K var veldig tidlig ute med det motoriske, han gikk når han var 10,5 mnd og nå springer han opp og ned trapper selv, klatrer inn i trampolinen, husker, bruker sklie alene, går alene i ulent terreng.. ja, han klarer seg godt der.
Han har imidlertid nada interesse for å kle på seg (ikke for å kle av seg heller i grunnen..), han ser klart nytten av at mamma ordner dette;) Ikke snakker han heller, han sier mamma og pappa, men det sier han til alle:) Han viser jo tydelig at han forstår det meste som blir sagt, og han har et veldig tydelig kroppsspråk så han gjør seg jo forstått.
Tror ikke du trenger å tenke på at du ikke har gjort nok for språkutviklingen. Den (som alt annet..) er så utrolig forskjellig fra barn til barn, og selv om han ikke sier ordene selv kan det godt hende at han har lært og forstår de likevel. Min eldste snakket ikke et ord før han var nesten tre år, men når han først begynte å snakke uttalte han alle ord riktig og han hadde et enormt ordforråd. Han ventet altså med snakkingen til han følte seg sikker på at han mestret det:) Både i bhg og på skole har han alltid fått skryt for godt ordforråd og meget god begrepsforståelse:)
Og du; jeg føler meg ganske sikker på at Milan ikke kunne hatt en bedre mamma, verken når det gjelder språkleker ellet annet! Og hvis du vil kunne jo vi Bergensjentene møttes med de søte små og lage til leker som nettopp fokuserer på språkutvikling, så kan vi lære tips av hverandre;)
Det er ennå håp:)))