utvidet tilbud om nyfødtscreening?

*trebarnsmor*

Forelsket i forumet
Noen som har fått brosjyren på dette? Noen tanker rundt det?

hva er det?

Alle nyfødte får idag tilbud om å bli undersøkt for medfødt hørseøstap,stoffskiftesykdommen fenylketonuri (også kalt føllings sykdom) og medfødt hypotyreose. Tilbude er nå utvidet med undersøkelser for yttereligere 21 sjeldne,medfødte,arvelige sykdommer som det er viktig å starte behandling av så raskt som mulig.

Jeg synes det er kjempebra, og håper de utfører slik screening når gutten vår blir født. Skjønte ikke helt om det er noe vi må søke om, eller om alle får det.

Du sier ifra om at du ønsker det på 3 dagers kontrollen :) de har ikke låv å sende inn de prøvene uten at du ønsker det :)

*venterNr3** skrev:
Alle nyfødte får idag tilbud om å bli undersøkt for medfødt hørseøstap,stoffskiftesykdommen fenylketonuri (også kalt føllings sykdom) og medfødt hypotyreose. Tilbude er nå utvidet med undersøkelser for yttereligere 21 sjeldne,medfødte,arvelige sykdommer som det er viktig å starte behandling av så raskt som mulig.

vi har fått sånn brosyre ja. ble vist innført mandag for 2 uker siden på ahus.
vi har takket ja til dette, siden de har sluttet å ta føllingsprøve nå om man takker nei..

Blir nok å takke ja men er enda usikker. Vet ikke hvorfor jeg er usikker :/

*venterNr3** skrev:
Blir nok å takke ja men er enda usikker. Vet ikke hvorfor jeg er usikker :/

det som gjorde oss til å svare ja, er at de 21 sykdommene kan de få en vaksine mot før de er 72 timer (eller var det 92timer) det er da over 50% større sjangs for at sykdommen/sykdommene aldri utvikler seg.

Det kan vel ikke stemme at man kan nekte å ta følingsprøva? Det er jo noe man fint kan leve med OM man vet det for å tilpasse med riktig kosttilskudd og livslang diett! Vet man det ikke blir barnet GARANTERT veldig sykt, fysisk og psyskisk.
Kan ikke se noen grunn i verden til å ikke sjekke den lille babyen min for medfødte sykdommer!

jo jo. det er helt frivillig å ta den føllingsprøva i Norge.

Når vi var på sykehuset onsdag for 2 uker siden sa de at føllingstesten var tatt inn denne nyfødtscreening testen og takker man nei til denne får man heller ikke føllingstest - alt blir lagret i en database og kan brukes til forskning videre.

Ser bare posetivt med det, finner de en sykdom, har en all tjangse til å få bukt med den tidlig

Har ikke hørt noe om det, men her kan de teste for det de vil så lenge det er hensiktsmessig.

Back
Topp