Uv-klær til barn

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Trenger man det når man skal reise til syden? Jeg leste en artikkel om en hudlege som mente dette er veldig overbeskyttende, og at det var bedre å smøre barna godt og utsette dem for sollys på en forsiktig måte, og holde seg mest i skyggen og bruke vanlige klær.

Hva tenker dere? Er det nødvendig eller overbeskyttende?

Tenker overbeskyttende.
Barn bor i disse landa og dør ikke av det.
En skal bruke sunn fornuft, tilpasse sol og varmen forsiktig, bruke solkrem, skjerme øyne, holdr skygge og holde seg dehydrert, osv men ungene tåler litt og uv klær blir overkill i mitt hode.

En skal kose seg på ferie og ikke vær hysterisk over alt.

Edit
Kan legge til at jeg bodde i Houston i over det første året til snuppa og var ute i all slags vær der, hun ble aldri solbrent og brukte kun solkrem og klær etter vær.

Last edited:
Tenker det kommer an på, alder på barn, hvor lenge du er på tur og hudtype. Første året til mini var vi mer i varmen enn kulden og da brukte jeg uv hver gang han badet, og langarmet resten av tiden. Men du må se an hudtypen også noen tåler godt sol og andre ikke...

Barn skal ikke bli solbrent...

Kommer ann på barna og hvor gamle de er?
Hudtype osv.. Husker broren min som er ganske lys ble skikkelig brent som liten, selv om han ble smurt godt. Måtte bade med T skjorte resten av oppholdet. Da var han jo endre og badet mye.. Kan jo være greit å kunne slenge på seg en uv T skjorte for å skjerme seg innimellom.
Men baby vil man jo uansett skjerme med skygge osv..

Her er gutta så lyse, så jeg har alltid brukt det på de når vi er i Syden. Det er så mye sterkere sol der enn de er vant til her, så for meg er det en selvfølge å bruke på de.
Her hjemme bare smører vi ordentlig.

Ser ikke på det som en nødvendighet, har aldri brukt det på mine.

Her er gutta så lyse, så jeg har alltid brukt det på de når vi er i Syden. Det er så mye sterkere sol der enn de er vant til her, så for meg er det en selvfølge å bruke på de.
Her hjemme bare smører vi ordentlig.
Enug med deg. Samme som vi gjorde

Vi skal til Spania når mini er 11 mnd. Han ELSKER å bade og vi har leid hus med basseng så føler at UV-klær vil bli det tryggeste :) men da blir det det når han bader og god sunblock under klærne, caps og Uv-telt å leke under ellers!

Vi brukte på jentungen når vi var i syden. Sola er mye sterkere der og hun er lys i huden. Veldig glad for at jeg hadde tatt med:)

Verken overbeskyttende eller nødvendig synes jeg. Bare et alternativ blant flere for solbeskyttelse. Alle trenger ikke like det samme, man kan velge det man liker best. Jeg liker UV-klær fordi de er lettvinte.:) Gutten min vil ha langermet UV-drakt om vi så bare skal 15 minutter på stranden her hjemme, han vil ha minst mulig solkrem. Jenta mi derimot vil ha minst mulig klær, og bruker aldri UV-drakt. Hun tar heller bryet med gjentatte runder smøring på hele kroppen. Jeg tåler veldig lite sol selv, mye mindre enn barna. UV-genser hjelper litt, men jeg må uansett holde meg mest mulig i skyggen fordi det ikke er en UV-burka som dekker alt. :p

Brukte det i syden til ettåringen iallfall. Ikke hele tiden, men mye. Hadde to så alltid en var tørr. Når han var i sola hadde han det alltid men hvis han var i skyggen så var det bare solkrem. Syns det var kjekt å bruke:)

Har aldri brukt det på mine, selv eldste som er veldig lys i huden. Solhatt og t-skjorte spesielt midt på dagen, og smører ofte.

Eg brukte ikke uv klær når vi var i synden, da var jentå vår 10 mnd og hun blei ikke solbrent. Har ei venninne som bor i Chile med sin norske gutt og han var bare 2 mnd når de flytta ditt og han bruke ikke uv klær og har aldri blitt solbrent.

Back
Topp