Utvikling! :)

M&M2014

Gift med forumet
Novemberskattene 2014 <3
Vennene mine har bare eldre unger enn Mario, og synes det hadde vært moro å hørt hvordan deres unger ligger an!

Om man tar det språklige, han sier mamma og pappa, martin, pontus, mario, prøver seg på ludvik og stitch, men det klarer han ikke ordentlig. Han kan si dagligdagse ord som mat, youghert, drikke, bil, hei, hadet. (kommer ikke på mer i farten). Han peker å sier der. Når han har utført noe, f.eks kastet søppel så sier han sånn. Han kan peke på magen å si mage, pupper og tiss (det var ikke det smarteste å lære ungen sin, sa nemlig det ordet i flere dager). I dag sa jeg nå griser du fælt, så det har han sagt mye i dag. Han setter sammen ord, natta mamma, ha det pappa. Teller til 3.

Motoriske så går han jo, det lærte han helt i begynnelsen av april. Han spiser ganske bra selv alene med skje. Han er litt kort, men tar opp dører, skrur på vannet, åpner skrukorker på kremer (), han drikker selv uten å søle så veldig mye. Han prøver å få på seg skoene selv, noe han ikke klarer enda. Han kan kle av seg klærne.

Har vel tatt med det meste, han ligger vel helt normalt an, men moro å høre hva deres søte små kan gjøre. Sleng gjerne med et bilde også!!

Prøvde å legge med et bilde av min lille, men det klarte jeg ikke....

Ææææhæhæhæ! V er ikke i nærheten av å kunne så mye!

Han kan noen ord; mat, banan, pappa, pus, tiss, lampe, der, hei, oi, hade, og noen fler jeg ikke husker.
Han går, har gjort det i litt over tre måneder.
Han åpner dører, drikker og spiser selv, prøver å ta på seg sko, men lettere med støvler ;)
Han KLATRER! Overalt!
Hmmm.. han flotter seg ikke med så mange flere triks, altså :)

Men jeg tipper han er ganske gjennomsnittlig :)

Bilder skjønner jeg ikke no av her inne, men jeg har maaasse, hvis noen lager en bruksanvisning :D

Oi oi oi så mye de kan da......blir nesten litt nervøs jeg.....
Ja, han virker frisk og rask, men er ikke i nærheten av å kunne like mye!

Kan noen ord: Traktor, mamma, ko-ko, gak-gak.....men skravler noe voldsomt da.....
Går selv, klatrer trapper oppover og løper som en vind. En skikkelig tøffing osm ikke er redd for dyr og maskiner. Spiser ganske mye selv med skje uten å søle......

Hmmmm........

Han virker jo ganske normal også, men sammenlignet med deres unger........kanskje jeg må ta en prat med HS?

Milan er ikke noen racer på det språklige. Han sier "mamma", "se" og "hadet" veldig mye. Ellers har han svippet innom perioder med andre ord, som pus, is, pappa/babba, mm.

Men det motoriske er han flink på. Kan ta på seg sokker, sko og bukse selv. Hender jo at skoene kommer på feil fot og at buksen kommer bak frem, men det skulle da bare mangle :D Han er ikke Einstein heller, liksom :D Men er ikke sånn at han får på seg skoene hver eneste gang han forsøker eller at han kler på seg daglig. Men setter han seg ned og diller litt på egenhånd, så får han til de merkeligste ting.

Så flink han er!!!! :D

Tja, Julie har mange ord (syns jeg). youghurt, banan, ball, bade, mamma, pappa, brus, is, ja, nei, bolle, Torhild , baby, æsj, mer, meg, sko,oj, to, ned, takk, vovvov, pus, bæ og der.

Hun har gått en god stund, omtrent siden 1 årsdagen. Nå løper hun "fort", hopper, danser og skal stupe kråke. Men det får hun ikke til :)
Hun klarer å ta på seg sandaler og tøfler, men ikke ordentlige sko. Hun peker på ting og sier hva det heter, og feks "der" om det er noe hun lurer på, eller skal vise.
Hun kjenner igjen dyrelydene til sau, hund og katt. Hun drikker selv av ordentlig glass, og spiser med eget bestikk, til og med yoghurt, selv om det kan bli grisete.
Julie klarer også å sku opp korker, vri opp spilledåsen sin, og rydde inn lekene sine.

Hun sier også i fra når hun må skifte bleie, eller vaske seg på henda. Hun er også veldig flink til å hente ting til oss. Om jeg spør om hun kan hente skoen, så henter hun skoene mine :) Hun er kjempe fink til å forstå syns jeg!

Hmm.. de var det jeg kom på akkurat nå :)

Vi kjenner og omgås unger som er fra 6 mnd til året eldre enn han! Og det er derfor jeg lurte litt på hva deres søte små kan :) Om det virker ut som han kan mye så er det sikkert fordi vi er mye med eldre barn, og lærer av de :) Han klatrer forresten han å, overalt!! Blir litt lettere oppgitt av det, pluss han har begynt å gjemme seg! Rydder ut av skap å setter seg inn å lukker døra!

Trur han er helt normal jeg! Har hørt om de som bare kan et par ord da de passerer 2 års alderen! Jeg bare lurte for jeg er mest med eldre barn enn Mario, og med tanke på at han er født for tidlig så kan han ligge etter en stund, men tydelig han ikke gjør det! :)

Takk :) Hvordan er det med Fredrik da? Må bare si at jeg synes håret hans er så nydelig!!

Jeg skjønner ikke at man kan si at de ikke kan mer enn et par ord, når de bikker 2 år.
Broren min snakket da MASSE når han var 2,5 år. Julie sier masse forskjellige ord nå, som hun virkelig forstår betydningen av.

Har forresten en bekjent som har en datter på nesten 3 år, og hun snakker jo omtrent helt feilfritt, SÅ mye kan hun ikke ha lært på et år.

Eldorado: Vil tippe det er individuelle forskjeller det er snakk om :) Men det er ikke uvanlig at en 2-åring ikke snakker noe særlig.

Min eldste snakket i setninger bestående av 4-5 ord før han fyllte 2, men jeg ser at Milan neppe kommer til å gjøre det samme siden han ikke virker så fokusert på det språklige. Han har andre interesser. Vet også om barn som ikke har snakket særlig før de nærmet seg 3, men når de først begynte, snakket de omtrent helt rent. Og på den annen side vet jeg om ei som snakket i lange setninger innen hun fyllte året, så alt er nok normalt :) 

hmm.. skal me sjå.. :p

Othilie går da.. det har hu gjort en stund, så nå er det mest løping :p

eller så kan hun si hei og hade.. også vinker hu.. mamma og pappa.. nei.. er sikkert mer og.. men husker ikke helt.. haha.. hu skravler noe sykt :P 

ellers så synger/nynner hu mikkesklubbhus, mikkelrev og lille petteredderkoppp.. tar forresten lille petter edderkopp danse og :P

også kan hu øye, nese, munn.. sier orda og peker.. får finger i øyet flere ganger om dagen.. "øøøøøøyeeeee" hehe

har faktisk begynt å telle.. sier en, to treeeeeeee

også er a fælt til å kile.. hehe.. sitter å tar den "mandag, tirsdag osv" på seg selv :P

ellers så skal hu kle på sko og klær selv.. drit sta! vil ikke ha hjelp... men så må jeg jo helpe å da klikker a :P

Så flink Julie er !! :) du har ei jente som er veldig oppvakt du da!! Mario og spiser youghert selv, nesten uten å kline. Men han er helt avhengig, må ha hver eneste dag :) P.s var forresten fint bilde av deg i avisa for ei lita stund siden!! :)

Susa87 skrev:
hmm.. skal me sjå.. :p

Othilie går da.. det har hu gjort en stund, så nå er det mest løping :p

eller så kan hun si hei og hade.. også vinker hu.. mamma og pappa.. nei.. er sikkert mer og.. men husker ikke helt.. haha.. hu skravler noe sykt :P 

ellers så synger/nynner hu mikkesklubbhus, mikkelrev og lille petteredderkoppp.. tar forresten lille petter edderkopp danse og :P

også kan hu øye, nese, munn.. sier orda og peker.. får finger i øyet flere ganger om dagen.. "øøøøøøyeeeee" hehe

har faktisk begynt å telle.. sier en, to treeeeeeee

også er a fælt til å kile.. hehe.. sitter å tar den "mandag, tirsdag osv" på seg selv :P

ellers så skal hu kle på sko og klær selv.. drit sta! vil ikke ha hjelp... men så må jeg jo helpe å da klikker a :P

Flinke Othilie!!

Escuro skrev:

Eldorado: Vil tippe det er individuelle forskjeller det er snakk om :) Men det er ikke uvanlig at en 2-åring ikke snakker noe særlig.

Min eldste snakket i setninger bestående av 4-5 ord før han fyllte 2, men jeg ser at Milan neppe kommer til å gjøre det samme siden han ikke virker så fokusert på det språklige. Han har andre interesser. Vet også om barn som ikke har snakket særlig før de nærmet seg 3, men når de først begynte, snakket de omtrent helt rent. Og på den annen side vet jeg om ei som snakket i lange setninger innen hun fyllte året, så alt er nok normalt :) 

Veldig bra svar!! Men det kan også ha flere årsaker f.eks barnet hører dårlig på grunn av div årsaker, ikke nok stimuli f.eks. Så er det noen unger som "venter" med å snakke før de blir større og bryn er å snakke rent med en gang!! Om de er tidlig ute med å snakke eller sene trur jeg ikke har noe å si, når de først har begynt å snakke. Begge deler er like normalt! :)

oj, så langt alle er kommet!

Pernille snakker bare ord da..ikke mye setninger, men hun forstår mye da
 hun sier:no, thank you,  mamma, pappa, tante/dante, mormor/mommo, trapp, opp, seng, rom, sko, youghurt, is, pus, mø, vovve, tut-tut er tog, billyd når hun ser bil, begynnelsen på bæ bæ lille lam og ro ro ro din båt, så kan hun lille petter edderkopp dansen...hun har gått siden midten av januar, så nå løper hun litt rundt å klatrer å styrer på, drikker selv a glass og spiser selv, litt gris med youghurten da... er det noe hun ikke vet navnet på så peker hun å sier 'der'
 kan navnet på hele ansikte :P

så babler hun masse uforståelig hele tiden...å små kjefter litt :P åsså er hun sååå staaa!! skal ikke sitte i no vogn lengre nei, enten gå selv eller så ska mamma bære! jadda..d skjer sjeldent at jeg bærer henne :P 
 elsker å lese å bla i bøker, så d er d mye a hjemme hos oss :P

yesss..det var vel det jeg kan komme på sånn akkurat nå :P

Crazybaby ligger litt forut sin alder mtp. det språklige, men han har ikke vært den raskeste til å rulle rundt, krype og gå. Han begynte å gå rett før han ble 16 mnder, altså, for to mnd. siden.

Ang. ord kan han si: mamma, pappa, tante, hei, hadet, takk, ja, nei, oi, tutte (smokk that is), godt, lys, bil, buss, sykkel, tog, ball, bade, yoghurt, kos, sokker, sko, lalle, fort, mann, baby, glass, gaffel, melk, juice, brus, is, opp, ut, hurra, gress, hest, avis, gitar, kost, kjeks, appelsin, ost, banan, disse, fly, tegne, papir, fisk, ape, vogn, boss, bolle, æsj, bleie, tisse, bøh, tittei, gakk, vovv, ole brum og så stoppet hjernecellene mine opp akkurat nuh. Han kan peke på noe å si der, den og se. Han vet hva hode, øye, øre, nese, munn, mage og fot betyr. Drikker fra glass selv og spiser selv. Han kjenner igjen forskjellige dyrelyder.  Å synge og danse er poppis. Veldig interessert i å hjelpe til med å vaske av bordet, koste gulvet, støvsuge og rydde lekene sine. Vasker seg selv når han bader. Hjelper til med å kle av seg og prøver å kle på seg. Han forstår og tar til seg ting forholdsvis kjapt.

Han kan en del, men han kan ikke telle enda.

Back
Topp