Utvikling

Escuro

Forumet er livet

Knotten min har omtrent nada utvikling i språket, men han kler på seg bukse, sokker og sko selv (ikke alltid riktig vei, men...)

Håper språket skyter fart når han begynner i barnehage neste uke, men samtidig vil jeg sikkert sitte igjen med følelsen av at jeg ikke har jobbet nok for å lære han å snakke, om det skulle skje. Han babler VELDIG mye, men sier ikke så mange ord.

Hvordan er ståa hos dere?

Othilie er aldri stille. hu skravler og babler HELE tiden :P men er ikke så mange ord enda her heller gitt.. mamma, pappa, takk, oi, hei, hade, nei..

ellers løper hu rundt her, peller seg i nesa, tar på seg sko, klapper, synger/nynner (mikkelrev), tar dansen til lillepetteredderkopp, osv osv.. 

Han babler jo, så du må ikke være bekymret eller ha dårlig samvittighet. Noen er tidlig ute med det grovmotoriske og andre med det finmotoriske og språket.

Crazybaby ligger forut sin alder når det gjelder det språklige. På 1-årskontroll sa HS at han hadde like mange ord som en 2-åring. Ellers går han selv, klapper og synger og danser, prøver å ta på seg sokker og hjelper å kle av seg. Ikke vært den kjappeste til å snu seg, rulle rundt, krabbe og gå. Nå har det jevnet seg helt ut.

Her har han alltid vært rask på motoriske... Og han er veldig trygg på gå og løpe og slike ting, men språket er ikke kommet så langt.. Sier veeeeldig få ord. Ikke noe å stresse for, det kommer når det kommer =)

Julie var treg på å gå, men når ho først begynte går ho kjempe bra . Ho danser og synger. Viser veldig interesse for å kle på seg sko og klær. Språket begynner å bli veldig bra. Har kjempe mange ord , og snakker noen små setninger . Istad sang ho bake bake kake :).men blir ho som broren snakker ho rent når ho er 2. Han lå på nivå med 4 åringer når han var litt over 2

Mi snakker masse, men kan ikke kle på seg! Men tror bare det blir sånn med språk og motorikk. Selv om pappen sier at "mammen til Xxxxx babler såå mye, så det er ikke rart hun snakker" så kan ikke jeg ta på meg æren for det altså ;) Hun har alltid likt bøker - kanskje det har noe å si? Og i dag sa hun "deeet mamma okka" altså der er mamma sine sokker ;) Men det kan jo være plutselig tilfeldig.

Maria var sein motorisk. brukte laaang til på å snu seg, sitte, krype og gikk ikkje før ho var nesten 17 mnd.

Men ho har et veldig bra språk, har ord om nermest det meste:) mest beskrivende ord som : pusen, sau, kua, hesten, boka, skoen, sokken osv.. men har og  i det siste begynt å sette sammen litt "er det pusen?" "se Mamma" "Hade mormor" osv men så har ho også mange rare ord på ting, som vi har lært oss til å forstå, og no bruker dessverre vi også tulleordene hennes i dagligtale :)

som "akka" for vatten
        "mangen" for smokken
        "no-no" for datt ned

og i mat situasjonen går det i "meir!" og "Tomt!" hehe

men ho er ikkje i nærheten av å kle på seg sjølv nei :)
kan av og til ta på seg en støvel liksom hehe

K var veldig tidlig ute med det motoriske, han gikk når han var 10,5 mnd og nå springer han opp og ned trapper selv, klatrer inn i trampolinen, husker, bruker sklie alene, går alene i ulent terreng.. ja, han klarer seg godt der.

Han har imidlertid nada interesse for å kle på seg (ikke for å kle av seg heller i grunnen..), han ser klart nytten av at mamma ordner dette;) Ikke snakker han heller, han sier mamma og pappa, men det sier han til alle:) Han viser jo tydelig at han forstår det meste som blir sagt, og han har et veldig tydelig kroppsspråk så han gjør seg jo forstått.

Tror ikke du trenger å tenke på at du ikke har gjort nok for språkutviklingen. Den (som alt annet..) er så utrolig forskjellig fra barn til barn, og selv om han ikke sier ordene selv kan det godt hende at han har lært og forstår de likevel. Min eldste snakket ikke et ord før han var nesten tre år, men når han først begynte å snakke uttalte han alle ord riktig og han hadde et enormt ordforråd. Han ventet altså med snakkingen til han følte seg sikker på at han mestret det:) Både i bhg og på skole har han alltid fått skryt for godt ordforråd og meget god begrepsforståelse:)

Og du; jeg føler meg ganske sikker på at Milan ikke kunne hatt en bedre mamma, verken når det gjelder språkleker ellet annet! Og hvis du vil kunne jo vi Bergensjentene møttes med de søte små og lage til leker som nettopp fokuserer på språkutvikling, så kan vi lære tips av hverandre;)

Det er ennå håp:)))

Hehe, takk for svar alle sammen :)

Godt forslag forresten, Skorpionen. Med språkleker og slikt noe. Regner med du har et ess i ermet der :D

Milan skjønner nok mye mer enn han selv klarer å forklare videre ja. Om jeg sier at han skal gå og hente skoene sine, så slipper han alt han har i hendene (tilogmed bilene sine) og løper ut i gangen for å finne skoene. Men er det noe han forstår seg på, så er det sko, biler og nammenam :P

Kom plutselig på at når D var liten hadde vi dette ( http://spill.origo.no/-/bulletin/show/253397_test-av-labbe-langoere-lek-og-laer-2-18-mnd-3-aar?ref=mst ) dataspillet som han brukte flittig når han nærmet seg to år - og lenge etter det også.

Det er veldig greit om man trenger litt avveksling fra den "daglige tralten" og enda greiere dersom man ønsker at eldre og yngre søsken skal ha litt kvalitetstid sammen. Dette liker de fleste eldre søsken å sysle med;) Jeg er overhodet ikke av den oppfatning at man skal plassere ungen foran en skjerm med en gang man trenger barnevakt, men dette er faktisk lærerikt. Ikke bare lærer barna begreper og logikk, men også datakunnskaper:))

Sander sin språkutvikling skjøt plutselig voldsom fart! No babler han hele dagen lang og innimellom kommer mange ord som: pus, pusi, mamma, pappa, tante, sko, hei, der, denne, det og sånn.
Eg har kjøpt Sing-Sang kort til Sander og det er en veldig kjekk aktivitet, den kan jo utvikle språket enno mer :-)
Ellers i utviklingen tror eg han er på gjennomsnittet. Min hs er livredd for å si noe galt, så eg vet liksom ingenting... Ho sier bare at han er flink. :P

Back
Topp