Utvikling/en fase eller på tide med nattavvenning?

Småbarnslivet

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
❤️Mailykke 2022❤️
Junilykke 2022
Trenger råd/deres erfaringer. Mini på snart 14 måneder har aldri sovet så dårlig på natt som han gjør nå. Tidligere sov han lengre i strekk, etterhvert kunne kan sove noen timer i strekk fra han sovna til første oppvåkning (4-4,5t) og våkna deretter hver 2,5t resten av natten. Det var som om han var innstilt på dette. Dette varte i maaaange måneder. Tungt, men har holdt ut. Prøvde oss på en slags nattavvenning før fylte 12 måneder uten å lykkes. Tenkte at han trengte mere mat på dagtid, så vi la det på hylla etter ei uke. Etter utviklingstrinn osv rundt 13 måneders alder sov han lengre i strekk igjen til første oppvåkning og våkna deretter hver 3,5 time. Men nå kan han sove kanskje 3 timer til første oppvåkning og deretter går det alt fra 2,5 timer til nede på 1 time. Jeg holder på å bli sprø.

Er dette utvikling/søvregresjon, eller bør vi forsøke nattavvenning igjen? Vi samsov frem til ca 9 måneder, men etter dette ble det bare tull. Sover i egen seng på eget rom, men jeg ligger også på samme rom da jeg ikke orker å springe frem og tilbake. Er ikke klar for en dupp da han blir fullstendig overtrøtt. Sover ca 2 timer fordelt på to dupper. Skal begynne i barnehage i høst.
 
Ikke godt å si akkurat hva det er, men da min var klar for én dupp ble nettene litt bedre igjen. Samtidig fikk han på den tiden også ut 4 jeksler, så det hjalp også. Har han fått det første jekselsettet enda? Hvis ikke kan dette ha begynt å plage hen på nattestid.
En mulighet i overgangen fra 2 til 1 dupper, er at han får en powernap på ettermiddagen får å holde ut til kvelden. Tror vi gikk over til det rundt ca 14 mnd, den første uka var kaotisk, men så begynte han å sove 3 timers lur (hadde tidligere sove litt over 1 timeX2)

Akkurat hva som blir best for dere, prøve 4-5 dager med 1 lur og se om det går seg til, eller forsøke nattavvenning, må du kjenne på selv :)
Her ga ikke nattavvenning bedre søvn, men et kan fortsatt være løsningen for dere.
Håper søvnen snart blir bedre ❤️
 
Ikke godt å si akkurat hva det er, men da min var klar for én dupp ble nettene litt bedre igjen. Samtidig fikk han på den tiden også ut 4 jeksler, så det hjalp også. Har han fått det første jekselsettet enda? Hvis ikke kan dette ha begynt å plage hen på nattestid.
En mulighet i overgangen fra 2 til 1 dupper, er
at han får en powernap på ettermiddagen får å holde ut til kvelden. Tror vi gikk over til det rundt ca 14 mnd, den første uka var kaotisk, men så begynte han å sove 3 timers lur (hadde tidligere sove litt over 1 timeX2)

Akkurat hva som blir best for dere, prøve 4-5 dager med 1 lur og se om det går seg til, eller forsøke nattavvenning, må du kjenne på selv :)
Her ga ikke nattavvenning bedre søvn, men et kan fortsatt være løsningen for dere.
Håper søvnen snart blir bedre ❤️

Takk for svar :Heartred

Nei, han har ikke fått noen jeksler enda, så det er en mulighet. Er det andre tegn på dette? Han våkner rundt 6-7, kommer litt an på når han sovner på kvelden. Hvordan hadde du lagt opp da tro? Og lengde på powernap? Nå blir han lagt ca 2,5t fra han står opp til første dupp. Deretter går det ca 3,5t mellom første til neste dupp :)
 
Takk for svar :Heartred

Nei, han har ikke fått noen jeksler enda, så det er en mulighet. Er det andre tegn på dette? Han våkner rundt 6-7, kommer litt an på når han sovner på kvelden. Hvordan hadde du lagt opp da tro? Og lengde på powernap? Nå blir han lagt ca 2,5t fra han står opp til første dupp. Deretter går det ca 3,5t mellom første til neste dupp :)

Vi la 11.15 i starten. Han sto da opp en gang mellom 05 og 06.30. De første dagene ble ikke luren lang nok, så da kunne han få en powernap på 15 min rundt 15/16, men det var vanskelig å få han til å sove på ettermiddag, så ble til at det heller ble litt bæring i sjal når han var sliten og sutrete.
Vi kunne ikke gå på trilletur fra 8.30 og til 11.15.for ellers ville han bare sovne. Så det ble litt turer ut i hagen og ekstra underholdning i starten fordi han var så trøtt. Kan gjerne finne fram noen leker som har vært borte en stund eller skaffe noe nytt til den overgangen for å holde det gående :)


Tegn på jeksler/tenner her var hyppigere oppvåkninger på natta, noen ganger sutrete på dagen (det var som regel rett før de brøt gjennom), men det gjorde tydeligvis også vondt når de vokste seg oppover i kjeven. Han gikk fra å ha helt flate gommer til at vi så at det begynte å bule litt inni der. Også har han ofte vært knallrød i kinnene på ettermiddag når tenna har holdt på, men sånn var visst jeg også, så det er kanskje genetisk :p
 
Back
Topp