Uvane å bære i søvn?

Babynrto

Forumet er livet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Har en baby på 8 uker som gjerne vil bysses i søvn på ettermiddag/kveld da han sliter litt med kveldsuro. Helsesøster sa vi bare skulle gjøre det, men flere venninner advarer meg om at jeg lager en dårlig vane. Jeg tenker vi ikke har så mye valg da det er litt uaktuelt å la han gråte når jeg vet at det hjelper å putte han i bæresele.. Han er jo så liten. Men selv om jeg bysser og bærer nå, så er jeg litt bekymra for at dette ikke kommer til å gå over av seg selv men at jeg må bysse i månedsvis..

Hva tenker dere? Erfaringer? Dere som måtte bære mye i starten, hvordan gikk dette etterhvert?

Ungen din har jo allerede blitt bært i søvn i 9 måneder i magen, så skulle det vært et problem så er nå skaden skjedd grundig for lenge sida :P Men nei, min har blitt bært og ammet i søvn i snart 2 år, han kan fint sovne selv også, vi gjør det som passer fra kveld til kveld vi, ved sykdom vil han fortsatt gjerne sovne på puppen, andre ganger holder det at vi bare er på rommet sammen med ham og ligger og slapper av i senga :) Når han var nyfødt bodde han i praksis i bæresjalet med mindre han lå på puppen, det har ikke skapt noen varige men, med mindre man tenker det at et barn som liker en god klem er en uvane da, hehe :) Jeg er fan av at man gjør det som fungerer jeg, om det en dag blir slik at å bære i søvn ikke fungerer for dere - så gjør noe med det da, ikke nå, for nå fungerer det jo? Å skape et problem nå av noe som kanskje aldri blir et problem blir jo dobbeltproblem, for nå har jo barnet ditt åpenbart nytte av å bli bært i søvn, og andre metoder gir kanskje dårligere søvn og mer uro og gråt :)

Ungen din har jo allerede blitt bært i søvn i 9 måneder i magen, så skulle det vært et problem så er nå skaden skjedd grundig for lenge sida :P Men nei, min har blitt bært og ammet i søvn i snart 2 år, han kan fint sovne selv også, vi gjør det som passer fra kveld til kveld vi, ved sykdom vil han fortsatt gjerne sovne på puppen, andre ganger holder det at vi bare er på rommet sammen med ham og ligger og slapper av i senga :) Når han var nyfødt bodde han i praksis i bæresjalet med mindre han lå på puppen, det har ikke skapt noen varige men, med mindre man tenker det at et barn som liker en god klem er en uvane da, hehe :) Jeg er fan av at man gjør det som fungerer jeg, om det en dag blir slik at å bære i søvn ikke fungerer for dere - så gjør noe med det da, ikke nå, for nå fungerer det jo? Å skape et problem nå av noe som kanskje aldri blir et problem blir jo dobbeltproblem, for nå har jo barnet ditt åpenbart nytte av å bli bært i søvn, og andre metoder gir kanskje dårligere søvn og mer uro og gråt :)

Takk for fint svar, det var godt tenkt og fint å høre [emoji4] jeg er jo egentlig helt enig, men så blir jeg litt stressa når folk forteller meg at dette kommer til å bli et problem. Må bare stole på meg selv og gjøre det som fungerer her og nå - som du sier. Så går sikkert ting seg til etterhvert [emoji4] et barn som liker en god klem høres jo i hvert fall fint ut [emoji6]

Begge mine barn har bodd i bæresjal/-sele den første tiden, men det gikk seg til helt av seg selv. Rundt 3 mnd begynte de å sovne tidligere om kvelden, og kunne legges i egen seng (etter å ha blitt ammet i søvn).
Ikke bry deg om hva andre sier, følg babyens signaler og bare gjør det som gir best mulig og mest mulig søvn for alle. [emoji4]

Selv uten at vi selv har barn, så kobler jeg det til trygghetsbehov mennesker har, spesielt barn. Det føles trygt å være nært foreldrene, for som nevnt over her har de jo vært inni magen i månedsvis, så hvis barnet har behov for det synes jeg det er helt ok. Synes du skal stole på hvordan du kjenner ditt eget barn, og hva som funker for dere. Er jo forskjell på folk, og barn.

Det går veldig igjen det der. "Ikke ta i ungen, bær den eller kos med den, den kan bli bortskjemt!" :P Jeg var også redd for det, men har lært at det viktigste er at babyen får det den trenger. :)

Jeg ligger inne med treåringen til han sovner fordi det funker. Tull i 5 minutt isteden for 1-1,5 time om jeg ikke gjorde det. Noen syns sikkert det er forferdelig.
Tviler sterkt på at jeg fortsatt må ligge inne med han når han er 10, så jeg prøver å ikke tenke så mye på å avvenne han med det :P

Har en baby på 8 uker som gjerne vil bysses i søvn på ettermiddag/kveld da han sliter litt med kveldsuro. Helsesøster sa vi bare skulle gjøre det, men flere venninner advarer meg om at jeg lager en dårlig vane. Jeg tenker vi ikke har så mye valg da det er litt uaktuelt å la han gråte når jeg vet at det hjelper å putte han i bæresele.. Han er jo så liten. Men selv om jeg bysser og bærer nå, så er jeg litt bekymra for at dette ikke kommer til å gå over av seg selv men at jeg må bysse i månedsvis..

Hva tenker dere? Erfaringer? Dere som måtte bære mye i starten, hvordan gikk dette etterhvert?

Nei, absolutt ikke en dårlig vane. De venninnene dine har nok hørt på utdaterte og gale råd. ;)
Det går over av seg selv, men du kan måtte bysse i månedsvis, det er en del av foreldrerollen, og jo fortere du forsoner deg med det, jo lettere blir det.
Babyen er ikke spesielt vanskelig eller unormal fordi den vil bysses, snarere tvert imot. ;)

Min lille bodde i sjalet de første månedene og det var den eneste plassen hen roet seg ned. Savner de tidene nå.. Ikke hør på hva andre sier og gjør det som er naturlig for deg heller :)

Takk for fint svar, det var godt tenkt og fint å høre [emoji4] jeg er jo egentlig helt enig, men så blir jeg litt stressa når folk forteller meg at dette kommer til å bli et problem. Må bare stole på meg selv og gjøre det som fungerer her og nå - som du sier. Så går sikkert ting seg til etterhvert [emoji4] et barn som liker en god klem høres jo i hvert fall fint ut [emoji6]

Du kan stole på babyen. Den vil alltid fortelle deg ha behovet sitt er, selv om vi ikke alltid er like "gode" på å forstå det.
Gråt betyr at noe er feil, og i dette tilfellet er løsningen å være inntil mamma. Det vil jeg tørre å påstå at løsningen er i så å si alle tilfeller der mat, søvn, bleie osv. er tatt hånd om. ;)

Vår første måtte bysses i søvn, og ja det holdt på i mange mnd! Etter hvert ble jeg gravid igjen og det ble for tungt å bære henne rundt en halvtime hver kveld. Da måtte vi avvenne henne fra det, men det gikk fint det og!

Begge mine barn har bodd i bæresjal/-sele den første tiden, men det gikk seg til helt av seg selv. Rundt 3 mnd begynte de å sovne tidligere om kvelden, og kunne legges i egen seng (etter å ha blitt ammet i søvn).
Ikke bry deg om hva andre sier, følg babyens signaler og bare gjør det som gir best mulig og mest mulig søvn for alle. [emoji4]

Akkurat sånn var nr 1 her også. Ble helt gåen i ryggen av all bæringen, men fra 3-4 mnd så snudde alt. Da ble han «glad i senga» og legging gikk uten problemer. Frem til de er 3 mnd har de heller ikke noe forståelse av dag og natt. Nr 2 ble også først glad i senga ved 3 mnd alder, da ble hun knyttet til en koseklut og så lenge hun får holde i kosekluten sin sovner hun alene - alle babyer er forskjellige. Så små trenger nærhet og trygghet uten den tryggheten vil babyen aldri klare å sove alene. Så det du gjør nå er ikke å lage dårlig vane, men å gjøre babyen trygg nok til senere å sovne på egen hånd.

Takk for svar alle sammen [emoji4] skjønner at dette ikke er noe unormalt (storesøster var ikke sånn, så nytt for meg), og at det bare er å fortsette å bære [emoji4] mye mer effektivt og moro enn å prøve å trøste på andre måter i hvert fall. Så bedre kveld for både meg og baby [emoji4]

Det går veldig igjen det der. "Ikke ta i ungen, bær den eller kos med den, den kan bli bortskjemt!" :P Jeg var også redd for det, men har lært at det viktigste er at babyen får det den trenger. :)

Jeg ligger inne med treåringen til han sovner fordi det funker. Tull i 5 minutt isteden for 1-1,5 time om jeg ikke gjorde det. Noen syns sikkert det er forferdelig.
Tviler sterkt på at jeg fortsatt må ligge inne med han når han er 10, så jeg prøver å ikke tenke så mye på å avvenne han med det :P

Vi gjør det samme med treåringen her vi også [emoji85]

Måtte bysse min lenge, til han var over året. Når han til slutt lærte sovne selv(som skjedde på 1 kveld!) så måtte jeg fortsatt bysse iblandt om han våkna på natta.

Nå sovner han selv og sover hele natta :) sovner igjen selv om han våkner

Ingen uvane. Men prøv vogn 1 gang om dag å legg i vogn- ta han opp om det ikke går og bær. Jeg bærte i 5mnd, da først var vogn ok å sove i. Men anbefaler deg å følge lilleminis på Snap og insta- gode, skånsomme soveråd for baby. Bær i vei og kos deg :)

Gjør det som skal til for at baby skal få sove, sier jeg :) jeg har en gutt på snart 5mnd, og vi sliter med legging. Igår trillet jeg ham i 15min og da sovnet han. Og sov i vogna til jeg skulle legge meg (i hagestua) :)

Back
Topp