Uvane eller tics?

*Ariana*

Andre møte med forumet
Jeg har en gutt på 7 år og disse uvanene begynner å bli mye værre. Hvordan ser man forskjell og når er det tourettes? De siste ukene har det vært mye og øyerullinga ser ikke naturlig ut.

anbefaller deg å ta kontakt med lege eller hs
Det er flere diagnoser der barn kan ha ticks eller lignene en tourets. ENkelte barn som har epilepsi kan ha enkelte bevegelser under anfall som kan ligne på ticks, samme med ADHD, autisme og etc. Derfor kan det være vanskelig å si hva årsaken kan være, og om det rett og slett er en dårlig uvane som barne driver med

Han er født i uke 35, men har ingen plager av det. Han er en aktiv gutt. Men ikke så aktiv at det er ADHD. Han hopper veldig mye, og har egentlig alltid gjort mye rart (grimaser). De siste ukene er det noe øyerulling som er veldig merkelig. Joda om det fortsetter må vi nok sjekke det, men vil ikke rope ulv ulv om det ikke er noe heller.

Det er jo mye mulig det bare er en uvane. Ene broren min holdt på sånn litt i et par perioder. Med øynene. Det gikk over det altså.
Vet også om flere som har rullet med øynene og hatt litt sånn uvanlige bevegelser og grimaser, og at det har gått over... Tror ikke det er veldig uvanligt:)

*Ariana* skrev:
Jeg har en gutt på 7 år og disse uvanene begynner å bli mye værre. Hvordan ser man forskjell og når er det tourettes? De siste ukene har det vært mye og øyerullinga ser ikke naturlig ut.

Om det som du sier har blitt mye verre er det kanskje greit å få det sjekka? Har du spurt han om det for å finne ut om han er klar over at han gjør det? Kan jo være noe han bare driver med som en greie for tida:)

Som nevnt over her kan det være forskjellige ting som kan gjøre slike ting,ville nok kontaktet lege jeg, for å få svar:-)

*Ariana* skrev:
Han er født i uke 35, men har ingen plager av det. Han er en aktiv gutt. Men ikke så aktiv at det er ADHD. Han hopper veldig mye, og har egentlig alltid gjort mye rart (grimaser). De siste ukene er det noe øyerulling som er veldig merkelig. Joda om det fortsetter må vi nok sjekke det, men vil ikke rope ulv ulv om det ikke er noe heller.

Er ikke alle med ADHD som henger i gardinene altså... også kan man jo ha en litt mindre hyperaktiv utgave og. Min erfaring er at man ikke ser adhd på aktivitetsnivået, men mer på konsentrasjon og de andre sidene av saken. 

Men som nevnt over, ticks kan være annet enn tourettes. Noen ganger kan det være nevrologiske årsaker til bevegelser også. Kontakt en lege :)

ville absolutt sjekket det. det er godt mulig det bare er en dårlig uvane - men hva hvis ikke? ukontrollerte bevegelser må man være obs på... spesielt hvis det plutselig kommer noe nytt (øyerulling) og tenker da på skader ved f.eks. ved hardt slag mot hodet etter et fall e.l.? uansett man kan aldri sjekke en gang for mye når det gjelder noen ting ang barn!

Back
Topp