UVI - hvordan oppdager man det?

Mariamamma

Glad i forumet
I går kveld måtte jeg tisse omtrent hvert 10. minutt (må jo oftere nå for tida, jeg skjønner det, men det får da være visse grenser!), men det kom jo omtrent ingenting da... Og da lurte jeg på om det kunne være UVI, eller i alle fall opptakten til en? Men det gjør vel vondt også da, tenkte jeg - og så pøsa jeg på med jus og vann, for å 'vanne' ut dritten evt... Men i dag har jeg ikke vært mer enn 'normalt' tissetrengt (normalt som i gravid-normalt...). Rare greier - noen som har opplevd noe lignende?

(Har stått mye på ski de siste ukene, og kjenner VELDIG godt at bekkenet er til stede, så skal midlertidig legge opp skikarrieren nå. Men det kan vel ikke ha noe med det å gjøre?)

UVI oppdages som regel ved at man tar en urinstix. Man kan kjenne lukt av urinen (stram lukt) eller man kan se at det er mye grums i urinen. Men dersom du ikke har andre tegn til infeksjon (feber, smerter, uvell) og du er bedre idag kan du nok avvente litt. Eller så kan du levere inn en urinprøve til legen i morra.. Lykke til! [:D]

ORIGINAL: pebbles

UVI oppdages som regel ved at man tar en urinstix. Man kan kjenne lukt av urinen (stram lukt) eller man kan se at det er mye grums i urinen. Men dersom du ikke har andre tegn til infeksjon (feber, smerter, uvell) og du er bedre idag kan du nok avvente litt. Eller så kan du levere inn en urinprøve til legen i morra.. Lykke til! [:D]

OK - takk skal du ha! Dette feber tenkte jeg på, men har ikke ant noe av denslags, og har fungert fint på jobb i dag. Får se utover dagen i dag, men gidder ikke gjøre noe hvis det ikke blir værre da.

Og forresten - hvordan kan UVI være skadelig for barnet? (Husker jordmor fortalte meg at de tester ved hver kontroll fordi det kan være vanskelig å oppdage når man er gravid, og at det ikke er noe bra for svangerskapet...?)

Hadde UVI for noen år sia. Hadde ingen symptoma, fikk vondt i ryggen til slutt. Da kalte de det nyrebekkenbetennelse.
Det e ikke bra.

Mange får svie ved vannlatning.....

Kan være farlig om man ikke merker det fordi infeksjonen går oppover i systemet.  Kan resultere i nyrebekkenbetennelse..... ikke noe godt....

Jordmor sah til meg at dersom man går for lenge med urinveis Inveksjon kan det faktisk resultere I for tidlig fødsel.....
Man trenger Ikkje og ha noen spesielle symtomer utenom ofte tissing.
Synes at du burde levere en urinprøve for sikkerhets skyld.....
Lykke Til..... [:D]

ORIGINAL: Bente 24

Svir og brenne ikke det og..

Det trenger ikke å svi eller gjøre vondt...

Jeg har hatt UVI, nyrebekkenbetennelse og blærekattar flere ganger, og jeg har faktisk ikke merket at det svir eller gjør vondt... Det eneste jeg har merket er at jeg flyr OFTE på do, også kommer det nesten ingenting..[8|] ganske kjedelig!!

Men det er jo bra at man drikker masse når man har UVI!Da får man "skylt" det ut....!!

Det kan jo kanskje være lurt å levere en urinprøve til legen, bare for å være på den sikre siden [:)]

Anbefaler å levere urinprøve til lege ved mistanke, for selv om uvi ikke behøver å merkes ved smerter, feber, etc, kan den være på vei om man føler ubehag, ofte på do og bare små skvetter, etc. Bedre å ta det for tidlig enn for sent, ingen vits i å utsette i allefall. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Ikke prøv å kurer selv. Det kan føre til nyrebekkenbetennelse.

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite - helt sant! Skal få levert inn en urinprøve i morgen jeg - det er bare sånn jeg leverer full fart i resepsjonen, og ringer senere på dagen for høre, eller? (Ha'kke så god tid i morgen egentlig, i.f.t. jobb og sånn - og bruker allerede 45-50 min. på å kjøre frem og tilbake til helsestasjonen...)

ORIGINAL: 9nni

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite - helt sant! Skal få levert inn en urinprøve i morgen jeg - det er bare sånn jeg leverer full fart i resepsjonen, og ringer senere på dagen for høre, eller? (Ha'kke så god tid i morgen egentlig, i.f.t. jobb og sånn - og bruker allerede 45-50 min. på å kjøre frem og tilbake til helsestasjonen...)

Jeg vet bare at Jeg leverte en her I skrenken hos legen en gang, Og ventet noen få minutter og fikk vite at den var negativ, Men er usikker på om det fungerer likens på andre plasser.....

[:D]

eg måtte på do hele tidn, måtte presse ut for og få ut noe, så måtte eg tissen når eg hadde tisset, var hos legn men slo ik ut på stix, legn sa d behandlet symptomene mine pga slo ikke alltid ut når en v gravid, så eg fikk tabletter og de kom seg med en gang nå får eg tisse normalt, men ofte[:D]

Jeg gikk med UVI i flere måneder i forrige svangerskap, uten symtomer. Så det går faktisk an. Slapp faktisk en pencilinkur på slutten, siden jeg ikke hadde plager av det og svangerskapet nærmet seg slutten. Men dersom du fortsetter å ha hyppig vannlating, ev. er tissetrengt uten at det kommer noe særlig tiss eller får svie v.vannlating og/eller blod i urinen bør du absolutt ta det opp med legen din. Det skader jo ikke å få det sjekket. Lykke til  

Leverte prøve i dag tidlig, fikk svar ganske kjapt på tlf. at den var helt fin. Litt rart, siden jeg altså hadde forventa meg at det var noe galt - i går kveld kunne jeg egentlig bare ha sittet på do tror jeg-  hadde ikke før reist meg før jeg ville tisse igjen. Men bare noen dråper kom... Hm, rart. Legen sa at hvis symptomene fortsatte, skulle jeg ta kontakt igjen. Men han sa ingenting om hvor lenge jeg skulle avvente...?

hmm...
Ville nok sett ann i helga, og hvis du fortsatt er sånn på mandag, så ville jeg bestilt en time hos legen...
kan være uvi selv om de ikke fant det på urinprøva...

ORIGINAL: Jas

hmm...
Ville nok sett ann i helga, og hvis du fortsatt er sånn på mandag, så ville jeg bestilt en time hos legen...
kan være uvi selv om de ikke fant det på urinprøva...

Det er det det kan... Men det som også er litt rart, er at det er helst på kveldene jeg merker dette - på dagtid 8på jobb og sånn) er jeg nok litt oftere på toalettet enn som 'ugravid', men det er jo normalt - men det er ikke noe plagsomt, sånn som om kveldene... Og i gårkveld var vi hos et vennepar, og da var jeg faktisk bare på toalettet en eneste gang mens vi var der (5-6 timer)! Så kanskje det var et eller annet rart som går/gikk over...?

Eg har hatt slike tendenser som du beskriver. Noen dager er det heilt ekstremt, andre så er det ok. Men så drikker eg jo mykje også da..

ORIGINAL: KariAlana

Eg har hatt slike tendenser som du beskriver. Noen dager er det heilt ekstremt, andre så er det ok. Men så drikker eg jo mykje også da..

Haha - det gjør nok jeg også! Pimper vann, fun light og vann igjen - litervis pr. dag. Og drikker nok mere om kvelden - særlig når vi er hjemme - enn på dagtid. Det har jeg imidlertid alltid gjort, men kjenner ikke igjen det med å måtte så fryyyyktelig tisse så veldig ofte, og så kommer det nesten ingenting...

Man kan merke nyrebekkenbet ved at man "banker" med fingrene i nyrebekkenet.  Altså på siden bak på ryggen.  Dette kan gjøre vondt om man har nyrebekkenbet.  Leger gjør dette.....

Back
Topp