikakur enn sist gang selv uten utslag på dagens urinprøve. Glad de tar ting på alvor hos legen da, skjønner at dette ikke er til å spøke med. (Selv om jeg ikke hadde regnet med å bli værende hos legen en time og dermed gikk glipp av et møte på jobben :p Helsen først! :D )

Jeg visste det heller ikke, og jeg tror ikke legen min var særlig klar over det. Men jeg satt og googlet etter forrige svangerskap, og i dette så spurte jeg jordmor ang det. Og de skal sende urinen på dyrkning selv om det ikke er utslag (sånn jeg skjønte det). Og har man symptomer så skal man få antibiotika.
Jeg tror de som har kunnskap om det tar det alvorlig, fordi hvis det er i urinen så er det ganske mye av det og da må det behandles.

Back
Topp