utvidet permisjon

Lykkelig82

Blir kjent med forumet
jeg har tenkt å ta 3 mnd ulønnet permisjon etter at fødselspermisjonen er over. men når jeg ringte arbeidsgiveren min nå for å få bekreftet at han har mottatt søknaden ( som han fikk for leeeeeeeenge siden) så sier han at vi skal ha et møte og at jeg måtte være klar over at hvis jeg søkte om utvidet permisjon så har jeg ikke rett til å få tilbake stillingen min når jeg kommer tilbake?!
stemmer dette?
jobber som butikksjef på en dagligvare, og hadde ikke akkurat tenkt meg tilbake som kassa-arbeider for å si det slik....

Hmmm... på min arbeidsplass tror jeg det er lov å søke om 2 år ulønnet permisjon uten å miste stillingen. Dette må vel gå an å sjekke i noe lov greier vel?? Tror ikke de har lov å sparke deg/fjerne deg fra stillingen om du søker ulønnet permisjon??

Det stemmer faktisk. Du har rett til å få jobb på samme arbeidssted og med samme lønn, men du kan miste stillingen... Gjelder alle typer ulønnet permisjon man tar.

hmm ok. Så da har jeg rett på samme lønn om jeg går tilbake som kassa-arbeider altså?

ORIGINAL: Lykkelig82

hmm ok. Så da har jeg rett på samme lønn om jeg går tilbake som kassa-arbeider altså?

Ja, det er jeg (nesten) sikker på! Vi snakket om det i barselsgruppa, samt at onkelen til mannen nettopp tok perm i halvannet år fra jobben, fikk da ikke samme arbeidsområder da han kom tilbake, men samme lønn og betingelser.

Det stemmer ikke! Du har faktisk krav på svangerskapspermisjon + ett år ulønnet - og så få igjen samme stillinga!

ORIGINAL: Goldy

Det stemmer ikke! Du har faktisk krav på svangerskapspermisjon + ett år ulønnet - og så få igjen samme stillinga!

Ja, man har krav på permisjon, men ikke krav på samme stilling etterpå. Dessverre finner jeg ikke dokumentasjon på dette på nett akkurat nå... Men onkelen til mannen fikk jobb på samme avdeling etter endt permisjon men ikke de samme arbeidsoppgavene... Men samme lønn ja, den er fast...

En to barnsmor på barselsgruppa mi fortalte om det samme. Hun tok ut ekstra permisjon etter forrige barn og var heldig og fikk samme stilling tilbake, men hun var forberedt på at det kunne være en annen stilling...

Stillingen kan endres når som helst, uavhengig om du har permisjon eller ikke. Du skal uansett beholde lønn og arbeidsvilkår,det kreves da varsel på lengde med oppsigelsestid. Dette har altså ingenting med permisjon eller ikke å gjøre, det er ikke mulig å endre vilkår pga permisjon.

Det er det dummeste jeg har hørt. det har han ingen rett til ville jeg tru. hvis han er sånn mot deg så er han ikke en god sjef. en god sjef hadde sagt ja og ikke kommet med sånn teit påstand.

Ikke gi deg[:)]

Det er nok helt riktig, desverre. Min stilling ble fjernet rundt nyttår, så får nytt arbeidssted og arbeidsoppgaver når jeg skal tilbake i jobb. Men beholder lønn og størrelsen på stillingen.

Back
Topp