har en jente på 2,5 år, som alltid har vært akkurat innenfor på utviklingen (begynte å gå når hun var 15 mnd, f. Eks). Ingen har derfor bekymret seg, bortsett fra meg som har sett hvor tregt hun tar noen ting.... nå som hun begynte i bhg i august, har de sett at språk og språkforståelse er litt for langt bak (type passer for 1-2 åringer, ikke 2-3 åringer). Jeg fortalte dem også om det i begynnelsen, at språket ikke var veldig utviklet.
De fulgte med, og hun har hatt et voldsomt sprang i språkforståelsen og ordbruken de siste månedene. Allikevel er hun enda på nivå med 1-2-åringer. Hun babler mye, men ordene hun sier er ofte uforståelige. Hun har egentlig mange ord, men ikke på lik måte som andre 2-3-åringer. Hun bruker ikke to ord etter hverandre.
Jeg er utrolig bekymret for hva det kan være, eller om det er så «enkelt» at vi har gjort noe feil. De sier hun er den blideste ungen i barnehagen omtrent, og er en skikkelig sol, men språket henger etter. Hun distanserer seg også fra de andre ungene (leker ved siden av dem, ikke med dem). Noen som har hatt et barn som «henger etter», men som tar seg inn igjen? Er veldig nervøs for at det skal ende opp med noe de vil diagnostisere... elsker henne selvfølgelig like høyt uansett, men det er jo ikke noe man ønsker for barna sine...
Vi fikk også en gutt i oktober, og jeg tenker så utrolig mye på om vi gjorde noe feil sist, og om vi kommer til å gjøre samme feilen denne gang. Observerer hans utvikling med haukeblikk. Ble nesten bekymret fordi han ikke hadde smilt før for noen dager siden (er snart 6 uker)....
Vet ikke helt hva jeg ville frem til her.. føler meg så lite hørt av alle andre enn pedagogen i barnehagen, som forsikrer meg om at de jobber med språket hennes, og hvis det ikke bedrer seg snart vil vi få inn en logoped. Har tatt dette opp med helsesøster flere ganger, men fått beskjed om at «det enda er helt normalt for alderen»..
var litt godt å få ut bekymringene ordentlig for en gangs skyld.. håper dette er innenfor, og at noen har positive erfaringer..
De fulgte med, og hun har hatt et voldsomt sprang i språkforståelsen og ordbruken de siste månedene. Allikevel er hun enda på nivå med 1-2-åringer. Hun babler mye, men ordene hun sier er ofte uforståelige. Hun har egentlig mange ord, men ikke på lik måte som andre 2-3-åringer. Hun bruker ikke to ord etter hverandre.
Jeg er utrolig bekymret for hva det kan være, eller om det er så «enkelt» at vi har gjort noe feil. De sier hun er den blideste ungen i barnehagen omtrent, og er en skikkelig sol, men språket henger etter. Hun distanserer seg også fra de andre ungene (leker ved siden av dem, ikke med dem). Noen som har hatt et barn som «henger etter», men som tar seg inn igjen? Er veldig nervøs for at det skal ende opp med noe de vil diagnostisere... elsker henne selvfølgelig like høyt uansett, men det er jo ikke noe man ønsker for barna sine...
Vi fikk også en gutt i oktober, og jeg tenker så utrolig mye på om vi gjorde noe feil sist, og om vi kommer til å gjøre samme feilen denne gang. Observerer hans utvikling med haukeblikk. Ble nesten bekymret fordi han ikke hadde smilt før for noen dager siden (er snart 6 uker)....
Vet ikke helt hva jeg ville frem til her.. føler meg så lite hørt av alle andre enn pedagogen i barnehagen, som forsikrer meg om at de jobber med språket hennes, og hvis det ikke bedrer seg snart vil vi få inn en logoped. Har tatt dette opp med helsesøster flere ganger, men fått beskjed om at «det enda er helt normalt for alderen»..
var litt godt å få ut bekymringene ordentlig for en gangs skyld.. håper dette er innenfor, og at noen har positive erfaringer..