UVI i graviditeten

Spirehybelen

Glad i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Snøfnuggene 2025 ❄️
Mulig TW!

Jeg har litt erfaring med UVI fra tidligere, får det ganske kraftig og tisser blod rimelig raskt.

Men jeg lurer på om det foreløper annerledes når man er gravid? Har i de siste dagene verket i urinveiene føles det som, ikke den vanlige sviende følelsen som jeg pleier å få.

Noen som har peiling?

Lite erfaring..Men med nr 1 hadde eg UVI uten å merke det sjøl...har og hørt at der e vanlig at det blir oppdaga seint og dermed har utvikla seg til nyrebekkenbetennelse..så ville tatt en sjekk bare for sikkerhetsskyld!..

Har lest at man i graviditet kan ha UVI uten å merke det, så enig med henne over.

Jeg ville kontaktet lege :) men førstemann hadde jeg det uten å vite om det før jeg plutselig fikk vonde tak i ryggen/over nyrene. Måtte inn på observasjon på legevakta over natten. De mente det var "komplisert uvi"..

Jeg har lest en del om dette, da jeg har vært plaget selv en del. Det som er gjentagende er kvinner som opplever det annerledes akkurat som du sier. Ville levert en urinprøve, og be dem sende den til dyrkning med en gang, så får du svar på hvilke bakterier det eventuelt er.

Bakteriell vaginose kan også ha lignende symptomer som uvi, så hvis det ikke er uvi ville jeg sjekket meg for det også.

Personlig har jeg i løpet av dette svangerskapet allerede rukket å ha både flere uvier og bakteriell vaginose. Jeg har også vært plaget med hovne og tørre slimhinner i underlivet. Alle disse tre tingene har kjentes veldig likt ut.
Har personlig ingen erfaring med sopp, men har hørt at det også kan gi lignende symptomer.

Jeg har hatt akkurat det du beskriver nå i helgen faktisk. Jeg fikk symptomer på uvi natt til lørdag. Svie ved tissing og svie/ubehag i tissen hele tiden. Ringte legevakta og forklarte situasjonen. Fikk da beskjed om å komme inn med en gang fordi jeg var gravid. Fikk utslag på uvi men veldig lite bakterier. Reiste hjem med antibiotika og fikk beskjed om å starte på den på søndag om ting ikke ble bedre innen det.
Overasket over at det tokk det såpass alvorlig egentlig men greit å være på den sikre siden da.

Jeg har hatt akkurat det du beskriver nå i helgen faktisk. Jeg fikk symptomer på uvi natt til lørdag. Svie ved tissing og svie/ubehag i tissen hele tiden. Ringte legevakta og forklarte situasjonen. Fikk da beskjed om å komme inn med en gang fordi jeg var gravid. Fikk utslag på uvi men veldig lite bakterier. Reiste hjem med antibiotika og fikk beskjed om å starte på den på søndag om ting ikke ble bedre innen det.
Overasket over at det tokk det såpass alvorlig egentlig men greit å være på den sikre siden da.

Jeg er ganske sikker på at UVI alltid skal behandles med antibiotika når en er gravid, uansett om det blir bedre av seg selv eller ikke.
Jeg tror også det et slik at du skal ta en oppfølgingsprøve 7 dager senere for å sjekke at det er vekke, og at de da gjerne sender urinen på dyrkning.
Sjekk gjerne opp med fastlege om dette :happy:

Jeg er ganske sikker på at UVI alltid skal behandles med antibiotika når en er gravid, uansett om det blir bedre av seg selv eller ikke.
Jeg tror også det et slik at du skal ta en oppfølgingsprøve 7 dager senere for å sjekke at det er vekke, og at de da gjerne sender urinen på dyrkning.
Sjekk gjerne opp med fastlege om dette :happy:

Hmm, er ikke så kritiske til leger så pleier bare å gjøre som jeg får beskjed om Men sjekker opp med fastlegen i dag.

Back
Topp